Oneesan skrev 2012-09-17 17:18:25 följande:
Om man inte är godkänd från grundskolan kan man bli antagen till ett program på undantag, s.k IMPRO. Det ämne som man måste vara godkänd i är svenska, övriga kan man göra en deal och läsa in under gymnasietiden. Dock eftersom eleven blir antagen på undantag så måste skolan se resultat och att eleven har chans att klara grundskolans engelska, gymnasiets engelska kan du dock läsa in på komvux.
Hur har du haft det hittills? Har du haft extralektioner för din grundskoleengelska? Om inte så tala med din rektor om detta. I övrigt så kan du vara tvungen att lämna programmet om du inte klarar engelskan eftersom du saknar behörighet. Men ge inte upp ännu, tala med rektor och spec.pedagogen och berätta hur angelägen du är att få fortsätta programmet.
Jag har inte haft så mycket störd, eller något sådant! Jag har mest tänkt att det ''löser' sig någon gång. Men nu har jag fått som en chock. Ingen lärare vet riktigt var dom ska börja. Inte jag heller. Därför har det blivit svårare än vad alla visste eller trodde.
Vad händer om jag måste lämna? Kommer jag komma in på en annan skola då? Eller vad?