Inlägg från: hellokill3r |Visa alla inlägg
  • hellokill3r

Inte behörig till gymnasiet

Alltså det funkar inte så, men du måste väl ha en viss procent godkända ämnen/närvaro för att inte bli relegerad men knappast att det räcker med ett ämne.

• hellokill3r
    Anonym skrev 2012-09-17 16:43:27 följande:
    Grundskolans och gymnasiet.

Om du inte blir godkänd i grundskolans engelska så kan de kicka ut dig, ja. Hur har du ens kommit in på ett gymnasieprogram utan att vara behörig från början?
  • hellokill3r
    Anonym skrev 2012-09-17 18:13:43 följande:
    Jag har inte haft så mycket störd, eller något sådant! Jag har mest tänkt att det ''löser' sig någon gång. Men nu har jag fått som en chock. Ingen lärare vet riktigt var dom ska börja. Inte jag heller. Därför har det blivit svårare än vad alla visste eller trodde. 

Vad händer om jag måste lämna? Kommer jag komma in på en annan skola då? Eller vad? 

Nä det är inte säkert för du är obehörig att gå gymnasiet öht egentligen! Du måste läsa in kärnämnet engelska från grundskolan på tex IV (förberedande program inför gymnasiet)
  • hellokill3r
    Anonym skrev 2012-09-17 18:20:17 följande:
    Iv i den staden jag bor i har jag redan gått och där trivdes jag inte alls... Fick ingen hjälp.

Då får du väl försöka fixa ett jobb om du blir utkastad från programmet då och inte vill gå IV.
  • hellokill3r
    Anonym skrev 2012-09-17 18:24:54 följande:
    Men kan man inte gå ut skolan och få ett ig? Sen plugga upp det på typ komvux eller något sådant?

Nej inte om det gäller grundskolans engelska. Hade det gällt tex Engelska A eller så så hade du kunnat göra så, men du kommer inte få gå kvar och få en hel gymnasieutbildning du inte är behörig att få. Plugga in engelskan snabbt innnan det är försent är mitt råd! Tror knappast nån annan skola kommer ta in dig på undantag igen om du misslyckades förra gången du fick komma in på undantag.
  • hellokill3r
    Anonym skrev 2012-09-17 18:29:22 följande:
    Det är faktiskt riktigt dåligt. Har ju minst godkänt i alla andra ämnena. Så ska bara ett jävla ig göra allt åt skogen.. Låter sjukt!

Att du ens kom in på gymnasiet alls är något du ska vara tacksam för! Egentligen får man inte gå gymnasiet öht om man inte har godkänt i grundskolans Engelska, Svenska, och Matematik.
  • hellokill3r
    ninaflower skrev 2012-09-18 12:23:23 följande:
    Jag gick ut med ett betygsdokument,

gick samhällsvetenskapligt program inr samhäll.

Fick inte G på matematik C under gymnasiet, läste ist upp den kursen på komvux under hösten.

Men ts är inte behörig att gå gymnasiet egentligen då hon inte är godkänd i grundskolans engrlska utan har fått komma in på undantag
  • hellokill3r
    Oneesan skrev 2012-09-17 18:42:10 följande:
    Jodå, man kan bli antagen på undantag för alla ämnen förutom svenska.

Ja man kan bli undantagen, men sanningen är den att egentligen saknar man behörighet, men har haft tur som kommit in på undantag ändå.
  • hellokill3r
    Oneesan skrev 2012-09-18 16:27:55 följande:
    Inte idag. Det är stora grupper med IMPRO eftersom gymnasiekullarna är så få.

