• L0ved

Vinterresa med småbarn?

Hej!

Letar efter en solsemester i november alt. januari. Tycker att vi letat överallt men hittar inget vi känner passar. Vi har två barn på 2,5 år och 4,5 år. Så vi vill ju ha det relativt lugnt men även möjlighet till lite shopping. Helst vill vi att resan ine går på mer än 25.000-30.000 för hela familjen.
    Skulle vara tacksam om ni vill ge oss lite tips på resemål. =)

♥ Angelina 080422 ♥ Liam 100422 ♥
  • Svar på tråden Vinterresa med småbarn?
  • alexias mamma

Vi brukade åka till teneriffa. Förra året var vi borta i fyra veckor två vuxna och två barn. Det gick på 25 allt som allt. Vi flög med norwegian och bokade hotellet via deras hemsida vilket gjorde att det blev grymt mycket billigare än via resebyråer. Skylle rekommendera orten fanabe som ligger i närheten av las americas där ni även har lite shopping bla mango outlet

• SuzR

Tycker det är kallt på kanarieöarna runt de månaderna. Känns som en dassig svensk sommar. Vill ni ha sol så skulle jag satsa på Thailand

• L0ved

Vi vill ju gärna ha det ganska varmt. Men inte runt 30 grader.
    Thailand hade jag gärna åkt till men tyvärr så blir det dyrt och tråkigt att bara stanna en vecka.. =(
    Kom gärna med mer förslag om ni har =)

• Alexi

Vi ska åka till Gran Canaria i början på februari, våra barn är 2 och 4 då och det känns som att resan har alla förutsättningar att bli perfekt.

• sol75

Fuerteventura är underbart o lugnt, inte så mkt shopping dock....
    Annars Fanabe på Teneriffa, oxå jättehärligt! 

• L0ved

Men är det inte ganska kallt i Gran Canaria då? Eftersom värmen dessutom är lite annat än hemma tänker jag.
    Har kollat lite på Egytpen men vet inte riktigt om vi vågar åka dit.

• SuzR

Har aldrig vart i egypten men av alla jag känner som har varit där så har ingen varit nöjd! Ett tips är ju att gå till en resebyrå som kanske har lite bättre förslag! Vill ni ha värme får ni nog söka er längre bort men då kostar det ju mer...

• L0ved
    SuzR skrev 2012-09-17 08:36:18 följande:
    Har aldrig vart i egypten men av alla jag känner som har varit där så har ingen varit nöjd! Ett tips är ju att gå till en resebyrå som kanske har lite bättre förslag! Vill ni ha värme får ni nog söka er längre bort men då kostar det ju mer...

Ja tyvärr så verkar det bli en längre resa om man vill ha värme. Jag tycker att det är svårt för alla har så olika åsikter om länderna. Har läst både om Gambia, Kap Verde och Egypten nu men alla säger olika. Vissa avskyr länderna och skulle inte rekomendera att man åker med barn och andra tycker att det var underbart.
    Inser ju att det blir nog mest hotellet vi är på men vill gärna åka på någon utflykt och shoppa lite.
  • evaoregon
    L0ved skrev 2012-09-17 11:01:20 följande:

Ja tyvärr så verkar det bli en längre resa om man vill ha värme. Jag tycker att det är svårt för alla har så olika åsikter om länderna. Har läst både om Gambia, Kap Verde och Egypten nu men alla säger olika. Vissa avskyr länderna och skulle inte rekomendera att man åker med barn och andra tycker att det var underbart.
    Inser ju att det blir nog mest hotellet vi är på men vill gärna åka på någon utflykt och shoppa lite.
    Gambia skulle jag nog välja bort bl a pga malaria.  Egypten vet jag många som åkt till och som tyckt att det var helt ok.
  • sol75

Visst är det varmt i Egypten, men blir iskallt efter 15 då solen går ner. Skulle inte åka dit med småbarn då så många blir magsjuka, annars bra! Kanarieöarna är underbart på vintern. Visst kan man ha otur o få sämre väder, men de gånger vi varit till Fuerteventura o Teneriffa har det varit 25-28 grader o sol varje dag. Ma kan ju kolla upp det där, men har för mig att Teneriffa är solsäkrast av Kanarieöarna. Och det känns väldigt barnvänligt o tryggt för barn!

