• Anonym (Mamman)

Vi har flyttat utomlands och pappan vill träffa barnet?

Min dotter är idag fem år gammal, pappan och jag separerade redan under graviditeten och han har inte ens träffat dottern trots att han i början var intresserad men hela tiden drog sig ur när det närmade sig en eventuell träff. Vi har sedan fyra år inte haft någon kontakt alls.

För ett tag sedan träffade jag en ny man och pga hans jobb och mitt val av utbildning så flyttade vi för ett halvår sedan utomlands med en flygresa på minst 10timmar enkel resa.
    När jag någon månad efter att vi flyttat meddelade FK om detta så försvann ju bla underhållsstödet och pappan fick då, antar jag, reda på att vi flyttat just utomlands. Kort efter detta hörde han av sig och vill träffa dottern säger han.
    Jag har absolut inget emot detta men det får ju då ske när vi åker hem till Sverige på besök vid jul eller så får han komma hit om det brådskar. Jag vet inte vad som har hänt men pappan vill att en träff ska ske NU, helst igår redan. När jag förklarar läget så har han lite snällt hotat med att stämma mig och ansöka om gemensam vårdnad.

Jag är inte direkt rädd för att det ska gå igenom men däremot vilka krav de kan ställa på umgänge? Jag varken vill eller kan flytta tillbaka till Sverige och dottern har som sagt aldrig träffat sin pappa och det känns lite tidigt att släppa iväg henne på vecko-lång besök i Sverige hos pappan. 

• Svar på tråden Vi har flyttat utomlands och pappan vill träffa barnet?
  • Anonym

Du får snällt planera in en resa snarast så dottern får börja träffa sin pappa.

• Baralillajag

Kan tänka mig att han har rätt att träffa dottern och att det då blir pendling som både du och pappan får stå för kostnads messigt. Men det är inget jag vet något om bara som jag läst någonstans

• SupersurasunkSara
    Anonym skrev 2012-09-16 19:41:16 följande:
    Eller inte. Pappan får ta sig till landet där barnet bor om han nu helt plötsligt får för sig att han ska träffa henne. Eftersom han har backat ut förut när de fanns i samma land så vad säger att han inte bangar denna gång med? Och då har TS fixat med studierna och bokat flygbiljett, boende etc etc för ingenting. Pappan kan masa sitt lata arsle ur vagnen.
  • Dixie
    Anonym skrev 2012-09-16 19:41:16 följande:

Varför då? Det känns ju inte så brådskande, pappan har ju inte vissat ngt intresse under flera år -varför ska då mamman helt plötsligt flyga hem dottern?
  • Anonym
    SupersurasunkSara skrev 2012-09-16 19:44:22 följande:
    Eller inte. Pappan får ta sig till landet där barnet bor om han nu helt plötsligt får för sig att han ska träffa henne. Eftersom han har backat ut förut när de fanns i samma land så vad säger att han inte bangar denna gång med? Och då har TS fixat med studierna och bokat flygbiljett, boende etc etc för ingenting. Pappan kan masa sitt lata arsle ur vagnen.
    Det lär se riktigt illa ut för ts att ha flyttat utomlands med barnet utan att ha informerat pappan, utan att ha planerat in umgängen osv. Men visst kan hon strunta i det, och låta tingsrätten göra sin egen bedömning. Han kommer inte att tvingas resa, det är ett som är säkert!
  • Iam
    Anonym skrev 2012-09-16 19:47:17 följande:
    Det lär se riktigt illa ut för ts att ha flyttat utomlands med barnet utan att ha informerat pappan, utan att ha planerat in umgängen osv. Men visst kan hon strunta i det, och låta tingsrätten göra sin egen bedömning. Han kommer inte att tvingas resa, det är ett som är säkert!
    Med tanke på att hon har enskild vårdnad (som jag uppfattade det) och barnet under sina fem år aldrig har träffat pappan så tror jag inte alls att det ser illa ut för TS. 
    TS sköter sitt liv som den ensamma förälder hon faktiskt är, vilket hon har all rätt att göra.
    Eftersom barnet aldrig har haft en relation till sin pappa, inte ens träffat honom, tror jag inte att han har så mycket att hämta så vida han inte flyttar till samma land och visar allvar med sina intentioner. 
  • Anonym
    Iam skrev 2012-09-16 19:50:55 följande:
    Med tanke på att hon har enskild vårdnad (som jag uppfattade det) och barnet under sina fem år aldrig har träffat pappan så tror jag inte alls att det ser illa ut för TS. 
    TS sköter sitt liv som den ensamma förälder hon faktiskt är, vilket hon har all rätt att göra.
    Eftersom barnet aldrig har haft en relation till sin pappa, inte ens träffat honom, tror jag inte att han har så mycket att hämta så vida han inte flyttar till samma land och visar allvar med sina intentioner. 
  • Anonym
    Iam skrev 2012-09-16 19:50:55 följande:
    Det skiter rätten högaktningsfullt i. Har man boende och dessutom enskild vårdnad ligger ännu större ansvar på den barnet bor med, att försöka få till umgängen och att upplysa om var barnet finns.
  • Dixie

Jag tycker ju det ser mer illa ut att pappan skitit i sitt föräldraansvar i alla år, medan mamman själv tagit allt ansvar för dotter i alla år........
  • Anonym (Mamman)
    Varför ska jag planera in umgänge när han aldrig träffat dottern? 

Och jag är absolut inte negativ till att de ska få träffa varandra, tvärtom! Däremot måste det fungera för alla parter och vi har enbart flyttat för ett par månader sedan och kommer att komma tillbaka till Sverige till jul. Så en resa "hem" är ju planerad
Svar på tråden Vi har flyttat utomlands och pappan vill träffa barnet?