• Duefigli

Livsfarliga boxmaneter - vågar ni bada i Thailand?

Sitter och googlar mig livrädd här -  läser om Jelly box magneterna som tydligen ökar i antal i Thailand. De är livsfarliga, stöter du på en sådan är risken att dö MYCKET stor. 

Den är svår att upptäcka, jätteliten, genomskinlig och håller till nära strandkanten.

Hur gör ni alla som åker till Thailand? Är jag ensam om att oroa mig för Denguefebern och dessa maneter??

Jus det, Apoliva har en nya solkräm som ska skydda mot maneter, men frågan är om den hjälper mot detta? någon som vet?

• Svar på tråden Livsfarliga boxmaneter - vågar ni bada i Thailand?
  • fröken skywalker

Är det något som är otäckt i Thailand så är det trafiken, men man kan ju ha otur att träffa på en manet.

De lever väl i mangroveträsken (om jag inte har fattat helt fel) men kan komma ut i havet vid vissa tillfällen som mycket vatten i träsken. Är det just maneter som du tycker är otäckt så kanske det finns ställen där de överhuvudtaget inte existerar eftersom de trots allt lever i en speciell miljö och inte bara vimlar runt i havet..

Jag kan också bli lite nojig över allt möjligt ibland när jag ska resa, men försöker övertala mig att det kan hända saker hemma också som man inte kan påverka. Tror att det är lite av mitt kontrollbehov som sätts på spel när jag är ute och reser och helt enkelt inte kan ha koll på faror. Här hemma vet man ju vad som är farligt, som huggormar, flugsvamp osv.

• riboflavin

Risken är ju oerhört liten, är man orolig så är bästa skyddet att ha kläder på sig. En "rashguard" är en oerhört billig och effektiv metod att slippa att bli bränd av maneter, såväl här hemma som i tropikerna.

Vill man bara heltäckt så finns det lycradräkter eller tunna våtdräkter i neopren att köpa.

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Duefigli

Jag vet att risken är väldigt liten, men bara att den finns gör att jag ändå känner en viss oro. Finns det då sätt att försöka förebygga eventuella skador så vill jag ju göra det. Framför allt för barnens skull.

Detta med klädsel i vattnet - barnen har ju badkläder (UV-skyddande) med hela armar och halva ben. Det borde ju kunna vara ett skydd? Det tillsammans med krämen som täcker resten är väl att göra vad man kan, samt hålla utkik i vattnet.

Ättika/vinäger ska ju vara superbt att hälla på om man blir bränd för att förhindra förloppet. Blir kanske att ha med en flaska sådant vid stranden?

Överlag tycker jag att det mest är australienare och andra som uppmärksammat problemen och som frågar sig varför man i Thailand inte vidtar några åtgärder eller varnar turisterna. Det är ju jättevanligt i Australien men där har man också en väldigt öppen diskussion kring det.

Att stoppa huvudet i sanden för att lugna turister känns mer oroväckande än att veta att det faktiskt skulle varnas om det förelåg stor risk...

• fröken skywalker

Vinäger är ju bra att ha med sig för det lindrar ju skadan efter en "vanlig" brännmanet och får trådarna (eller vad det heter) att släppa. Vet att jag någonstans sett "räddningsvinäger" för allmänheten på stranden.

• Sisterspoint

Duefigli - vilken researrangör åker ni med? Eller har ni bokat hotell lokalt?

Jag känner också ett visst obehag kring boxmaneter och vinterns förestående Thailandsresa. Jag har funderat på var de är mest frekvent förekommande? Vi ska till Phuket/Kamala. 

Min kollega är från Australien och enligt henne är det relativt vanligt där och på många ställen finns varningsskyltar. Varför man väljer att "mörka" det i Thailand förstår jag inte. Jag tycker absolut att man ska ställa frågan till sin researrangör vilket ansvar de tar för att be guiderna hålla extra koll vid snorklingsutflykter och dyl samt vilken information de sätter upp på stranden t ex. Jag har frågat och fått till svar att de bland annat har vinäger till hands nere i strandbarerna på det hotellet där vi ska bo.

Klart man kan klä både sig själv och barnen i våtdräkter men lite av den spontana glädjen med att kunna ta ett dopp i havet försvinner ju. 

Logiskt sett förstår jag ju också att trafiken i Thailand är en långt större risk än maneterna. Trafiken i Thailand skördar minst ett offer per timme...

