Anonym skrev 2012-09-16 19:54:32 följande:
Nej, han håller inte med.
Problemen är att det hänt att pappan hämtat/lämnat en halvtimme senare än avtalat, kläder försvinner på hans veckor och han vill inte byta umgängesdagar om det är något särskilt, tex ett kusinbarn på mammans sida ska döpas och barnet är bjudet till dopet. Dessutom svarar han ofta inte i mobilen när mamman ringer och vill prata med barnet när barnet är hos pappan.
Herregud, skulle vi ha bråkat om halvtimmar hit och dit hade vi inte fått göra annat. Mina bonusars mamma är ALLTID sen. Likaså om man ska se till kläder som försvinner, herregud en sommar fick vi köpa TRE par nya gummistövlar till ungarna för att mamman tyckte att det var roligt att plocka hem från dagis och sen vägra lämna tillbaka. Likaså med att byta dagar. Vad är det som säger att det VI ska göra är viktigare än det mamman vill göra med sina barn på sin vecka? Händer det saker i vårt liv på mammans vecka så brukar vi oftast bara gilla läget och gå utan barnen. Är det något speciellt som vi tror barnen kan tycka är hur kul som helst ställer vi en fråga, men respekterar om mamman säger nej. Anledningen till att vi gör det är för att vi lika lite vill att hon ska hålla på och boka in saker på våra veckor som hon vill ha med barnen på.
Visst, det är irriterande att tider inte passas, och att kläder försvinner. Och jag kan förstå att det är supertråkigt att inte kunna ha med sitt barn på varje liten sak man gör.
Men det är inte fog för att inte kunna ha varannan vecka.
Vad gäller att inte svara.. Kan det vara så att barnet kanske inte vill prata med mamma?
Mina bonusar vill sällan prata med mamma på pappavecka, eller med pappa på mammavecka. Dom lever i det nuet dom har framför sig.
Annan anledning kan vara att om man hela tiden är där och gör sig påmind så saknar barnet sin andra förälder och kan därför inte riktigt komma till ro hos den förälder den är hos.