• Anonym (morbror)

    Min systerdotter tar knäcken på min familj!!

    Hej!

    Hoppas jag kan få lite hjälp här angående min systerdotter som är totalt urflippad!!

    Min ensamstående syster har en dotter på 10 år som har ett EXTREMT temperament! Enda sedan hon var en liten bebis har hon varit rejält aggressiv och kan flippa ur fullständigt på småsaker. Hon lyssnar inte på någon ö.h.t och kan stå och skrika i timmar. Om någon försöker prata med henne sluter hon sig i sig själv och upprepar mantran, totalt okontaktbar!!

    Min mamma, barnets mormor hämtar henne från fritids varannan vecka p.g.a min systers jobb och igår bröt morsan ihop totalt! Hon är riktigt, riktigt elak och ingen orkar med henne längre och min syster gör ingenting åt detta heller! Man får trippa på tårna hela tiden och alla bara daltar med ungen och jag ser bara hur det blir värre och värre!

    Tydligen visar hon inte upp denna mörka sida i skolan eller när hon bor hos barnets far som enligt utsago är väldigt sträng. Tilläggas bör att min syster och hennes ex inte hade någon vidare relation och skiljdes åt på ett väldigt dåligt sätt, de pratar inte med varandra ö.h.t och jag tror barnet lider svårt av det här.

    Vad kan jag göra åt det här? Vill inte lägga mig i för mycket men pallar inte att se det här längre, barnet behöver proffessionell hjälp, det kommer bara att bli värre och värre annars, hur ska jag gå vidare med det här?!

  • Svar på tråden Min systerdotter tar knäcken på min familj!!
  • barnpsykologen margit

    HEJ!
    Det låter verkligen som om din systerdotter och hennes mamma behöver hjälp och det omgående. Det du kan göra är att ta ett allvarligt samtal med din syster om att hon behöver hjälp för att hennes dotter ska må bättre.
    Försök att inte lägga skuld på någon utan säg bara som det är att det känns som om hon verkligen inte mår bra.
    Sedan kan ni ringa till BUP och be om en tid, kanske för er alla tre, så kan du stötta din syster hela vägen. På BUP kan det bli någon form av utredning, som är helt frivillig, för att se om systerdotterns temperamentsutbrott har någon genetisk grund i form av en diagnos, eller om det är ett beteendeproblem som uppkommit av andra skäl. Där kan ni också få stöd och hjälp i den fortsatta hanteringen av flickan.
    Om mamman, dvs din syster inte alls vill vara med om detta tycker jag att du ska göra en anmälan till Socialtjänsten om att du oroar dig för att din systerdotter far illa och inte får den hjälp hon behöver. Då kontaktar de familjen och gör en social utredning.
    Lycka till!
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden Min systerdotter tar knäcken på min familj!!