Hoppas ni kommer iväg! Lycka till!  

• one fine day

Vi har också tänk Mexico eller Dom. rep. I Januari... Men det var nog nån som sa att det är bara runt 20-24 grader då...

Vi har två små på 1 och 3 år och är bara lite orolig för flyget... Nån med erfarenhet?

• pellepelle

Vi var i Oman i vintras. Gick på lååååångt under 25 000 (nu hade vi bara en ettåring, men har för mig att då vi bokade fick vi det för runt 10 totalt på femstjärnigt med frukost)

Intressant land, med fantastiska stränder och trevliga människor.
    Hyr bil- vägarna är fina och typ ingen trafik alls. Allt som inte är på hotellen är superbilligt, men på hotellen är det dyrt dock. Det är vinter där vilket innebär cirka 25 grader och torr värme.

• pellepelle
    pellepelle skrev 2012-09-25 16:13:25 följande:
    Vi var i Oman i vintras. Gick på lååååångt under 25 000 (nu hade vi bara en ettåring, men har för mig att då vi bokade fick vi det för runt 10 totalt på femstjärnigt med frukost)

Intressant land, med fantastiska stränder och trevliga människor.
    Hyr bil- vägarna är fina och typ ingen trafik alls. Allt som inte är på hotellen är superbilligt, men på hotellen är det dyrt dock. Det är vinter där vilket innebär cirka 25 grader och torr värme.
    Sorry- kollade nu- ordinarie priser var lite högre plus att de verkar tagit bort det hotell vi bodde på och nu finns bara Hilton vilket är dyrare. Ni lär räkna med 35 i så fall, eller vara kalla och satsa på sista minuten som vi gjorde
  • Gladskit

Egypten kan jag rekommendera om ni åker i november, men inte i januari för då är det som kallast där.
    Utan senast mitten av november och tidigast i mars, det är min erfarenhet i alla fall.
    Jag har en kollega som är i Hurghada just nu och de har riktigt varmt ca 35 grader!!

Kap Verde har jag hört både bu och bä om, det har varit kallare än vad information enligt någon och det var "trist" enligt någon annan. Alltså att det inte fanns så mycket mer att göra än att vara på stranden typ. Men ibland kanske det är precis det man är ute efter så det behöver ju inte vara fel på resmålet för det.

Oman är jag nyfiken på. Men vi i vår familj gillar att bada och snorkla så frågan är om det finns något undervattensliv att kolla in där. Det kanske det gör men jag kan inget om just Oman.

Kanarieöarna för kallt för oss så vi har varvat Egypten och Thailand de senaste fem åren och varit nöjda med alla våra resor!

• FinaStina03

Jag tror att marocko är underskattar och där kan man uppleva sol och en helt annan kultur än den svenska. När jag var liten reste vi runt mycket och jag är jätte glad över alla olika kluturer som jag har fått möta. Strunta i svenne hak som gran canaria och thailand och åkt till ställen om ni faktikst kan få ett utbyte av.

Jag blir alltid besviken när jag kommer till ett ställe där mat menyn står på svenska??!!?!

=) ett tips bara.  

• pellepelle
    Gladskit skrev 2012-10-05 10:30:28 följande:

Oman är jag nyfiken på. Men vi i vår familj gillar att bada och snorkla så frågan är om det finns något undervattensliv att kolla in där. Det kanske det gör men jag kan inget om just Oman.

Det ska tydligen vara bra vid Mirbat. cirka fem mil från Salallah. Träffade några osm snorklat där och var väldigt nöjda. men det är ju inte Röda havet direkt...
  • Gladskit
    pellepelle skrev 2012-10-05 13:09:37 följande:
    Det ska tydligen vara bra vid Mirbat. cirka fem mil från Salallah. Träffade några osm snorklat där och var väldigt nöjda. men det är ju inte Röda havet direkt...

Ok, ja då faller det kanske på det för vi har blivit rejält bortskämda med fina rev och massa undervattensliv i Egypten. Särskilt utanför Marsa Alam..
Svar på tråden Vinterresa med småbarn?