Pappa med prostatacancer
Pappa ringde nyss. Med tråkigt besked.
Han har inte gjort alla undersökningar än så vi vet inte hur illa det är...men ändå.
Hur stöttar man? Hur överlever man själv utan att grubbla ihjäl sig?
Pappa ringde nyss. Med tråkigt besked.
Han har inte gjort alla undersökningar än så vi vet inte hur illa det är...men ändå.
Hur stöttar man? Hur överlever man själv utan att grubbla ihjäl sig?
Jag har erfarenhet pga att min egen pappa gick bort i aggressiv prostatacancer för ett par år sen.
Vad som är viktigt att påpeka är dock att de flesta prostatacancerformer INTE är aggressiva! Min pappa hade ärvt en gen i familjen som gjorde hans sjukdom svårare. Prostatacancer - enligt all den info jag har skaffat mig - leder oftast inte till en förtida död. Många kan leva 15 år med sjukdomen, och dör ofta av andra orsaker än prostatacancern. Då man ofta får sjukdomen sent i livet. Dessutom har forskarna gjort stora framsteg på området, och det GÅR faktiskt att bota alternativt hålla tillbaka många cancerformer i dag.
Och för varje år som går så kommer forskarna på mer, och kan snart bota de mesta cancer!!!
Så försök inte ta ut det negativa redan! Det går att leva med prostatacancer, särskilt om det är en lugn variant som bara växer jättesakta. Ska tilllägga att jag har en morbror som fick diagnosen för 14 år sen. Han mår fortfarande bra, trots sin relativt höga ålder - 80 år!
Styrkekramar!
Det vi vet är att psa är mkt förhöjt, han är trött, testosteronhalten är för hög, prostatan förstorad, har stora problem med att kissa, vilket han haft länge. Det oroar mig mest, att han haft problem med kisseriet ett bra tag utan att söka hjälp. Det som gjorde att han kom till läkare var en uvi med blod i urinen.
Ska ju inte vara negativ i förskott, men det är så jag tänker: cancer=död.
För många är cancer lika med död. Men många blir friska från cancer i dag.
Det känns skönt att höra om era erfarenheter, även om jag verkligen beklagar dem som det inte gått bra för. Hoppas att pappa inte hör till en av dem, men det får vi snart veta.
En sorg jag känner om det är väldigt allvarligt, är att pappa är ensam. Mamma lämnade honom för 9 år sen, för att flytta ihop med deras gemensamma granne vars fru precis avlidit av sin cancer. Detta har fått honom att må mycket dåligt, och det är först de senare åren ha tagit sig upp och blivit sig själv igen. Och så kommer nu detta...och jag undrar, vem ska ta hand om honom? Jag bor 4 timmar bort, brorsan 2 timmar. Hans syster och svåger en bit bort. Den han har är grannen, som han umgås dagligen med. Inte samma granne som mamma drog med, dock.
Jag undrar om det är han som ska ta hand om pappa, och det känns överjävligt att bo så långt bort. Men vad ska jag göra, kan ju inte flytta hipp som happ med 3 barn, man och allt vad jobb innebär...Fast, jag skulle gärna göra det för pappas skull. Men ekonomin ska ju gå ihop också...
Nä, nu ska vi ta det här som det kommer, känner jag. Jag läser sjukt mycket och ska stötta allt vad jag kan...