• Anonym

Kan det bli varannan vecka i TR?

Barnet är 4½ år, och är hos pappan ojämna veckor tors-mån och jämna veckor tis-ons.

Nu vill han ha varannan vecka, tex måndag till måndag.  Vilket inte mamma vill då barnet har svårt att anpassa sig till att byta hemmiljö, tar en hel dag innan h*n kommit i balans efter att ha varit hos pappan.      Dessutom är samarbetet inte som det borde, trots samarbetssamtal på familjerätten. 

• Svar på tråden Kan det bli varannan vecka i TR?
  • Iam
    Anonym skrev 2012-09-17 13:22:45 följande:
    Pappan betalar 1273 i underhåll i dagsläget.  FK vill inte gå med på att ta bort underhållet förrän domen i tingsrätten kommer.   Vilket den förhoppningsvis gör i mitten av oktober.

Underhållet vill inte mamman mista, nej.  Hon ringde senast i helgen och ville ha pengar till en vinteroverall åt barnet.  Pappan svarade att hon kunde väl använda en del av barnbidraget eller underhållet till det,   varpå mamman anklagade honom för att inte bry sig om barnet, utan bara sitt andra barn, och att han lägger alla pengar på det.  Vilket absolut inte stämmer.   Sedan la hon på och sms:ade att hon i så fall var tvungen att köpa en begagnad overall av sämre märke på loppis, och han kunde ha det på sitt samvete.
    Hade din man varit jag hade han skrivit: 

"Jag är en utmärkt pappa och ger alla mina barn det dom behöver. Om du har en annan åsikt är det ditt problem, och inget jag tänker lägga nämnvärd energi på. Ej heller tänker jag fortsättningsvis lägga energi på dina försök till provokation. Har du något viktigt att säga angående barnet så är du välkommen att ringa, om du beter dig illa, som nu, kommer jag att lägga på luren." 
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-09-17 13:35:28 följande:
    Har mamman både barnbidrag och underhåll så är det hon själv som bekostar utgifterna, har han dessutom andra barn så har han ju utgifter för dessa själv. Hjälp till ytterligare inköp kan inte avkrävas av uf.
    Bara för att man köper kläder på loppis betyder det inte att man får sämre kvalitet, har själv köpt både Reima och PoP för ca 50:- som varit i mycket gott skick.

Vet att man kan få bra grejer på loppis, och jag tror inte hon kommer handla där, utan att det bara var ett "hot" och ett sätt att få pappan att känna sig skamsen.  Barnet kommer säkert dyka upp med en ny Reimaoverall som det hittills gjort.  

Pappan har köpt bra vinterkläder redan. 
  • Anonym (oj!)
    Anonym skrev 2012-09-16 19:54:32 följande:

Nej, han håller inte med.

Problemen är att det hänt att pappan hämtat/lämnat en halvtimme senare än avtalat, kläder försvinner på hans veckor och han vill inte byta umgängesdagar om det är något särskilt, tex ett kusinbarn på mammans sida ska döpas och barnet är bjudet till dopet.   Dessutom svarar han ofta inte i mobilen när mamman ringer och vill prata med barnet när barnet är hos pappan.

oj om dessa saker skulle vara orsaken till att INTE ha växelvis boende så skulle mina barns pappa inte få ha barnen alls Han glömmer saker varje gång, han kommer ALDRIG i tid till lämningarna o hämtningarna osv. Så nej det är inte ett giltigt skäl

EN dag för barnet att vänja sig vid ny miljö är ju inte heller speciellt länge. Mina barn tog det ca 10 dagar för doch DÅ reagerade jag. Nu tar det ca 3-4 dagar och det tycker jag är ok. Det kan både de och jag leva med. Om barnet har svårt att anpassa sig vid miljöbyten så är det nog smartare att ha LÄNGRE stunder på varje ställe än att som de har t ex EN dag på ett ställe... då blir det ju JÄTTEJOBBIGT förbarnet! 
  • Anonym

Nu är det så att jag har läst att man helst inte vill döma till växelvis boende om någon av föräldrarna motsätter sig det! 

Faktiskt är det så att bara 1 fall av 4 döms till växelvis boende om någon av föräldrarna inte går med på det. Man undviker detta med andra ord.

Nu minns jag inte vilket år denna text var ifrån, men är det fortfarande så verkligen? 

• Anonym
    Anonym skrev 2012-09-17 08:22:49 följande:

Det ska ske på förskolan redan, men detta var vid sommarumgänget i somras, pappan blev sen två gånger vid lämning och "tog" därmed barnet en halvtimma på mammans tid.

Jo, det blir lite mer tid, han har barnet inte riktigt halva tiden nu, utan ca 12 övernattningar/månad.  
    Oj... räknas minuterna? Det låter tufft.

Så med 1 natt till förlorar mamman underhållet och det är därför hon vägrar antar jag. Varför?
  • thee

Men alltså nu e jag lite förvirrad här...

Om mannen hämtar barnen tor udda vecka, sen ska lämna måndagen efter (jämn vecka). Men  sen ha barnet igen tis o ons jämn vecka så blir det ju som att han har dem en hel vecka?! Det blir ju att han har de från torsdag udda vecka till onsdag jämn vecka...

Någon som förstår hur jag tänker? El? 

• Barbamamah
    Anonym skrev 2012-09-17 18:14:57 följande:
    Vet att man kan få bra grejer på loppis, och jag tror inte hon kommer handla där, utan att det bara var ett "hot" och ett sätt att få pappan att känna sig skamsen.  Barnet kommer säkert dyka upp med en ny Reimaoverall som det hittills gjort.   Pappan har köpt bra vinterkläder redan. 

Åååh, har barnet två uppsättningar ytterkläder för att föräldrarna inte kommer överens??
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-09-17 18:14:57 följande:

Vet att man kan få bra grejer på loppis, och jag tror inte hon kommer handla där, utan att det bara var ett "hot" och ett sätt att få pappan att känna sig skamsen.  Barnet kommer säkert dyka upp med en ny Reimaoverall som det hittills gjort.  

Pappan har köpt bra vinterkläder redan. 
    Varför skickas inte de bra kläderna med barnet då? Det är väl barnets kläder kan jag tycka.
  • Anonym (XXX)

Låter konstigt med tiderna som de är nu tycker jag
    ojämn vecka torsdag - måndag hos pappa (vilket innebär att måndagen hamnar på jämn vecka). Sedan 1 natt hos mamman och sedan tisdag - onsdag hos pappan.

Det innebär att på två veckor är det 4 bytestillfällen, om de har varannan vecka så blir det bara 2 bytestillfällen. Känns väldigt konstigt då att mamman inte kan se att mindre bytestillfällen skulle gynna barnet eftersom det är bytena som är jobbiga ???

Samarbetet blir sällan som det borde, det tar lååång tid innan man kommer dit. Men om man bara försöker tänka på barnets bästa i alla lägen så brukar det bli så bra det går.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-09-26 21:24:26 följande:
    Nu är det så att jag har läst att man helst inte vill döma till växelvis boende om någon av föräldrarna motsätter sig det! 

Faktiskt är det så att bara 1 fall av 4 döms till växelvis boende om någon av föräldrarna inte går med på det. Man undviker detta med andra ord.

Nu minns jag inte vilket år denna text var ifrån, men är det fortfarande så verkligen? 

Var har du hittat den statistiken?

De flesta jag vet, har fått vv även om en har motsatt sig det.

Svar på tråden Kan det bli varannan vecka i TR?