• Anonym (ARG)

Är det här verkligen rimligt?????

Hej,,
    Behöver fråga om det är nån som vet ifall det här verkligen är ok...
    Det är så här, har ett ex som jag har en gemensam dotter med. Hon har alltid bott hos mig men dom har träffats då å då.
    En dag helt plötsligt berättar han att han flyttat hela 30 mil bort. Jag visste ingenting, hade inte fått nån förvarning alls.
    Så nu är det dit han vill att dottern ska komma. Så han sa till mig att jag nu måste börja köra halva vägen, nåt som jag verkligen inte gick med på. Jag HATAR att köra bil, jag ansåg att han har flyttat han får lösa hämtningen å lämningen....  Men tydligen så enkelt var det inte....
    Iaf vi gick upp till familjerätten för att komma på en lösning.. Jag stog fast vid att jag vill inte köra utan kan tänka mig att hjälpa till å betala lite av bensinen.. Den här personen på Fm rätten visste inte så mkt om det här..
    Utan började räkna lite vad han trodde, och kom då fram till att jag ska betala 900 kr!!! Varje gång han kommer, dvs han ska ha henne var 3:e helg nu...  Jag har fan inte råd å betala dom summorna för HAN valt att flytta.. Allt annat jag betalar då, sommar höst vinterkläder, aktiviteter RÄKNAS inte det??
    Nån som vet hur sånt här funkar, jag tror fan inte detta stämmer???

• Svar på tråden Är det här verkligen rimligt?????
  • Leilon

Min sambo har ett barn sen tidigare, han och mamman har tidigare bott i samma kommun men hon valde att flytta en bit bort, efter att dom varit på familjerätten beslutades det att han får stå för kostnad vid hämtning och lämning.
    Han har pojken varannan helg.

Sen vet jag inte om det är rätt. Dom har gemensam vårdnad och det var mamman som valde att flytta.

• Anonym (:-S)

Min sambo har barn tillsammans med sitt X och när vi flyttade i hop i staden där jag bodde, fick vi stå för alla kostnader som hade med hämtning och lämning att göra. Barnen hämtades på förstukvisten och lämnades där utan att hon behövde lyfta ett finger. Inte en krona behövde hon lägga.....Vi hade barnen vh.  Det var ju vi som flyttade på oss (eller han då) så.....

• Anonym (billigaste färd)

Är resvägen mer än 10 mil enkel resa ska föräldrarna hjälpa till ekonomiskt med resorna efter egen förmåga. Men det är det billigaste ressättet som kostnaden ska räknas på, tex buss, tåg eller bil då om det är enda möjligheten. Så ja, du ska hjälpa till att betala resorna, efter egen ekonomisk förmåga och det är det billigaste alternativet som ska räknas.

• Jessica 1989

Det var ju klumpigt av honom minst sagt att inte tala om för dig förrän efteråt att han hade flyttat..
    Men däremot så tycker att man ska försöka komma överens, och det blir nog inte bättre om du sätter dig på tjursida och inte tänker hjälpa överhuvudtaget.
    Jag antar ju att du vill att din dotter ska träffa sin pappa ibland också?

Försök prata med varandra hur ni ska lösa det, fråga om det är okej om en mindre summa?
    Kanske som räcker till halva resan, alltså 30 mil då för bensinpengar?

• Kjell2

Kan n i inte komma överrens är det tingsrätten som beslutar. Bedömingen görs från fall till fall så därför svårt att säga exakt hur det är. Gäller det längre stäckor är det inte ovanligt att föräldrarna ska dela på tid och kostnad.

• Anonym

Min bror hade gemensam vårdnad och varannan veckas boende med sina fyra barn när mamman förfalskade hans namnteckning och flyttade över 100 mil uppöver. Det är HAN som ska bekosta alla resorna och det säger sig självt att det ekonomiskt inte är hållbart att ha ett fungerande umgänge samtidigt som man ska sitta och betala 4 fulla underhåll för barnen.
    Nu är det ju pappan som flyttat i detta fallet men jag är ganska säker på att tr skulle döma mamman att betala en bit av resorna och kanske t.o.m. att det blir hon som får köra om pappan saknar bil eller körkort och ts har.

• Anonym

Kan ni åka tåg eller buss istället? Halva vägen var låter rimligt då man som boendeförälder ska göra vad man kan för att främja umgänge med den andra föräldern. Det blir svårt att hinna ha umgänge om han jobbar må-fre och sen ska åka 60 mil efter jobbet för att hämta hem barnet, sen hinna 60 mil på söndagen för att lämna barnet.

Om jag var du skulle jag kolla alternativa resesätt.

• Anonym (ARG)

Ja.,, att gå med på att betala en del av kostnaderna har jag ju gått med på,, Inte för att jag vill men för att jag"måste" Men 900 kr tycker jag är mkt pengar. För att han har en bil som drar över 1 liter milen.
    Nu blir det ju som att betala tillbaka underhållet till honom istället för att det ska gå till barnet....

• Anonym (ARG)

Varken han lr jag vill sätta dottern själv på tåg lr buss,,, hon är bara 7år

• Anonym
    Anonym (ARG) skrev 2012-09-17 12:43:34 följande:
    Varken han lr jag vill sätta dottern själv på tåg lr buss,,, hon är bara 7år
    Vart skrev jag att hon ska åka själv? Du kan åka halvvägs och möta honom med dottern. På så sätt får hon möjlighet att ha ett hyfsat helgumgänge med sin pappa.

Varför påstår familjerätten att du ska stå för hela reskostnaden? Har pappan ingen inkomst?

Svar på tråden Är det här verkligen rimligt?????