• Muminski

inställt umgänge pga sjukt barn

Anonym skrev 2012-09-17 10:05:08 följande:
    man har inte feber av allergi... är man snorig jämt utan feber då kan man börja misstänka allergi.

Men allergi gör att immunförsvaret blir nedsatt. Är barnets immunförsvar under arbete (att barnet utsätts för allergener) blir barnet mer mottaglig för sjukdomar. Har ett barn som är extremt känsligt för alla infektionssjukdomar pga sin allergi. 

Ditt liv är ett resultat av dina val.
  • Muminski
    Anonym skrev 2012-09-17 09:58:33 följande:
    Precis, och vad ska de gå på om inte den primära vårdgivarens ord? Det blir ofta fel.

De pratar ju med bägge föräldrarna. Varför ansåg de tex att pappan inte skulle träffa barnet när det var så litet, då när anknytningen är som viktigast? Vilka skäl uppgavs till det annat än det pappa skrivit, att mamman ville det. Sånt håller inte. Familjerätten har inga möjligheter att inskränka umgänge.
  • Muminski
    Anonym skrev 2012-09-17 10:39:33 följande:
    Och? Vem ska de tro? Den som hela tiden ojar sig för att den andre övergav dem, för att denne aldrig brytt sig, att denne varit elak, inte ser barnets behov osv eller den som säger att denne inte får träffa sitt barn?

Eftersom familjerättens uppdrag är att se barnets bästa så kommer givetvis skyddsaspekten in så fort en mamma öppnar munnen och säger något negativt om pappan som pappa.

Det behövs inga skäl, mamman kan ha fått dem med sig för att hon t.ex "blev så stressad av umgängen att mjölken höll på att sina..:" Mer krävs inte.

Nej, men många tror det, de säger att "familjerätten bestämde".

Hoppsan, där kom lite egen frustration med?

Nu vet ju ts att familjerätten inte får inskränka umgänge. Därför uppmanar jag TS till att ta detta till Förvaltningsrätten och stämma om verkställighet. 

• Muminski
    Anonym skrev 2012-09-17 10:52:34 följande:
    Inte alls, du misstolkar! Eller så är det dina egna erfarenheter som får dig att tro något som inte är sant, vad vet jag?

Visste ts det när barnet var liten?

Varför ska ts blanda in förvaltningsrätten menar du? Det är tingsrätten som sköter verkställighet på umgängesdomar.

Men hoppsan vad jag var fel ute- verkställighet av umgänge förhandlades i förvaltningsrätten i mitt ärende men det var ett tag sedan.

Jag trodde att du hade en frustration med tanke på dina ordval...

TS har ju varit hos familjerätten sedan barnet var litet och verkar läskunnig och intelligent så sådan information borde han ju kunnat ta till sig.      
  • Muminski
    Anonym skrev 2012-09-17 11:43:13 följande:
    Oj då, ja, nu är det tingsrätten som sköter den biten.

Jasså? Jag valde helt normala ord, men dina glasögon gjorde kanske att du tolkade in annat än vad det verkligen stod.

Du har aldrig hört talas om att myndighetspersoner använder sin position för att få folk att tro att de har större mandat än de har? Det händer ofta inom familjerätten tyvärr.

Nej varför skulle familjerätten göra så? Vaddå ofta, siffror, källor? Hur kan du "veta" att det ofta är så?

Normala ord?  det var helt klart en negativ värdeladdning.

Och? Vem ska de tro? Den som hela tiden ojar sig för att den andre övergav dem, för att denne aldrig brytt sig, att denne varit elak, inte ser barnets behov osv eller den som säger att denne inte får träffa sitt barn?
    Eftersom familjerättens uppdrag är att se barnets bästa så kommer givetvis skyddsaspekten in så fort en mamma öppnar munnen och säger något negativt om pappan som pappa.
    Det behövs inga skäl, mamman kan ha fått dem med sig för att hon t.ex "blev så stressad av umgängen att mjölken höll på att sina..:" Mer krävs inte. 

Snacka om negativ klang och nedsättande om en mamma som ojar sig och öppnar munnen i tid och otid. Ett sådant oskick allt i konspiration med de partiska familjerättshandläggarna... No?

• Muminski

Varför ojade sig inte pappan över sitt inskränkta umgänge där i ditt inlägg? Nej enligt ditt sätt att se det säger han medan mamman öppnar munnen och ojar sig.

