• Gretha

Bästa ålder att gifta sig

Vilken ålder anser du dig är den bästa åldern att gifta sig i?
    Du behöver inte svara den åldern som du gifte dig i utan ange den ålder du tycker rent generellt sätt är den bästa. 

Skriv gärna med vad du tycker att du bör ha hunnit med innan du gifter dig samt om du anser att det är viktigt att ha barn före eller efter giftemålet.

:) 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-17 12:54
    Någon som känner att lämna en kommentar om en ålder de tycker passar bäst?

• Svar på tråden Bästa ålder att gifta sig
  • Anonym

Jag tycker man ska gifta sig när man är "färdig" som människa. Ja, helt färdig blir man ju aldrig men i en ålder då man kanske kommit över den största utvecklingspuckeln. Så 25 år + tycker jag är bra (om man vill att äktenskapet ska hålla).

Barn före eller efter spelar ingen roll. Men om man får barn före så vet man ju i alla fall att man tar sig igenom småbarnsåren, något som annars brukar vara det som spräcker många relationer.

• Vinterankan

Det där är ju individuellt men jag skulle nog tycka att runt 35-40 är en bra ålder. Då har man hunnit leva och uppleva så mycket att man rimligtvis borde veta vad man verkligen vill.

• sextiotalist

25-30 år och framåt. Det är ju ingen hemlighet att sannolikheten för ett hållbart äktenskap ökar om man är äldre när är äldre när man gifter sig. Sedan är det inte samma sak att samliga äktenskap går i krasch för de som är unga när de stadgar sig. 

• Anonym

Helt individuellt, när man känner sig redo, och det gäller båda och man skall känna att man gifter sig för att man älskar varandra och så. Nån specifik ålder tycker jag är fel att säga.

• slemtorsk i din bralla

åldern spelar eg ingen roll utan det är mognad och hur man ser på den gemensamma framtiden.. men man bör nog vara över 25.. men någon "specifik" ålder tror jag inte existerar, det finns dem som gift sig vid 17 som fått ett livslångt äktenskap fyllt av lycka och de som gift sig vid 40 som kraschat efter några år..

• castafiore

Rent spontant runt 30.

• Gretha

Jag personligen skulle säga mellan 25-30 år. Men sedan beror det nog också på hur länge man varit tillsammans. Jag tycker att många som är runt 30 och träffar någon då har en tendens att skynda på och gifter sig snabbt och sedan tar det slut då man inte har varit tillsammans mer än 2,5-3 år. Är det någon som varit med om liknande?  

• Anonym
    Gretha skrev 2012-09-17 13:05:59 följande:
    Jag personligen skulle säga mellan 25-30 år. Men sedan beror det nog också på hur länge man varit tillsammans. Jag tycker att många som är runt 30 och träffar någon då har en tendens att skynda på och gifter sig snabbt och sedan tar det slut då man inte har varit tillsammans mer än 2,5-3 år. Är det någon som varit med om liknande?  
    Nej, jag har faktiskt aldrig varit med om det, varken med vänner eller själv. Att det går snabbare när man är 30 beror väl på att man redan vet vad man vill ha och inte behöver känna sig fram? Jag var ihop med en kille i 7 år när jag var mellan 17 och 24. Vi gifte oss inte. När jag var 30 träffade jag min man som jag gifte mig med efter 2.5 år. Då hade jag hunnit ha några längre relationer emellan och visste vem som skulle funka ihop med mig i långa loppet.

Liknande erfarenheter ser jag bland mina vänner. De har sökt sig fram och provat olika personlighetstyper och relationer mellan 20 och 30 och sen när de träffar någon de vet att de kan bygga en långvarig relation med så slår de till. Och än har vi inte skilt oss (vi är 40+ nu).
Svar på tråden Bästa ålder att gifta sig