• Anonym (rätt eller fel)

Borde ALKOHOL förbjudas????

Ibland så när man ser allt elände som alkohol för med sig så tänker jag, varför är det egentligen lagligt?

Det är ju sådan häxjakt på dom som röker t.ex. det är farligt för hälsan.

Men alkohol är ju hur farligt som helst. Om man bara talar om den fysiska älsan så är det ett rent nervgift som förstör kroppens nerver, muskler och dessutom skadar alla våra inre organ. Människor får problem med magen, ryggen och fysiken rent allmänt av alkohol. Dessutom skadas hjärnan väldigt mycket.

På det psykiska planet så är det väldigt allvarligt, personer drabbas av ångest, depressioner. Dricker man förmycket är det vanligt att du känner dig nedstämd utan någon påtaglig orsak,känner ångest, får svårt att sova eller tappar matlusten. Självmord är väldigt vanligt dessutom.

Vad som händer i samhället är ju helt sjukt, alla trafikrelaterade olyckor, misshandel, våldtäkter mm som sker när folk är berusade. Det hade nog inte hänt om de hade låtit bli flaskan.

Sedan om man ser på familjer som drabbas av den som dricker, alla dessa barn som lever med missbruk. Hur kan egentligen en sådan dryck vara laglig????       

Så jag undrar vad tycker du, borde vi skippa alkoholen eller hur försvarar du att man kan sälja sådant till människor.

Vill tillägga att jag är inte nykterist utan jobbar med dessa frågor. Så jag undrar     

• Svar på tråden Borde ALKOHOL förbjudas????
  • Anonym (Nebula)

Jag ar nykterist.. Tycker inte att staten ska saga at oss vad vi ska gora hela tiden men jag tycker inte heller att alkohol ska vara sa allmant accepterat som det ar nu.. Det skadar sa mycket.

Sen ar det ju sa att skadligheten pa ett amne inte har nagon alls att gora med hur lagligt det ar, titta pa cannabis tex och jamfor det med alkohol.. Det ar ju snarare sa att det staten kan tjana mest pengar pa ar lagligt, oavsett hur manga som skadas och far illa  

• Anonym (l)

Jag skulle inte bli ledsen om alkohol förbjöds men jag tänker inte ställa mig på barrikaderna för att få igenom ett sådant beslut. Hade alkohol "uppfunnits" idag så kan jag inte föreställa mig att det skulle tillåtas att användas, när biverkningarna blev kända.

• Rakad Apa

Förbud leder ingenvart, tycker snarare att man ska legalisera mera!

?Livet är för viktigt för att tas på allvar.? - Oscar Wilde
  • Selfish Geene

Nej det tycker jag inte.

Men även om jag hade velat förbjuda alkohol skulle jag förstå att det  skulle vara poänglöst, receptet är ju inte precis hemligt och ingredienserna kan knappast förbjudas det finns knappt en gröda man inte kan framställa alkohol ifrån 

• Anonym

Hade det gått att förbjuda alkohol, så kanske man kunnat fundera på det.
    Men det är HELT praktiskt OMÖJLIGT att förbjuda alkohol.
    Så varför skapa ett nytt Al Capone-rike?
    Ser större problem med detta.

Samma som dagens narkotika politik, skapar stora brottssyndikat som förstör hela länder.
    Finansierar terroristorganisationer osv.
    Och som här straffar medborgare godtyckligt.
    Detta stödjer man som drogmotståndare(även alkohol inräknat).
    Och alltid varit fascinerad av att man som drogmotståndare inte fattar detta.
    Detta är människor som i normala fall(oftast Flört) kan hantera logiska situationer, men när det komemr till detta område så slutar all logik och förstånd att fungera.
    Visst det finns olika stora problem med droger, men skapa än mer problem som illegal status medför är bara sjukt.

Jag håller med er på ett sätt men det är i alla fall egentligen ganska sjukt att det är lagligt med tanke på vad det gör med oss.

• chelios
    Anonym (rätt eller fel) skrev 2012-09-18 19:35:44 följande:
    Jag håller med er på ett sätt men det är i alla fall egentligen ganska sjukt att det är lagligt med tanke på vad det gör med oss.
    Vet inte var mitt föra inlägg tog vägen men men .

Skulle man förbjuda skulle man bara skapa ett nytt helvete där alkoholens biverkningar blev sekundära i sammanhanget, vi har redan sett hur det fungerade när man försökte förbjuda alko.

• Anonym
    Anonym (rätt eller fel) skrev 2012-09-18 19:35:44 följande:
    Om man bara ska gå på skadeverkningar, så är det sjukt sjukt att det är lagligt.
    Men finns inget annat sätt än ha det lagligt, och detta kommer man snart komma på med droger också.
    Speciellt cannabis som är lika enkelt att tillverka som alkohol.

Jag tror också att det skulle bli kaos men det är märkligt hur accepterat det är i samhället. Jag tycker dock att staten borde jobba lika hårt att får burkt alkoholen som ciggen. Så på tv för några veckor sedan då de intervjuade människor att det skulle bli förbjudet att röka på uteserveringar. Där satt folk glada i hågen med öl och vin och pratade om hur hemsk det var att folk rökte. Tänk om man kunde lägga ner lika mycket energi på alkohol minskningen.  Men nej, den ska brukas på alla politikermiddagar, göras reklam om i tv, tipsa oss på morgonen vad man ska dricka till kvällen. PR finns överallt om allt det goda som finns i alkoholen, kanske det i alla fall borde finnas varningstext på flaskan också ;)

Svar på tråden Borde ALKOHOL förbjudas????