Sisterspoint skrev 2012-09-18 18:59:31 följande:
Duefigli - vilken researrangör åker ni med? Eller har ni bokat hotell lokalt?
Jag känner också ett visst obehag kring boxmaneter och vinterns förestående Thailandsresa. Jag har funderat på var de är mest frekvent förekommande? Vi ska till Phuket/Kamala.
Min kollega är från Australien och enligt henne är det relativt vanligt där och på många ställen finns varningsskyltar. Varför man väljer att "mörka" det i Thailand förstår jag inte. Jag tycker absolut att man ska ställa frågan till sin researrangör vilket ansvar de tar för att be guiderna hålla extra koll vid snorklingsutflykter och dyl samt vilken information de sätter upp på stranden t ex. Jag har frågat och fått till svar att de bland annat har vinäger till hands nere i strandbarerna på det hotellet där vi ska bo.
Klart man kan klä både sig själv och barnen i våtdräkter men lite av den spontana glädjen med att kunna ta ett dopp i havet försvinner ju.
Logiskt sett förstår jag ju också att trafiken i Thailand är en långt större risk än maneterna. Trafiken i Thailand skördar minst ett offer per timme...
Vi åker med Ving, också till Kamala (säkert samma ställe :))
Jag frågade faktiskt Ving och fick till svar att det inte är något känt problem... Inte helt förtroendeingivande, nu när det ändå är ett faktum att det förekommer. Frågade också om dengue, men tjejen svarade att säkerheten för gästerna är jätteviktig för ving, så de skulle inte skicka sina gäster till ställen som kan innebära risk (?).
Just det här att känna sig orolig när barnen är i vattnet förtar precis som du säger en hel del av glädjen.