• MammaLkpg

Sover för mycket på dagen-somnar sent!?!

Skulle behöva hjälp med atts tyra upp min sons sömn.
    Han är 8 månader och har sedan han föddes sovit tre gånger om dagen och det allt från 30 min-3 timmar, varierar friskt. Problemet är de dagarna han sover länge på dagen blir den sista luren så sen? 

Som idag:
    Sov skit inatt och vakna därför inte förrän 08.00 (annars runt 7)
    Sov sedan 11.00-13.15
                          15.15- 1545
    Somnade nu sista gången 18.30 vilket innebär att han kommer bli omöjlig att söva innan 22 :( Bra dagar somnar han runt 21 vilket också känns för sent?

De gånger jag försöker hålla honom vaken efter andra luren slutar det med skitsur kille som tillslut ändå bara vilar en stund, bara lite senare än vanligt...
    Har även försökta väcka honom på dagarna så att han inte ska sova så länge men då blir det gnäll och skrik resten av dagen pga trötthet.

Behöver tips på hur jag ska lägga upp dagvilan och få bort den där sista luren? Är nöjd om han bara somnar runt 19-20.

Tacksam för hjälp! Skrattande 

• Svar på tråden Sover för mycket på dagen-somnar sent!?!
  • Eleonor01

När man börjar lägga om sovtiderna så blir det gnälligt i några dagar. När vi gick ifrån tre sov pass till två så löste jag det genom att ta en vagn promenad på eftermiddagen så han fick sitta å vila en stund.

Om han somnade 1830 sista gången varför la ni inte honom för natten då istället?

Sömnen e knepig att få till för hela familjen tyvärr

• MammaLkpg
    Eleonor01 skrev 2012-09-16 19:31:50 följande:
    Om han somnade 1830 sista gången varför la ni inte honom för natten då istället?
    För att vi har försökt det hur många gånger som helst och han vaknar ändå efter 30 min och är omöjlig att söva om direkt då...
  • sasso78

Han behöver inte sova 3 gånger om dagen när han är 8 månader. Gå ner till en fm vila och en em vila. Typ 1 ½- 2 timmar max per gång.

• Natulcien

I den åldern sov vår son 2x30 min. på dagen, d.v.s en timme totalt.
    Och han sov aldrig senare än 16-16.30. Sen somnade han för natten kl.20 och sov till 08.

Vad händer om ni håller honom vaken och struntar i 18.30-luren, och söver honom för natten runt kl.19.30-20 då?

• Lumo

Ett litet tips är att flytta fram alla sovlurar. Vaknar han 07 så kanske första luren bör vara kl 10-11. Andra 13-14 och ev tredje 16-17. Alt att han bara sover 2 ggr och då längre på em. Har för mig att de lägger om rutinerna runt den åldern o oftast går över i 2 middagslurar. Men det kan ta några månader då det vissa dagar är 2, andra 3...

Min dotter är 6 mån snart o sover fortfarande oregelbundet, ibland 4-5 lurar a 30 min. Ibland 2 lurar a 1-2 h. Ska bli skönt när de är lite mer förutsebara... Hon somnar oftast för kvällen kl 19-20 (nattar just nu) men vaknar ibland o är vaken 30 min runt 22-23. Ibland funkar det dock att bara amma lite i sängen så somnar hon direkt om. Det kallar jag ändå för att hon sover kväll från 19.

Har du bäcksvart i hennes sovrum? De sover bättre då...

• MammaLkpg

Tror största problemet ligger i att han är så oregelbunden i både hur länge han sover och hur länge han orkar vara vaken, ibland är han trött redan efter 1 timme och ibland är han pigg och vaken i 5 timmar? Så svårt om han vaknar  typ 16 och man tänker "perfekt då kan han kanske somna runt 19" och sen börjar han gnälla redan vid 17.30...Känns som det bara är att låta honom vila då, eller ska vi hålla honom vaken och hoppas han somnar för natten?

• Eleonor01

Om han Börjar gnälla vid 1730 så vilseled honom å håll honom uppe. Det tar ett tag att lägga om sömnen å kommer bli gnälligt men Det går. Kanske skulle funka m lite frukt när han börjar bli gnällig? Eller en vagnrunda som jag nämde tidigare

• Natulcien
    MammaLkpg skrev 2012-09-16 20:20:03 följande:
    Tror största problemet ligger i att han är så oregelbunden i både hur länge han sover och hur länge han orkar vara vaken, ibland är han trött redan efter 1 timme och ibland är han pigg och vaken i 5 timmar? Så svårt om han vaknar  typ 16 och man tänker "perfekt då kan han kanske somna runt 19" och sen börjar han gnälla redan vid 17.30...Känns som det bara är att låta honom vila då, eller ska vi hålla honom vaken och hoppas han somnar för natten?
    Är gnället alltid trötthet då? Kanske han är hungrig? Behöver kanske bara lite extra energi? Bara en tanke...
  • Nymphadoraa

Som trogen lyssnare av knattetimman i P4 så har jag lärt mig att man inte ska bråka med sömnen. Man ska absolut inte väcka barnet, och att hålla vaken känns ju jätte tråkigt när barnet blir grinigt och behöver sova. Tycker att man skapar ett problem här. Tror dessutom inte att det här är ett problem för barnet, utan bara för föräldrarna. Man behöver verkligen sin vuxen tid ett par timmar varje kväll men det kommer. Min 7 månaders har precis börjat somna halv 9 varje kväll efter att ha somnat 10.30-11.00 ii flera månader. Men 19-20??? Låter väldigt lyxigt. Det kommer när det kommer. Fast att försöka gå ut med vagnen när DU känner att barnet ska sova kan ju vara en ide. Kan ju inte skada att prova.

• LindaCinderella

Jag upplevde att vår lillas (4,5månader) sömnrutiner styrdes upp när vi började med fasta mattider. Jag upptäckte ett mönster i hennes hunger så jag började styra in mattiderna (amning) till:
    Frukost ca 6-7
    Mellis ca 9-9.30
    Lunch ca 12
    Mellis ca 14.30
    Middag ca 17
    Kvälls ca 19-19.30.     

Nattsömnen blev regelbunden nästan på en gång till 20-7. Och nu börjar jag se ett mönster även i dagstupplurerna som är 3-4st på ca 45min.         

Besök gärna min blogg www.lifeofcinderella.blogg.se
Svar på tråden Sover för mycket på dagen-somnar sent!?!