Inlägg från: Mercurialis |Visa alla inlägg
  • Mercurialis

Daska till på fingrarna?

sabina02 skrev 2012-09-17 20:12:43 följande:
    Vad tycker ni, om en förälder daskar till sitt barn på fingrarna för att barnet varit till exempel nära att bränna sig på spisen eller strykbrädan eller liknande? Alltså att den fysiska påföljen som hade blivit om barnet lutat sig liiite närmre, i stället ges av föräldern i förebyggande syfte?

Är det aga?
    Har/hade ni gjort nåt sånt i en liknande situation?

I den situationen skulle jag lyfta bort barnet från spisen/strykbrädan. Ser ingen som helst anledning att slå (nåja, daska till) barnet då eller vid något annat tillfälle. Helt förkastligt!
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Mercurialis
    Trollbarnet skrev 2012-09-19 16:46:19 följande:
    Säg att du står 2-3 meter och barnet får för sig att klättra upp och talla på en varm spisplatta, då har du inte tid att gå runt ungen och lyfta bort, då är det i stort sett att sträcka/kasta/rusa och få bort handen/armen från plattan!

Ska jag daska barnet på handen i det läget så har jag lika långt (2-3 meter) att förflytta mig som om jag i stället väljer att lyfta bort barnet eller att ta bort barnets hand.
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Mercurialis
    Flickan och kråkan skrev 2012-09-19 20:17:55 följande:
    Att dra handen är en reflex, att daska/snärta till är det inte. När man verkligen impulsivt av rädsla avvärjer fara som man så att säga är sen att upptäcka så är man ofta rätt hårdhänt och klumpig. Det finlir som krävs för att daska, snärta, knäppa etc är inte en reflex. 

När det gäller heta plattor, kokande vatten etc. så handlar det ju om att se till att inte sätta barnet i den situationen. Man har spisskydd. Man lämnar inte barnet ensam med kokande kastruller etc etc. är barnet med så har man barnet på avstånd. Ser man att barnet är på väg att verkligen göra sig illa så rusar man med största sannolikhet dit och rycker bort barnet. Har man tid till att daska till, så har man tid att enkelt och smidigt lyfta undan barnet eller föra bort handen.
Svar på tråden Daska till på fingrarna?