• Anonym

inställt umgänge pga sjukt barn

förstår att umgänge ibland kan utgå pga sjukdom men kanske inte förkylning. hög feber typ 39-40 grader då barnet kanske bara sover så ja då ska det så klart utgå/bytas. magsjuka flyttar man också ogärna ett barn... men feber och förkylning tycker jag inte det utgår om uf är en normal person och inser att barnet bör vila. kolla på film, läsa saga, mysa i soffan. inte springa i lekpark, träffa folk och såna grejer...

• Anonym

man har inte feber av allergi... är man snorig jämt utan feber då kan man börja misstänka allergi.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-09-17 10:05:08 följande:
    man har inte feber av allergi... är man snorig jämt utan feber då kan man börja misstänka allergi.
    Har barnet feber då eller är det bara vad mamman påstår? Varför får ts inte träffa sitt barn även om barnet har feber?
  • Anonym
    Muminski skrev 2012-09-17 10:31:55 följande:

De pratar ju med bägge föräldrarna. Varför ansåg de tex att pappan inte skulle träffa barnet när det var så litet, då när anknytningen är som viktigast? Vilka skäl uppgavs till det annat än det pappa skrivit, att mamman ville det. Sånt håller inte. Familjerätten har inga möjligheter att inskränka umgänge.
    Och? Vem ska de tro? Den som hela tiden ojar sig för att den andre övergav dem, för att denne aldrig brytt sig, att denne varit elak, inte ser barnets behov osv eller den som säger att denne inte får träffa sitt barn?

Eftersom familjerättens uppdrag är att se barnets bästa så kommer givetvis skyddsaspekten in så fort en mamma öppnar munnen och säger något negativt om pappan som pappa.

Det behövs inga skäl, mamman kan ha fått dem med sig för att hon t.ex "blev så stressad av umgängen att mjölken höll på att sina..:" Mer krävs inte.

Nej, men många tror det, de säger att "familjerätten bestämde".
  • Anonym
    Muminski skrev 2012-09-17 10:48:44 följande:

Hoppsan, där kom lite egen frustration med?

Nu vet ju ts att familjerätten inte får inskränka umgänge. Därför uppmanar jag TS till att ta detta till Förvaltningsrätten och stämma om verkställighet. 

Inte alls, du misstolkar! Eller så är det dina egna erfarenheter som får dig att tro något som inte är sant, vad vet jag?

Visste ts det när barnet var liten?

Varför ska ts blanda in förvaltningsrätten menar du? Det är tingsrätten som sköter verkställighet på umgängesdomar.
  • Anonym
    Muminski skrev 2012-09-17 11:40:13 följande:

Men hoppsan vad jag var fel ute- verkställighet av umgänge förhandlades i förvaltningsrätten i mitt ärende men det var ett tag sedan.

Jag trodde att du hade en frustration med tanke på dina ordval...

TS har ju varit hos familjerätten sedan barnet var litet och verkar läskunnig och intelligent så sådan information borde han ju kunnat ta till sig.      
    Oj då, ja, nu är det tingsrätten som sköter den biten.

Jasså? Jag valde helt normala ord, men dina glasögon gjorde kanske att du tolkade in annat än vad det verkligen stod.

Du har aldrig hört talas om att myndighetspersoner använder sin position för att få folk att tro att de har större mandat än de har? Det händer ofta inom familjerätten tyvärr.
  • Anonym
    Muminski skrev 2012-09-17 11:53:45 följande:

Nej varför skulle familjerätten göra så? Vaddå ofta, siffror, källor? Hur kan du "veta" att det ofta är så?

Normala ord?  det var helt klart en negativ värdeladdning.

Och? Vem ska de tro? Den som hela tiden ojar sig för att den andre övergav dem, för att denne aldrig brytt sig, att denne varit elak, inte ser barnets behov osv eller den som säger att denne inte får träffa sitt barn?
    Eftersom familjerättens uppdrag är att se barnets bästa så kommer givetvis skyddsaspekten in så fort en mamma öppnar munnen och säger något negativt om pappan som pappa.
    Det behövs inga skäl, mamman kan ha fått dem med sig för att hon t.ex "blev så stressad av umgängen att mjölken höll på att sina..:" Mer krävs inte. 

