Inlägg från: Winterfell |Visa alla inlägg
  • Winterfell

Daska till på fingrarna?

Vadå, menar du att slå till barnet för att förhindra att det bränner sig?

Isåfall ja, självklart. Man måste ju vara bra dum i huvudet om man hellre låter sitt barn bränna sig?

Om en unge är påväg över gatan och det kommer en bil så skulle jag slitit eller knuffat om jag inte kunde lyfta bort det. 
    Om jag ser en unge som drunknar i en pool så skulle jag utan tvekan kunna ta tag i håret och lyfta upp den.

Jag gör helt enkelt det nöden kräver. Det är väl självklart.

• Winterfell
    Flickan och kråkan skrev 2012-09-19 16:36:47 följande:

Läser du TS, så inser du nog att det inte är det det handlar om. Fruktar man för sitt barns hälsa/liv så håller man inte på med finlir som daskningar och knäppningar. Man drar, knuffar undan etc. av impuls. TS skriver uttryckligen att föräldern medvetet utdelar den fysiska konsekvensen i förbyggande syfte. Det är något helt annat än att avvärja direkt fara hastigt och klumpigt/hårdhänt.
    Det var därför jag frågade, för jag har svårt att tolka vad ts menar. 
  • Winterfell
    alynda skrev 2012-09-19 16:55:53 följande:
    Jo, det är aga! Jag har själv "instinktivt" daskat min son på fingrarna en gång när jag blev så där rädd, och det är INTE ok! Fy fasiken vad jag ångrar mig! Han var knappt två år, men jag satte mig ner med honom sen och förklarade att mamma blev rädd och att jag gjorde fel och var hemskt ledsen för det och aldrig, aldrig ska göra om det.

Man har en nollgräns för aga som förälder, därför att det faktiskt är lättare än man tror att gå över gränsen när man är, trött, rädd och förbannad. JAG är vuxen, JAG ska inte bete mig så.

Sen tar man ibland för hårt i sina barn när man är arg/rädd. Ingen katastrof kanske, men nog försöker man väl hela tiden jobba på det? Jag fick också smisk ibland som barn och har nog fått fått programera om mina impulser att harmonisera med vad jag intellektuellt anser och vet om barnpsykologi
    Det är en jävla skillnad på att slå sitt barn av ilska och för att förhindra att det gör illa sig eller tom dör. 
  • Winterfell
    Coyote skrev 2012-09-19 20:17:16 följande:
    Jag fattar inte varför det skulle vara en reflex att daska till ungen på handen om den sätter händerna mot en varm platta? Då trycker man ju bara ner handen mot det varma och gör skadan värre?
    Jag menar om man ser att den är påväg att göra det, då kan slå bort handen vara en av grejerna man gör. 
  • Winterfell
    Flickan och kråkan skrev 2012-09-19 20:17:55 följande:
    Att dra handen är en reflex, att daska/snärta till är det inte. När man verkligen impulsivt av rädsla avvärjer fara som man så att säga är sen att upptäcka så är man ofta rätt hårdhänt och klumpig. Det finlir som krävs för att daska, snärta, knäppa etc är inte en reflex. 

När det gäller heta plattor, kokande vatten etc. så handlar det ju om att se till att inte sätta barnet i den situationen. Man har spisskydd. Man lämnar inte barnet ensam med kokande kastruller etc etc. är barnet med så har man barnet på avstånd. Ser man att barnet är på väg att verkligen göra sig illa så rusar man med största sannolikhet dit och rycker bort barnet. Har man tid till att daska till, så har man tid att enkelt och smidigt lyfta undan barnet eller föra bort handen.
    Problemet är väl snarast att man inte har tid att tänka efter i en situation där barnet kan skada sig.
    Om ens unge befinner sig i fara så tänker man inte "Nu håller det på att gå tokigt, hur ska jag bäst lösa den här situationen?". 
  • Winterfell
    sabina02 skrev 2012-09-19 20:17:21 följande:
    Oj.. Jag vill börja med att säga att JAG har aldrig gjort nåt sånt! Förvånad Och kan inte tänka mig heller. 