• Duefigli
    Sisterspoint skrev 2012-09-18 18:59:31 följande:
    Duefigli - vilken researrangör åker ni med? Eller har ni bokat hotell lokalt?

Jag känner också ett visst obehag kring boxmaneter och vinterns förestående Thailandsresa. Jag har funderat på var de är mest frekvent förekommande? Vi ska till Phuket/Kamala. 

Min kollega är från Australien och enligt henne är det relativt vanligt där och på många ställen finns varningsskyltar. Varför man väljer att "mörka" det i Thailand förstår jag inte. Jag tycker absolut att man ska ställa frågan till sin researrangör vilket ansvar de tar för att be guiderna hålla extra koll vid snorklingsutflykter och dyl samt vilken information de sätter upp på stranden t ex. Jag har frågat och fått till svar att de bland annat har vinäger till hands nere i strandbarerna på det hotellet där vi ska bo.

Klart man kan klä både sig själv och barnen i våtdräkter men lite av den spontana glädjen med att kunna ta ett dopp i havet försvinner ju. 

Logiskt sett förstår jag ju också att trafiken i Thailand är en långt större risk än maneterna. Trafiken i Thailand skördar minst ett offer per timme...
    Vi åker med Ving, också till Kamala (säkert samma ställe :))

Jag frågade faktiskt Ving och fick till svar att det inte är något känt problem... Inte helt förtroendeingivande, nu när   det ändå är ett faktum att det förekommer. Frågade också om dengue, men tjejen svarade att säkerheten för gästerna är jätteviktig för ving, så de skulle inte skicka sina gäster till ställen som kan innebära risk (?).

Just det här att känna sig orolig när barnen är i vattnet förtar precis som du säger en hel del av glädjen.
  • mape81

Svaren jag fick av både resebolag och lokalbefolkning var att dessa maneter var YTTERST ovanliga nere runt pukhet och krabi utan fanns mer uppåt similan island.
    Maneterna ska dessutom vara mer aktiva/nära ytan/grunt vatten på nattetid, så undvik nattliga bad utanför poolen och håll dig ifrån mangrooveträsken.

"De" sa dessutom att de som dött av dessa maneter oftast haft andra allergier och då reagerat starkare på giftet i maneterna. Som sagts innan, vinäger lindrar förloppet och i princip alla restauranger/butiker längs stränderna har det. Även tex utflyktsbåtar. Om du vill vara extra säker så ta med lite själv alternativt skaffa på plats.

Sammanfattat, om inte du eller dina barn har några allvarliga allergier så är risken för dödlig allergichock från maneterna ganska liten, man hinner oftast reagera och handla innan det gått så långt. Du kan även fråga hotellpersonalen hur vanligt det är med maneter just där du är, det är lokalbefolkningen som har bäst koll på området...

Det är bra mycket vanligare att de svarar "ja" på om något är fritt från tex jordnötter utan att det är det och turister får allergichock än att man träffar på en av dessa små maneter... Man kan inte säga "jag är allergisk", man måste säga "jag dör om..." :)

Njut av semestern!

• Deiia

Maneterna sprider sig norrut. Tidigare var det mest i Australien det talades om Box jellyfish (den stora) och Irukandji (dom pyttesmå) och där är säkerheten och upplysningen bra. I Thailand verkar det inte så.

Här finns lite statistik över maneter:
    http://www.danasiapacific.org/main/research/jellyfish/jellyfish.html
    Mycket verkar mörkas, varningsskyltar tas ner o.s.v.....och det finns ingen statistik över hur lokalbefolkningen drabbas, enbart turister.

I förhållande till trafikolyckor är det ju en liten andel som drabbas - men jag skulle nog vara orolig, i alla fall för mina barn. 

Apolivas solkräm verka ju bra, trots en liten flaska, men det blir ett väldig smörjande av badglada barn
    När vi var i Australien så trodde jag att jag skulle bli biten av en spindel, eller orm, hela första veckan - men sedan orkade jag inte oroa mig mer.   
    Hoppas ni får en fin semester och kan koppla av trots manethot....

• sär skriven

Men hu, ingen rolig läsning det där om alla äckliga grejer som finns i vattnet. Maken och jag åker till Koh Kho Khao i december, sedan vidare till Phuket (Karon Beach).

Det här är världens bästa sidfot, och den är min.
Svar på tråden Livsfarliga boxmaneter - vågar ni bada i Thailand?