• Muminski
    Anonym skrev 2012-09-17 12:06:55 följande:
    Vad ska de göra när en boendeförälder svartmålar den andres föräldraegenskaper?

Inte ta ställning- gå efter FB, se till barnens rätt att träffa båda sina föräldrar på ett sätt som är tryggt. Stötta och uppmuntra föräldrar till en konsensus med barnens behov i fokus.
  • Muminski
    Leilon skrev 2012-09-17 12:12:41 följande:
    Det kan hända att jag är ute och cyklar här men visst är det väl så att om BF försvårar umgänget på egen hand genom att hela tiden hitta anledningar till att pappan inte får träffa sitt barn så kan det får negativa konsekvenser för henne själv?

helt klart negativt.
  • Muminski
    Anonym skrev 2012-09-17 12:22:16 följande:
    Hur? Rent praktiskt alltså.

Ska de strunta i mammans påståenden om att pappan är inkompetent?

Hur ska de uppmuntra umgänge om mamman är emot det och envisas med att pappan är olämplig?

Om det finns ett umgängesavtal ska familjerätten uppmana föräldrarna att följa detta. Det praktiska förfarandet är ju föräldrarnas ansvar, om en förälder anser att den andre inte följer avtal eller dom får denne vända sig till tingsrätten för att få frågan förhandlad där. Familjerätten kan ju endast försöka medla och hitta vägar till samarbete och i samråd med bägge föräldrar skriva umgängesavtal, de har ingen möjlighet att bestämma eller agera på om en förälder anser den andre vara inkompetent. Om de däremot får kännedom om något som föranleder oro för barnet är de skyldiga att anmäla detta till socialtjänsten.

• Muminski
    Anonym skrev 2012-09-17 13:04:46 följande:
    De var där INNAN det fanns umgängesavtal.... De uppmuntrar INTE att domen följs. Läs vad ts skriver och svara utifrån det så blir kanske dina råd bättre just för ts.

Mitt råd till ts har under hela tiden varit att kontakta sitt ombud för att få hjälp att få sitt umgänge verkställt. Att mamman snackar bull om att det är barnmisshandel att förflyttas under sjukdom (då inte hur sjukt som helst så klart). Att han ska ta kontakt med läkare ang barnets täta sjukdomstillfällen. Det var riktat till TS.

När det gäller mitt senaste svar var det ett mer generellt svar på dina frågor- inte som tänkt till svar gällande TS situation.

• Muminski
    Anonym skrev 2012-09-17 13:12:07 följande:
    Jag har gett ts samma råd hela tiden.

Du har skrivit saker rörande den här situationen som föranledde till mina frågor. Ts skriver att familjerätten och soc inte hjälper honom utan att de tycker han ska låta mamman vara. Det är fel av dem!

Ja det är fel av dem- om det är det de gör. Vi vet ju inte riktigt det. Hans uppfattning är ju den. Det är ju olyckligt. Men ts verkar ha huvudet på skaft så att säga- så för att få sitt umgänge verkställt behöver han agera på ett annat sätt- vilket jag tipsat honom om att göra. Soc har han mig veterligen inte skrivit ngt om....
  • Muminski
    Anonym (umg förälder) skrev 2012-09-17 07:55:55 följande:
    Ja barnet är sjukt var annan/var tredje vecka..just dom dagar jag har umgänge med barnet.
    Mamman kommer aldrig ta med barnet till läkaren, ni förstår att den här mamman tror att hon sitter på den högsta pedistalen!och jag skulle aldrig få ta barnet till läkaren för då heter det att jag misstror mamman.
    Du skulle aldrig få ta barnet till läkaren, hur kan hon hindra dig?
    Anonym (umg förälder) skrev 2012-09-17 08:21:48 följande:

Nej mamman går inte till öf med barnet, hon är bara hemma med djuren. Har även funderat om barnet kan vara allergisk men där får jag inte heller påverka ett läkarbesök. Jag blir stoppad och misstror tydligen mamman, tänker inte på barnets bästa osv. Klart jag vill att mitt barn ska må bra, förstår inte varför det vänds emot mig till något negativt.
    Hur kan du inte påverka ett läkarbesök. Hur blir du stoppad?
    Anonym (umg förälder) skrev 2012-09-17 08:27:02 följande:

Nej hon förlorade sin stämning om ensam vårdnad, vi har haft gemensam från det att barnet föddes..
    Kp har gjort sin uppfattning och det är att lyssna på mamman, även fast jag har visat kp papper från tingsrätten där mamman till och med ljuger om vad kp sagt. Något som inte ens ifrågesätts!