Jag startade tråden med anledning av ett inlägg i "saker ni gör som inte är ok för mammamaffian"-tråden. Där en mamma erkänner ovanstående, och jag blev lite ställd. Jag föreställer mig situationen typ: barnet räcker ut handen för att känna på spisplattan, föräldern rycker bort barnet OCH slår till på fingrarna, typ för att ge en extra negativ förstärkning. Jag tror att mamman menade att så lär sig barnet att det gör ont på fingrarna, om de är för nära spisen. Alltså att det inte är aga, utan typ en Pavlovs-hundar-grej. Om ni fattar...

Och jag tyckte att det var lite intressant på nåt sätt (men fortfarande fel, i min mening. Föräldrar borde aldrig förknippas med våld.). Jag undrade om det var nån mer som gjorde så, men det verkar som tur är inte så vanligt...

Tack alla som svarat :)
    Puss och kram 
    Och nu förstår jag bättre hur du menade och det där är INTE okej. Aldrig!
  • Winterfell

Jag tror inte vi menar samma sak. 
    Ni har hakat upp er på att daska till handen, dvs när man ger en smäll på handryggen. 

Jag pratar om att snabbt få bort barnet från en farlig situation, och när jag pratar om att slå undan handen så menar jag inte "finlir" utan att snabbast möjligt få bort handen. 
    Lyft bort barnet säger ni. Ja, naturligtvis gör man det om man kommer åt, men man kommer inte alltid åt. 

Ni kan väl för tusan inte sitta och säga att folk har problem för att de är beredda att göra det nöden kräver för att skydda sina barn. Det är väl snarare ni som har problem som uppenbarligen hellre ser era barn allvarligt skadade eller dödade för att man aldrig under några omständigheter får bruka våld. 

Och bara som ett tillägg, nej, jag har inga våldstendenser och nej, jag har aldrig slagit mina barn. På 7 år har jag aldrig heller hamnat i en situation som kräver att jag måste skada mina barn för att rädda dem från något ännu värre men jag skulle aldrig tveka att göra det som krävs om jag var tvungen. 

• Winterfell
    Flickan och kråkan skrev 2012-09-20 10:51:50 följande:
    Men det är ju ingen som påstått det heller. Alla är ju helt på det klara med att man faktiskt kan göra illa sitt barn fysiskt för att så att säga förhindra något värre, men när man är rädd, stressad etc. så agerar man grovt och hårdhänt. Att daska är inte det samma som att kraftigt slå undan i halvpanik. Jag skulle heller aldrig tveka att göra det som behövs, men jag skulle aldrig daska, knäppa eller snärta mitt barn någonstans.
    Nej, det var det jag misstänkte, att vi inte pratade om samma sak. Så, då var den saken utredd.
  • Winterfell
    Coyote skrev 2012-09-20 12:35:04 följande:
    Winterfell - det som är sjukt är att folk påstår att deras reflex är att slå sitt barn om det utsätts för fara, reflexen och instinkten borde vara att få undan ungen, om det sen innebär att man drar i håret eller knuffar omkull spelar ingen roll, men att slå på en liten kroppsdel, det är konstigt.
    Och återigen så är det en missuppfattning för det handlar inte om att slå till, utan om att slå bort. 
    För att ta ett exempel. Barnet står vid ett bord med tända ljus, du står på andra sidan bordet och måste alltså gå runt det för att kunna lyfta bort barnet.
    Ungen sträcken fram handen för att ta på ljuset. Ens reaktion då blir troligen att slå undan barnets hand. Slå UNDAN, inte slå som i en bestraffning. 
  • Winterfell
    Dr Mupp skrev 2012-09-20 13:09:08 följande:
    Nej min reaktion blir att snabbt ta tag i handen och/eller säga till barnet. Jag har hitils under mina dryga 9 år som mamma aldrig hamnat i ett läge där jag behövt slå mina barn.
    Och det är alltså automatiskt fel i huvudet på dem som inte gör som du?
Svar på tråden Daska till på fingrarna?