• Anonym

Inte behörig till gymnasiet

Hej jag går mitt andra år på gymnasiet. Jag har ig i engelska och jag har svårt med engelska och har alltid haft. Om jag inte klarar engelskan nu i 2an så får jag inte gå kvar eftersom jag inte är behörig. 

Kan man verkligen kicka ut någon från skolan som inte har godkänt i ett ämne? Vill innerligt gå kvar. Har tänkt att plugga upp detta betyg på tex folkhögskola eller komvux. 

• Svar på tråden Inte behörig till gymnasiet
  • Anonym

Vem har sagt att det är så? Det stämmer inte. Det som händer är att du går ut skolan med ofullständigt betyg och måste läsa upp det senare för att ha en chans att komma in på högskolan.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-09-17 15:57:51 följande:
    Vem har sagt att det är så? Det stämmer inte. Det som händer är att du går ut skolan med ofullständigt betyg och måste läsa upp det senare för att ha en chans att komma in på högskolan.
    Okej det gjorde mig en lättnad. Min rektor sa det idag... Jag ska dock läsa extra engelska. Men vet forfarande inte om jag kommer klara engelskan.
  • Anonym

Jag gick ur gymnasiet med IG i matte C, för att få ihop tillräckligt många poäng valde jag att läsa engelska C istället och att få ut mina betyg som ett samlat betygsdokument. Detta fungerade fint när jag sen sökte in på universitetet.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-09-17 16:02:58 följande:
    Jag gick ur gymnasiet med IG i matte C, för att få ihop tillräckligt många poäng valde jag att läsa engelska C istället och att få ut mina betyg som ett samlat betygsdokument. Detta fungerade fint när jag sen sökte in på universitetet.
    Kan man göra så? Låter ju bra faktisk! 
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-09-17 16:04:01 följande:
    Kan man göra så? Låter ju bra faktisk! 
    Det gick jättebra för min del då kurserna var på lika många poäng. Prata med din syo och se vad ni kan hitta på för att lösa saken för dig. Det var min syo som rådde mig till detta då jag har lätt för att lära mig språk men är hopplös på att räkna. Visst var det tufft att läsa in kursen (normalt sett är den på en termin) på halva tiden men jag klarade det Glad
  • Anonym
    Oneesan skrev 2012-09-17 16:07:37 följande:
    Är det grundskolans eller gymnasiets engelska som du inte är godkänd i?
    Grundskolans och gymnasiet.
  • Anonym
    hellokill3r skrev 2012-09-17 16:44:54 följande:

Om du inte blir godkänd i grundskolans engelska så kan de kicka ut dig, ja. Hur har du ens kommit in på ett gymnasieprogram utan att vara behörig från början?
    Jag vet inte, det är en friskola jag går på. 
  • Anonym
    Oneesan skrev 2012-09-17 17:18:25 följande:
    Om man inte är godkänd från grundskolan kan man bli antagen till ett program på undantag, s.k IMPRO. Det ämne som man måste vara godkänd i är svenska, övriga kan man göra en deal och läsa in under gymnasietiden. Dock eftersom eleven blir antagen på undantag så måste skolan se resultat och att eleven har chans att klara grundskolans engelska, gymnasiets engelska kan du dock läsa in på komvux. 

Hur har du haft det hittills? Har du haft extralektioner för din grundskoleengelska? Om inte så tala med din rektor om detta. I övrigt så kan du vara tvungen att lämna programmet om du inte klarar engelskan eftersom du saknar behörighet. Men ge inte upp ännu, tala med rektor och spec.pedagogen och berätta hur angelägen du är att få fortsätta programmet.
    Jag har inte haft så mycket störd, eller något sådant! Jag har mest tänkt att det ''löser' sig någon gång. Men nu har jag fått som en chock. Ingen lärare vet riktigt var dom ska börja. Inte jag heller. Därför har det blivit svårare än vad alla visste eller trodde. 