Vad var skälet till att hon blev boförälder och du umgängesförälder?
    Anonym (umg förälder) skrev 2012-09-17 09:06:16 följande:
    Jag har begärt ett möte men det går dom inte med på, de tycker jag ska sluta med det jag håller på med och vara glad att jag får träffa mitt barn överhuvudtaget!
    Det var FR som såg till att jag inte träffade mitt barn på 4 månader, för att mamman ville det! precis i början av separationen!!

Hur gick det till när du begärde ett möte och vad svarade familjerätten?
    Exakt HUR såg de till att du inte träffade ditt barn? Varför ville mamman detta så starkt? Hade du besöksförbud?

Dessa inlägg från TS gör att jag blir skeptisk. 

• Muminski
    Anonym skrev 2012-09-17 13:32:07 följande:
    I inlägg 28 skrev han om att han försökt få ett möte med soc ang. kontaktpersonens utvärdering men att de vägrat.

Hoppas ts strider vidare för den här situationen är absolut inte okej för ts eller barnet.

Med soc? Jag tolkade det som att det var familjerätten som vägrade honom mötet.
  • Muminski
    Anonym (umg förälder) skrev 2012-09-17 14:37:42 följande:

Oj vad många svar och många frågor, jag har ingen direkt lust att svara på varenda en, det skulle nog ta mig hela kvällen jag är väldigt tacksam för alla tips jag fått.
    Ta med barnet till läkaren? Jag vet inte om kp skulle gå med på det under ett umgänge.skälet till att hon blev boföräldern? Jag flyttade vid separationen, mamman har aldrig ammat men skyllde på att barnet var rädd för mig, därför togs umgänget bort i 4 månader...för att jag försökte trösta barnet 2 ggr men hon kom och tog det i famnen..
    Jag har aldrig haft besöksförbud utan detta handlade om att mamman är så bitter för att jag Lämnade henne...

Om du har vårdnad om ditt barn, vilket du skriver att du har är det din fulla rätt att ta barnet till en läkare. Är umgängesinskränkningen en del av en dom eller är det frivilligt? VEM tog bort umgänget? Det måste ju fastställas i dom om du inte vill avstå från det frivilligt.

Du skrev initialt att KP var något du ville ha, då kan ju ju också välja att inte ha det- såtillvida det inte är fastställt i dom att umgänget ska ske med begränsningar. Du kan ju alltid ringa till en barnmottagning och fråga var gränsen går- om det är barnmisshandel att förflytta barnet.

Du behöver inte svara men dina inlägg gör mig skeptisk. Det räcker liksom inte med att vara bitter och lämnad för att kunna vägra ett umgänge. Gå vidare med detta så någon professionell får titta på det istället för att FL experterna spekulerar (däribland jag)   
  • Muminski
    Anonym (umg förälder) skrev 2012-09-17 15:00:36 följande:

Som jag skrev tidigare så har mamman utnyttjat allt med kp till fullo, så enligt dom måste det vara med en pga att mammans tillit till mig inte finns, inte som stöd för mig, det stog i det senaste utlåtandet från kp.
    Jag förstår att det inte är lätt att hjälpa när jag inte säger allt vilket jag valt att inte göra, det skulle bli ett alldeles för långt inlägg.
    Idag fick jag reda på att mitt barn börjat förskola, vilket jag var tvungen att ta reda på själv. På sista fr mötet i augusti sa mamman att hon skulle vänta med inskolning för att barnet är så känsligt(där tycker vi olika) men jag vet att hon sa så för att jag inte skulle kunna vara med på inskolningen för det var ett önskemål jag hade.

Så enligt dom måste det vara en KP men ändå var det du som ville ha KP?

Hur kan du INTE ha fått reda på att ditt barn börjar förskola. Måste inte förskolorna ha underskrift av bägge vårdnadshavarna?

Märkligt allting. Du behöver absolut inte svara.

Ta kontakt med ditt ombud och se vilket stöd du kan få därifrån så att du och ditt barn får möjligheter att ses. Lycka till.    
Svar på tråden inställt umgänge pga sjukt barn