• Dandelionis

Hamster eller inte hamster?

Både min sambo och jag har växt upp med djur (jag hund, han katter) och nu vill vi ha något eget liv att ta hand om tillsammans. Innan man skaffar barn och allt det där vill vi testa på ansvaret. Plus att vi saknar djur i lägenheten. 

Hund vill vi helst ha men det har vi inte tid med. Katt vill vi inte ha i lägenheten för att vi bor så litet bland annat. Kaninbur tar för mycket plats och skräpar ner. Fiskar är tråkigt. Så nu tänker vi hamster. Det är väl lagom? Liten, mindre bur, kräver inte allt för mycket och man kan lämna den under dagen.

Men jag vet inte mycket om hamstrar och tycker inte att det relevanta står på internet. Så ni som har erfarenhet, vad säger ni? Är hamstern ett bra "första"-husdjur?

° Luktar buren i hela lägenheten eller är det lugnt så länge man rengör den regelbundet?
    ° Bits de hela tiden eller är de i regel snälla?
    ° Hur dyrt är det? Hur mycket betalar ni för mat och veterinärskostnadet? Blir de ofta sjuka så man måste åka till veterinären? (Vi är ju studenter båda två).  

Tacksam för svar! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-17 20:01
    Update: Nu vill jag inte att ni får fel uppfattning. Om hamstern är sjuk är det självklart att vi betalar för veterinär!!! Vi kommer inte låta den ligga och plågas. Men missförstå mig rätt: Vi vill helst undvika att skaffa ett djur som de flesta betalar dyra veterinärkostnader för generellt.

• Svar på tråden Hamster eller inte hamster?
  • ToK

Hamster är ett jättecharmigt djur! Har du läst något på www.hamster.ifokus.se ?

Jag kan inte jättemycket om hamstrar men hade några stycken när jag var liten, harb ara blivit biten någon enstaka gång så de är i regel snälla skulle jag säga.

Ett djur som annars ligger mig varmt om hjärtat som är den perfekta kombon mellan hund och katt är iller! Haft 3 illrar och de är verkligen toppen, skulle jag absolut rekommendera ^-^   

• MammaEmelie91

* Nej buren luktar inte om man städar den regelbundet.
    * Min hamster bet i början, utav rädsla. hon visste ju inte om vi var snälla eller elaka :) Så till en början kan man hålla ner en morotsbit, gurkbit eller liknande så dom förknippar ens hand och doft med något snällt och bra. Den hamstern bet mig 3 gånger och det var när hon var precis ny.
    * Jag kommer inte ihåg vad maten och spån, samt hö låg på. Men inte alls mycket. I djuraffärer brukar det finnas större förpackningar med mat, spå och hö än i vanlig icaaffär.
    Åkte aldrig till vet med min.

mammatillebbaa.blogg.se - 21år & TREbarnsmorsa!
  • sskstud3nt3n

jag har haft många hamstrar och gick över till gerbiler istället =) Jag tycker de är mycket trevligare än hamstrar och blir faktiskt mycket tama vid hantering. Mina gerbiler kunde röra sig fritt och hoppade gärna upp på mina axlar. Det är sällan de bits, har faktiskt aldrig blivit biten av en gerbil, däremot hamstrar kan vara lite mer bitska av sig. Det är väl mycket individuellt men gerbiler har inte samma tendens till att nafsa som hamstrar gör.
    Jag är allergiker och astmatiker och har aldrig haft problem med gerbiler. Det luktar väldigt lite om burarna och jag städar två dagar i veckan.
    Veterinärskostnader vet jag inget om för mina har aldrig behövt vård. Jag skulle satsa på två gerbiler istället för en hamster. De är jättemysiga och är betydligt roligare än en hamster :) Men hamstrar är ju gullig de med såklart. Min dotter har precis startat upp gerbiluppfödning och har tre burar i sitt rum. Även hon har astma och har inga problem att ha så många burar och djur ( 4 st) i samma rum

• Dandelionis

Gerbil verkar ju kanske lite "roligare" men inte lika söta tycker jag.. Hamstrar är så puffiga Tungan ute gerbiln ser mer ut som en råtta...

• Dr Mupp

En hamster är inte bara en hamster, det finns fem olika arter av hamster. Guldhamster och fyra arter av dvärghamster, (Cambells, rysk vintervit, kinesisk och Roborovski, samt hybrider mellan cambells och vintervit). Alla med sina olika behov och personligheter.  

Vilken man väljer är en samksak.

Guldhamstern är den vi oftast tänker på när vi säger hamster. Större än de andra hamstrarna, solitärlevande och himla trevliga Finns i alla möjliga färger och pälsvarianter. 

Cambells, Rysk vintervit och hybrider (ofta kallade siberisk hamster). Är de vanligaste sorterna av dvärghamstrar. Även de trevliga och mysiga. Ska leva minst två och två eftersom de är flockdjur. 

Kinesisk dvärghamster är den ovaligaste av dvärghamstrarna. Den har längre svans. Är visserligen flcoklevande i det vilda men slåss ofta med burkompisar. 

Roborovskihamstern är den minsta och den mest aktiva. Ofta svår att få handtam och är mer ett tittdjur än ett gosdjur.

Jag har själv Guldhamster, Ryska vintervita och Roborovskihamstrar. Av dem så är guldisen och de vintervita roligast och mysigast. Robbarna är trots att vi haft dem i 1,5 år fortfarande inte handtama. De är de enda av våra hamstrar som någonsin bitit och då endast av rädsla. 

tänk på att köpa hamster från en seriös uppfödare, då får du en handtam, hanterad hamster med bra temperament och känd bakgrund. 