Snacka om negativ klang och nedsättande om en mamma som ojar sig och öppnar munnen i tid och otid. Ett sådant oskick allt i konspiration med de partiska familjerättshandläggarna... No?
    Vad ska de göra när en boendeförälder svartmålar den andres föräldraegenskaper?
  • Anonym
    Muminski skrev 2012-09-17 12:17:57 följande:

Inte ta ställning- gå efter FB, se till barnens rätt att träffa båda sina föräldrar på ett sätt som är tryggt. Stötta och uppmuntra föräldrar till en konsensus med barnens behov i fokus.
    Hur? Rent praktiskt alltså.

Ska de strunta i mammans påståenden om att pappan är inkompetent?

Hur ska de uppmuntra umgänge om mamman är emot det och envisas med att pappan är olämplig?
  • Anonym
    Muminski skrev 2012-09-17 13:03:05 följande:

Om det finns ett umgängesavtal ska familjerätten uppmana föräldrarna att följa detta. Det praktiska förfarandet är ju föräldrarnas ansvar, om en förälder anser att den andre inte följer avtal eller dom får denne vända sig till tingsrätten för att få frågan förhandlad där. Familjerätten kan ju endast försöka medla och hitta vägar till samarbete och i samråd med bägge föräldrar skriva umgängesavtal, de har ingen möjlighet att bestämma eller agera på om en förälder anser den andre vara inkompetent. Om de däremot får kännedom om något som föranleder oro för barnet är de skyldiga att anmäla detta till socialtjänsten.

De var där INNAN det fanns umgängesavtal.... De uppmuntrar INTE att domen följs. Läs vad ts skriver och svara utifrån det så blir kanske dina råd bättre just för ts.

• Anonym
    Muminski skrev 2012-09-17 13:09:50 följande:

Mitt råd till ts har under hela tiden varit att kontakta sitt ombud för att få hjälp att få sitt umgänge verkställt. Att mamman snackar bull om att det är barnmisshandel att förflyttas under sjukdom (då inte hur sjukt som helst så klart). Att han ska ta kontakt med läkare ang barnets täta sjukdomstillfällen. Det var riktat till TS.

När det gäller mitt senaste svar var det ett mer generellt svar på dina frågor- inte som tänkt till svar gällande TS situation.

Jag har gett ts samma råd hela tiden.

Du har skrivit saker rörande den här situationen som föranledde till mina frågor. Ts skriver att familjerätten och soc inte hjälper honom utan att de tycker han ska låta mamman vara. Det är fel av dem!
  • Anonym
    Muminski skrev 2012-09-17 13:20:35 följande:

Ja det är fel av dem- om det är det de gör. Vi vet ju inte riktigt det. Hans uppfattning är ju den. Det är ju olyckligt. Men ts verkar ha huvudet på skaft så att säga- så för att få sitt umgänge verkställt behöver han agera på ett annat sätt- vilket jag tipsat honom om att göra. Soc har han mig veterligen inte skrivit ngt om....
    I inlägg 28 skrev han om att han försökt få ett möte med soc ang. kontaktpersonens utvärdering men att de vägrat.

Hoppas ts strider vidare för den här situationen är absolut inte okej för ts eller barnet.
  • Anonym
    Anonym (umg förälder) skrev 2012-09-17 14:37:42 följande:

Oj vad många svar och många frågor, jag har ingen direkt lust att svara på varenda en, det skulle nog ta mig hela kvällen jag är väldigt tacksam för alla tips jag fått.
    Ta med barnet till läkaren? Jag vet inte om kp skulle gå med på det under ett umgänge.skälet till att hon blev boföräldern? Jag flyttade vid separationen, mamman har aldrig ammat men skyllde på att barnet var rädd för mig, därför togs umgänget bort i 4 månader...för att jag försökte trösta barnet 2 ggr men hon kom och tog det i famnen..
    Jag har aldrig haft besöksförbud utan detta handlade om att mamman är så bitter för att jag Lämnade henne...
    Du har gjort allt rätt hittills ts och se nu till att kontakta ditt ombud för att diskutera verkställighetsansökan.
Svar på tråden inställt umgänge pga sjukt barn