Vad händer om jag måste lämna? Kommer jag komma in på en annan skola då? Eller vad? 
  • Anonym
    hellokill3r skrev 2012-09-17 18:15:54 följande:

Nä det är inte säkert för du är obehörig att gå gymnasiet öht egentligen! Du måste läsa in kärnämnet engelska från grundskolan på tex IV (förberedande program inför gymnasiet)
    Iv i den staden jag bor i har jag redan gått och där trivdes jag inte alls... Fick ingen hjälp.
  • Anonym
    hellokill3r skrev 2012-09-17 18:23:03 följande:

Då får du väl försöka fixa ett jobb om du blir utkastad från programmet då och inte vill gå IV.
    Men kan man inte gå ut skolan och få ett ig? Sen plugga upp det på typ komvux eller något sådant?
  • Anonym
    hellokill3r skrev 2012-09-17 18:27:32 följande:

Nej inte om det gäller grundskolans engelska. Hade det gällt tex Engelska A eller så så hade du kunnat göra så, men du kommer inte få gå kvar och få en hel gymnasieutbildning du inte är behörig att få. Plugga in engelskan snabbt innnan det är försent är mitt råd! Tror knappast nån annan skola kommer ta in dig på undantag igen om du misslyckades förra gången du fick komma in på undantag.
    Det är faktiskt riktigt dåligt. Har ju minst godkänt i alla andra ämnena. Så ska bara ett jävla ig göra allt åt skogen.. Låter sjukt!
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-09-17 18:29:22 följande:
    Det är faktiskt riktigt dåligt. Har ju minst godkänt i alla andra ämnena. Så ska bara ett jävla ig göra allt åt skogen.. Låter sjukt!
    Jag kan förstå att det känns jobbigt TS. Men grundskolans engelska måste man ha. Förstår inte hur du kom in på gymnasiet från början. Vad hände på IV-programmet? Det är där du ska gå för att bli godkänd.
  • Anonym

Är så sjukt glad! Min rektor som även är min mentor hur fin som helst. Haft roliga stunder ihop med henne och min klass hemma hos henne. Hon sa att hon aldrig skulle ''kicka'' ut mig utan tvärt imot jobba så jag får det förbaskade G:et! Förfan nu ska jag kämpa!! Tack för alla svar här!

• Anonym

Jag har IG i 6 olika kurser (går 3e året, IG är från tidigare åren) och jag får gå kvar. Har frånvaro på ca 25-30 % nu pga att jag haft otur och fått sjukdom efter sjukdom nu i höst och har inte ens hört någon nämna att jag skulle bli relegerad. Så det låter konstigt.

• Anonym

Läste inte mer än TS innan jag svarade. Var det grundskole-engelskan du inte fått godkänt i är det konstigt att du ens fick börja i en klass (som inte är IV menar jag)

• Anonym
    Anonym skrev 2012-09-18 12:14:40 följande:
    Jag har IG i 6 olika kurser (går 3e året, IG är från tidigare åren) och jag får gå kvar. Har frånvaro på ca 25-30 % nu pga att jag haft otur och fått sjukdom efter sjukdom nu i höst och har inte ens hört någon nämna att jag skulle bli relegerad. Så det låter konstigt.

Det är nya regler i och med att det är en ny gymnasiereform som gäller för de som blivit antagna 2011 eller senare.

• Anonym
    elmadumle skrev 2012-09-19 07:27:07 följande:
    Min dotter är i samma situation som ts, men hon fick bara en förfrågan om hon ville byta till introduktionsprogrammet i tvåan, hon tackade nej och kommer få ett samlat betygsdokument i vår när de tar studenten om hon inte får g, så de kan alltså inte kasta ut någon från gymnasiet för att de inte blir godkända. Har en dotter som tog studenten vår-2011 som nu läser upp de kärnämnen hon inte fick betyg i på gymnasiet.
    Det finns många som får ig även i gymnasiet, är inte alltför ovanligt. 
    din dotter kan inte vara i samma situation om hon tar studenten i vår, de nya reglerna gäller de som började ht11.
Svar på tråden Inte behörig till gymnasiet