• Anonym

Får jag åka taxi till BB när jag har hepatit c och riskera att blöda ner bilen?

Kanske fel forum men visste inte var jag skulle lägga frågan. I mitt fall kanske jag faktiskt måste åka ambulans ifall något händer på vägen?! Vad tror ni!? (Måste ta mig in själv då fadern jobbar utomlands)

• Svar på tråden Får jag åka taxi till BB när jag har hepatit c och riskera att blöda ner bilen?
  • slemtorsk i din bralla

oj oj.. självklart ska du åka ambulans anser JAG.. och förmodligen sjukvården men passa dig för här finns rabiata personer som anser att det är ditt eget "fel" att du blivit gravid och din man jobbar utomlands... de anser att du ska vara förberedd och ha en tillgänglig chaufför att ringa till för att inte slösa med ambulansresurser för det finns för få ambulanser....Folk som jobbar (eller iaf säger att de gör det) inom ambulanssjukvården verkar vara värst så man får väl hoppas att man inte råkar ut för dem den dagen man ev behöver åka ambulans (jag kommer ev åka ambulans till förlossningen av olika skäl dock inte samma som du)

Prata med din barnmorska om saken om du inte redan har gjort det... Taxi kan neka om du blöder eller om de helt enkelt inte vill riskera sina bilar, det kostar ju en del att rekondera en bil om det blivit "Kleggigt" i den men å andra sidan behöver du ju inte tala om att du har hepatit för dem... fast det måste du väl kanske med tanke på risken för smitta??????

• Anonym (såå)

Man får ersätta "skada" på taxi och även kostnad för stillaståendet.

Varför kommer du blöda så mycket? Kan du inte sitta på en plastsäck?

• Scream2

Om du skulle börja blöda såpass mkt att det inte kommer stoppas av en binda, då har du troligen problem på hög nivå. Det vill säga en blödning som kan vara livshotande för barnet och dig. Då är det ett högst akut ärende och kan kräva prio 1 transport till sjukhus.
    Vid en normal förlossning blöder man inte på det viset, så att det inte stoppas av en rejäl binda och kanske en handduk i byxorna. Dvs du kan med gott samvete beställa en taxi för resa in till förlossningen.
    OM det tillstöter andra problem som leder till att det krävs en akut transport, då kan det vara aktuellt med ambulans. Men att ha som enda anledning att du har hepatit C är inte motiverat! Och inte heller om man inte har nån annan som kan köra.
    Ambulans är till för AKUTA ärenden! En normal förlossning som inte är i krystningsskedet är inte akut!   

• dollface85
    slemtorsk i din bralla skrev 2012-09-17 07:00:32 följande:
    oj oj.. självklart ska du åka ambulans anser JAG.. och förmodligen sjukvården men passa dig för här finns rabiata personer som anser att det är ditt eget "fel" att du blivit gravid och din man jobbar utomlands... de anser att du ska vara förberedd och ha en tillgänglig chaufför att ringa till för att inte slösa med ambulansresurser för det finns för få ambulanser....Folk som jobbar (eller iaf säger att de gör det) inom ambulanssjukvården verkar vara värst så man får väl hoppas att man inte råkar ut för dem den dagen man ev behöver åka ambulans (jag kommer ev åka ambulans till förlossningen av olika skäl dock inte samma som du)

Prata med din barnmorska om saken om du inte redan har gjort det... Taxi kan neka om du blöder eller om de helt enkelt inte vill riskera sina bilar, det kostar ju en del att rekondera en bil om det blivit "Kleggigt" i den men å andra sidan behöver du ju inte tala om att du har hepatit för dem... fast det måste du väl kanske med tanke på risken för smitta??????
    Vid hepatit c har du skyldighet att informera att du har det.
  • Djinn

Jag kör taxi och kan säga det att jag hade nekat dig om du hade blödigt mycket.
    Skulle du tex spy i bilen kostar det 3-5000 kr. Blodar du ner kostar det säkert lika mycket. Dessutom utsätta andra människor för hepatit c å ens inte säga det är vidrigt. 

Åk ambulans där dom kan hantera hepatiten och förlossningen.

• Nape

Men oj, om du blöder ska du åka ambulans. Det är inte "normalt" att man blöder.

• Anonym

Det är klart som fan att du ska säga att du har hepatit!

• Dr Mupp

Om du blöder så mycket att en binda inte räcker då är det bråttom och då ska du självklart in med ambulans (och hoppas att ni hinner in i tid för ett uraktut snitt), Under en vanlig förlossningn blöder man inte mycket och då kan du mycket väl ta taxin in. Ta med spypåse bara och en plastpåse att sitta på om vattnet skulle gå.

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
Svar på tråden Får jag åka taxi till BB när jag har hepatit c och riskera att blöda ner bilen?