Ja du kan ju komma in på undantag, men det är ju på UNDANTAG, de eleverna får ju bara komma in om det inte finns övriga sökanden, och klarar man inte kraven (bli godkänd i de ämnen du saknar för behörighet) så får man ju ej gå kvar. Enligt skolverket är reglerna dessa:

"Inför hösten 2011 skärptes behörighetskraven till gymnasieskolan. De elever som gick ut årskurs 9 i våras är den andra årskullen som söker till gymnasieskolan med de ändrade behörighetskraven.  Tidigare krävdes enbart godkända betyg i de tre ämnena matematik, engelska och svenska alternativt svenska som andraspråk. De skärpta behörighetskraven innebär att det behövs godkända betyg i ytterligare fem ämnen, totalt åtta, för att söka yrkesprogram. För högskoleförberedande program behövs godkända betyg i ytterligare nio ämnen, totalt tolv. De nio ämnena skiljer sig åt mellan de olika högskoleförberedande programmen."

www.skolverket.se/2.3894/publicerat/arkiv_pressmeddelanden/2012/alltfor-manga-obehoriga-till-gymnasieskolan-1.176477

Så sanningen är den att TS är egentligen obehörig till gymnasieskolan men har fått komma in på undantag. Man ska vara glad om man får gå en utbildning man saknar behörighet till, och är det är inte självklart att man får gå gymnasiet alls om man saknar behörighet.
  • hellokill3r
    elmadumle skrev 2012-09-19 07:27:07 följande:
    Min dotter är i samma situation som ts, men hon fick bara en förfrågan om hon ville byta till introduktionsprogrammet i tvåan, hon tackade nej och kommer få ett samlat betygsdokument i vår när de tar studenten om hon inte får g, så de kan alltså inte kasta ut någon från gymnasiet för att de inte blir godkända. Har en dotter som tog studenten vår-2011 som nu läser upp de kärnämnen hon inte fick betyg i på gymnasiet.

Det finns många som får ig även i gymnasiet, är inte alltför ovanligt. 

Herregud, hur kan det få gå till så? Helt sjukt, då är det ju ingen poäng att ha behörighetskrav till gymnasiet öht om man dessutom kan få gå ut gymnasiet och få en hel gymnasieutbildning trots bristande behörighet.
  • hellokill3r
    elmadumle skrev 2012-09-19 08:00:33 följande:
    Har läst ts lite bättre nu, och dottern hade g i alla ämnen i nian, det är nu på gy som hon varit skoltrött och riskerar få ig, men de kan ändå inte kasta ut henne.

Våran äldsta dotter blev däremot "intpratad" på gy trots ig i något av kärnämnena, men det är 6 år sedan, dotter två som tog studenten förra våren fick samlat betygsdokument istället för slutbetyg då hon har ig i flera ämnen som hon nu läser upp på komvux.

Men visst fick din andra dotter godkänt i det kärnämnet hon saknade från grundskolan innan hon gick ut gymnasiet?
  • hellokill3r
    elmadumle skrev 2012-09-19 08:07:21 följande:
    Nope. Så samlat betygsdokument där med. Hon som går i gy nu är tveksamt om hon kommer få g ialla kärnämnen med, men de kan ändå inte kasta ut henne.

Så hon gick alltså ut en utbildning hon saknade behörighet till! Helt galet att det får gå till så! Visst vet jag att man inte blir utkastad om man inte får godkänt i kärnämnena man läser på gymnasienivå typ Engelska A, Engelska B, Matematik A osv, men om man helt saknar godkänt i tex matematik från åk 9 så ska man ju inte få gå gymnasiet om man inte blivit undantagen (inpratad) och då måste man ju få godkänt i grundskolans kärnämne under tiden man studerar. Men tydligen så är det ju ingen mening med dessa regler eftersom de inte ens efterföljs.
  • hellokill3r
    Oneesan skrev 2012-09-20 20:06:02 följande:
    Jag är fullt medveten vad skollagen säger. Men lyssna istället på vad jag säger, ts situation är inte ovanlig, idag är ålderskullarna så små att det gynnar elever som ts som inte är behöriga eftersom det är många gymnasieplatser lediga. Jag undervisar på IM och har under sommaren sett hur elever som har blivit antagna till IM istället erbjudits gymnasieplatser. Om några år kommer dock elevantalet att öka igen och IMPRO-platserna blir färre.

Det spelar väl ingen roll om situationen är ovanlig eller ej, man bör änfå vara glad om man får möjlighet att få gå en utbildning som man inte är behörig till.
Svar på tråden Inte behörig till gymnasiet