• Anonym

inställt umgänge pga sjukt barn

Sen när är sjukdom hinder för umgänge med en förälder?

• Anonym

Först kan jag inte låta bli att undra varför mamman fått gehör för kp. Men sen....

Driv inte konflikten genom att säga att den andra ljuger eller är överbeskyddande. Se överhuvudtaget till att vara en del av lösningen och inte en del av problemet. För statistik ett tag över hur ofta barnet är förkylt etc. Efter ett tag undrar du om det inte är bäst att göra en grundlig hälsoundersökning samt att uppsöka vårdcentral när barnet är sjukt så prover kan tas. Så gör man bla inom skolan när man har föräldrar som sjukskriver barnen i ett. Sen kan du även trycka på att du naturligtvis inte vill flytta på barnet om det har feber men gärna även vill kunna ta hand om barnet när det är krassligt, febern sjunkigt o dyl.. .

• Anonym

Om jag var du skulle jag försöka få en dom eller juridiskt bindande avtal på umgänge.

• Anonym
    Muminski skrev 2012-09-17 07:12:43 följande:

Undrar också varför det finns en KP. Det utses inte bara sådär....

Bra tips till TS.  
    Det "räcker" med att mamman inte varit så villig att låta ts träffa barnet sen födseln och barnet är nu lite äldre, känner inte sin pappa, och det är barnets bästa att få ha med någon barnet är trygg med..... Som sagt, det behöver inte vara så allvarligt.
  • Anonym

Anledningen till att det blir såhär tror jag, är att den "nya" familjen hon har men den nya mannen blir "pressad" på nåt vis, alltså hon anser att nya mannen är pappa till hennes barn (också beroende på hur litet barnet var när de träffades)

Kanske de har fått flera barn tillsammans och det känns konstigt att lämna bort ett utav sina barn, vad säger man till resten av familjen? När barnets "pappa" är kvar hemma? Jag menar inte att det här är så man ska agera och jag tycker heller inte att det är positivt, tvärtom.

Sen såklart vad du och barnets mamma har haft för relation tidigare, har man haft svårt att komma överens m.m så kanske det är ärr ett sätt att hämnas?

• Anonym
    Anonym (umg förälder) skrev 2012-09-17 08:36:38 följande:
    Det som känns mest är att jag fick en bild av en vän igår där barnet var ute och lekte 3 timmar innan jag fick beskedet om inställt umgänge idag..
    Kontakta ditt ombud! Om mamman obstruerar umgänge ska ni lämna in ansökan om vite.

Har slutlig dom fallit i tvisten?
  • Anonym
    Anonym (umg förälder) skrev 2012-09-17 08:54:28 följande:
    KP:n säger att jag är jättefin med barnet och ger kärlek, närhet och trygghet...men det framkommer inte i ett utlåtande...där framkommer det att jag är lite osäker ibland, inte så konstigt när man har extra ögon på en plus att det aldrig blir ett jämnt umgänge, det blir alltid hackigt med tanke på att umgänget ställs in..
    Vi separerade när barnet var 4månader så jag fanns med från början.

En till tråd som jag startat.

Ta ett möte med soc och kp'n där du ifrågasätter kp'ns utlåtande.
  • Anonym
    Anonym (umg förälder) skrev 2012-09-17 09:06:16 följande:
    Jag har begärt ett möte men det går dom inte med på, de tycker jag ska sluta med det jag håller på med och vara glad att jag får träffa mitt barn överhuvudtaget!
    Det var FR som såg till att jag inte träffade mitt barn på 4 månader, för att mamman ville det! precis i början av separationen!!

Va? Kontakta enhetschefen på soc. Något är galet fel hos era handläggare....

Domen ska följas och du ska inte behöva stå med mössan i hand och vara tacksam för att mamman skiter i domen!
  • Anonym
    Muminski skrev 2012-09-17 09:31:08 följande:

Hmm nu blir jag skeptisk. Vad är det vi inte känner till här egentligen.... De kan inte neka ett möte.
    FR är opartisk och måste gå enligt lagen- inte enligt mammans vilja. Är det FR som utsett KP, har du umgängesinskränkning, isåfall varför? Du behöver inte svara på frågorna här men vi här kan inte svara mer på dina frågor då allt inte är klarlagt.

Om du vill ha ditt umgänge verkställt och mamman inte går med på det får du vända dig till ditt ombud och stämma om verkställighet av umgänge. Antingen bedöms att umgänget ska verkställas (och gör inte mamman detta kan hon beläggas med vite) eller så bedöms det att umgänget ska utgå pga vissa orsaker. Men det är väldigt svårt att mista sitt umgänge med barnen så mitt råd är att du tar det den vägen. Vad säger ditt ombud? Vad får du för rekomendationer av denne?

Måste rätta dig. Att Fr SKA vara opartiska är inte samma sak som att de ÄR opartiska. Många gånger går de på mammors snyfthistorier om hur hemsk pappan är. Trots att det inte finns några som helst bevis på att de har att göra med en olämplig pappa.

• Anonym
    Muminski skrev 2012-09-17 09:36:22 följande:
    Jag gjorde ytterligare ett felaktigt antagande och trodde att FR var Förvaltningsrätten- inte familjerätten.

Familjerätten ska beakta barnets behov i centrum- inte mammans eller pappans.
    Precis, och vad ska de gå på om inte den primära vårdgivarens ord? Det blir ofta fel.
Svar på tråden inställt umgänge pga sjukt barn