• Anonym (orolig svärmor)

    trotsig åttaåring

    min sons plastbarn är en åttaårig tjej som har det mycket jobbigt med sitt humör, Hon kan helt plötsligt få riktiga utbrott och skrika något fruktansvärt under allt från 510 min till bortåt en timma. lika plötsligt kan hon bli sig själv igen. Det känns som trots, men hon är också mycket osäker och har dåligt självfötroende. Det är främst mot sin mamma hon beter sig så här men även mot mormor. det tär på förhällandet och är naturligtvis jobbigt för alla parter. hur ska de lösa detta ? hennes mamma och pappa skiljdes åt för ca ett år sedan och det har varit mycket bråk innan dess. Hon är nu hos dem varannan vecka, Hon gillar inte skolan och har inte så lätt för sig där heller.  

         

         

  • Svar på tråden trotsig åttaåring
  • barnpsykologen margit

    Hej!
    Som svärmor har det stor betydelse vilken relation man har till svärdottern om man ska kunna hjälpa henne med barn som vad jag förstår inte är din sons dotter.
    Det enda som kan hjälpa din svärdotter är nog att hon själv ber om hjälp på BUP för att förstå hur hon ska hantera sin dotters skrikande. Barn som skriker gör det ofta mest i förhållande till sina närmaste. Det är bara de som kan åtgärda detta. Det kan ju handla om olika saker som trots eller önskan att få sin vilja igenom eller att hon faktiskt inte mår så bra och behöver mer uppmärksamhet av någon nära anhörig.
    Har du en egen bra kontakt med barnet kan du också vara en god förebild och engagera dig i henne så att hon får lite extra stöd och hjälp.
    Med vänlig hälsning.
    Margit Ekenbark
     

Svar på tråden trotsig åttaåring