Hamstrar som husdjur är himla trevliga, lättskötta och ja billiga. Visserligen kostar buren en del pengar (gamla akvarium är bästa burarna om du frågar mig) men sen är de billiga. Har man förvaringsplats kan man köpa en storbal  (25 kg) med kutterspån på granngården för ca 90 kr, den lär räcka hela hamsterns livslängd om man bara ha en bur. Maten är inte heller dyr, de behöver en spanmålsbaserad foderblandning, med lite animaliskt protein och lite färskmat. Och så en vattenflaska med rent vatten. Vi har hitills inte behövt ta våra hamstrar till veterinären då är de äldsta lite drygt 1. 5 år. 

Vi har aldrig märkt av nån lukt och ingen har sagt nått om att det skulle lukta nått, då har vi 4 hamsterburar stående i vardasrummet. Det man däremot får räkna med är att hamstrar låter på natten, så att ha dem i sovrummet är inte en bra idé. Hamstrar är nattdjur. 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • silhuett

Att man kan ha en "liten" bur till en hamster känns som en vanlig missuppfattning. En hamster behöver utrymme, i det vilda springer de fler kilometer varje natt för att samla mat. En hamster mår inte bra i en liten bur och kan då utveckla beteenden som att gnaga galler eller kontant gräva på bur-bottnen.

Om man leker och gosar mycket och regelbundet med sin hamster kan den blir extremt tam. Jag har haft hamstrar som kan somna i famnen Glad Men en del individer är mer oroliga än andra, och har större benägenhet att bitas om de blir rädda. Köp från en uppfödare för att öka chanserna för en snäll hamster! De har blivit hanterade sedan bebis-tiden, vilket hamstrar i djuraffärer inte har blivit. De har även bättre gener - ingen seriös uppfödare avlar på nervösa hamstrar.

Buren luktar inte om man sköter städningen! Man kan med fördel ha en skål sand i buren som de kissar i. Man kan då byta sanden ofta vilket förbygger dålig lukt.

• Lilia
    silhuett skrev 2012-10-28 16:37:12 följande:
    Att man kan ha en "liten" bur till en hamster känns som en vanlig missuppfattning. En hamster behöver utrymme, i det vilda springer de fler kilometer varje natt för att samla mat. En hamster mår inte bra i en liten bur och kan då utveckla beteenden som att gnaga galler eller kontant gräva på bur-bottnen.

Om man leker och gosar mycket och regelbundet med sin hamster kan den blir extremt tam. Jag har haft hamstrar som kan somna i famnen Men en del individer är mer oroliga än andra, och har större benägenhet att bitas om de blir rädda. Köp från en uppfödare för att öka chanserna för en snäll hamster! De har blivit hanterade sedan bebis-tiden, vilket hamstrar i djuraffärer inte har blivit. De har även bättre gener - ingen seriös uppfödare avlar på nervösa hamstrar.

Buren luktar inte om man sköter städningen! Man kan med fördel ha en skål sand i buren som de kissar i. Man kan då byta sanden ofta vilket förbygger dålig lukt.

Varifrån tror du djuraffärens djur kommer ifrån? ;) Det är från uppfödare! =)
  • silhuett
    Lilia skrev 2012-10-29 07:35:39 följande:

Grossist-uppfödare.
  • silhuett

De föder ju upp så många hamstrar, så jag tror ju knappast de håller koll på temperamentet hos varje hamster och ser till att para den med någon som matchar. För att man ska lyckas med det krävs det att man måste äga ett stort antal vuxna hamstrar, lära känna dem och hålla koll på deras temperament och hälsa. Jag betvivlar starkt att grossist-uppfödare gör det. I så fall skulle de inte hinna leverera ett lika stort antal hamstrar till djuraffärer som fyller åtgången av hamstrar.

Sen finns det ju vissa djuraffärer som köper djur från privata uppfödare, men det är inte ett stort antal.

• Dr Mupp
    Lilia skrev 2012-10-29 07:35:39 följande:

Jag tycker inte man kan kalla grossister för uppfödare. De är djurfabriker och de enda de gör är att massproducera djur och det helt utan hänsyn till temperament och genetik. 

Såhär ser det ut hos grossisterna. www.brecklagh.com/petshops.html Inget som ska stödas eller uppmuntras. 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Dr Mupp
    Dr Mupp skrev 2012-10-29 08:58:25 följande:
    Jag tycker inte man kan kalla grossister för uppfödare. De är djurfabriker och de enda de gör är att massproducera djur och det helt utan hänsyn till temperament och genetik. 

Såhär ser det ut hos grossisterna. www.brecklagh.com/petshops.html Inget som ska stödas eller uppmuntras. 

Imazoo som är den största djurgrossisten i Sverige tar bla in hamstrar från Tjeckien och Polen. Dessa länder har problem med Papova. Och Papova vill vi inte ha i Sverige. Det var inte alls länge sen ett par importdjur tog med sig papova och det ställde till stor skada. Flera uppfödare tvingades avliva hela sitt hamsterbestånd och ännu fler hamnade i livslång karantän. Nu verkar vi ha stoppat Papova i tid, iaf inom den seriösa hamsteravlen, men hur många djuraffärsdjur har papovasmittade/bärare. Inget vet och Imazoo bryr sig inte.

Personligen tycker jag inte djuraffärer ska få sälja djur. Ev på sin höjd kan de få sälja fiskar, men inga gnagare, kaniner, fåglar eller kräldjur. Det systemet fungerar ju utmärkt för hundra och katter, så varför inte för de andra djuren. 
Svar på tråden Hamster eller inte hamster?