• Äldre 18 Sep 09:05
    19520 visningar
    142 svar
    142
    19520

    Fifty Shades Of Grey - Reflektioner?

    Får nog ta och läsa den av ren nyfikenhet. Men är sexscenerna så heta då?


    Is sex dirty? Only if it's done right
  • Äldre 18 Sep 14:40
    #10
    Nice Girl Wrong Place skrev 2012-09-18 09:55:34 följande:
    Nope.
    Min mycket subjektiva uppfattning alltså... 
    Fast du har kanske lite mer pikant smak än vad den gemene tantsnuskläsaren har
    Is sex dirty? Only if it's done right
  • Äldre 18 Sep 16:06
    #13
    Nice Girl Wrong Place skrev 2012-09-18 15:30:29 följande:
    Haha pikant ...

    Saken är den att jag nu kommer på mig själv med att hoppa över sexscenerna, eftersom de tråkar ut mig till den grad att jag blir knäpp.
    Kondomen som träs på. Hans kuk av "considerable length" som genast får henne att komma, varpå han "makes his release" och faller ihop över henne.

    Det finns inget smuts helt enkelt. Jag orkar inte läsa om ett till knull.
    Hoppas över sexscenerna och fokuserar på den ganska konstiga dynamiken mellan den perfekta mannen som flyger helikopter till middagar och tjänar 100 000 dollar i timmen, och den söta, storögda oskulden (ok, före detta). 

    Det verkar inte vara någon hejd på mängden klichéer, "considerable length", yeah what else?

    Måste nog läsa boken, inte för att den verkar läsvärd (vilket den inte verkar vara utifrån din och andras recensioner), utan att försöka förstå vad i hela världen som gör att den boken blir en bestseller.
    Is sex dirty? Only if it's done right
  • Äldre 18 Sep 16:41
    #20
    Nice Girl Wrong Place skrev 2012-09-18 16:20:54 följande:
    Ja fast han är fysiskt perfekt. Men fifty shades fucked up.
    Vilket skulle vara fint, om det inte vore för att detta används som en förklaring till varför han minsann inte klarar av annat än ett BDSM-förhållande där han dominerar.

    Så där irriterar jag mig på att det framställs som man måste vara fifty shades of fucked up - för att vara en sexuellt dominant man.

    Boken kan inte vinna hos mig. 

    Ja eller att vara en blåögd oskuld för att vara undergiven. Vore avsevärt mer läsvärt med en erfaren självständig kvinna som vet precis vad hon gör och lägger ut sitt nät för en stackars oskyldig dominant man som hon "lurar" att förföra henne  .
    Is sex dirty? Only if it's done right
  • Äldre 18 Sep 17:11
    #22
    Nice Girl Wrong Place skrev 2012-09-18 16:59:14 följande:
    Ja fast här har du lite fel.
    Jag vet inte hur mycket jag ska förstöra för de som inte läst...

    ...Men det är just undergivenheten hon har problem med och hela boken är ju en kamp. Hon vill inte vara undergiven för det är ju typ "så fel..." och livremmar får henne att gråta. Så hon är ganska kaxig och stampar frustrerat i marken när han försöker.

    När hon faller in i hans ramar, är det för att han är så sexig, perfekt, hans breda axlar, smala midja, perfekta läppar, rufsiga hår och hans jeans som hänger sexigt av hans höfter...

    Und so wieter...

    Aha ok. Jag gick på din beskrivning "söt, storögd, oskuld". Lite naiv så där som jag tolkade det. Känns nästan ännu tristare. "Jag vill inte det här egentligen men han är ju så snygg och sexig" mäh

    Men får väl läsa den först innan jag uttalar mig mer om rollkaraktärerna.
    Is sex dirty? Only if it's done right
  • Äldre 18 Sep 18:05
    #24

    OMG, boken verkar värre än vad jag trodde. Laddade ned den och läste lite förstrött. Undrar om jag ens kommer orka läsa den. Bläddra fram första sexscenen jag hittade och det stod något i stil med "Suck me, baby". Det här känns som en vilt skrikande kalkon. Men ok, får försöka läsa den på riktigt.


    Is sex dirty? Only if it's done right
  • Äldre 19 Sep 12:35
    #39
    Nice Girl Wrong Place skrev 2012-09-19 12:30:07 följande:
    Skål

    Sugen på 2:an? (Boken)

    Haha kom du på att du behövde förtydliga där på slutet  . Antagligen, med tanke på vem du skrev till .
    Is sex dirty? Only if it's done right
  • Äldre 19 Sep 23:37
    #45
    sigge00 skrev 2012-09-19 14:56:27 följande:
    För er som läst redan läst den eller ändå inte tänkt att läsa den:

    www.goodreads.com/review/show/340987215 

    Haha vilken underbar bokrecension . Fast att recensera "Fifty Shades..." är på gränsen till lyteskomik.

    Är egentligen roligare att såga någon överpretentiös bok/författare.
    Is sex dirty? Only if it's done right
  • Äldre 23 Sep 10:30
    #46

    Nu har jag tvingat mig igenom de tio första kapitlen. Har ett citat ur boken som jag tycker säger allt.


    "You’re very beautiful, Anastasia Steele. I can’t wait to be inside you."


    Holy shit. His words. He’s so seductive. He takes my breath away.

    Vilken förförelseteknik! En man med talets gåva verkligen. Jag förstår att Ana blir till en gelé av kåthet och fullständigt bländad. Holy shit verkligen.

    Det sägs att boken har gått om Harry Potter i försäljning. Den stora skillnaden mellan Harry Potter och Fifty Shades är att Potter är avsevärt mer trovärdig och verklighetstrogen samt att språket i Harry Potter är mycket mer avancerat (det sista är inte ironi; för att vara en bok riktad mot barn har det ett rätt svårt språk. I alla fall på engelska). Fast det är klart, barn är mer krävande läsare än de åsidosatta hemmafruar som är bokens främsta målgrupp (det där var elakt förlåt, inte så att de är mindre vetande men vad den cyniska marknadsföringen tänker).  

    Liksom recensenten i länken ovan retar jag mig kopiöst på alla "Oh my" och alla andra kombinationer med "Oh". Men allra mest skulle jag vilja stänga in de båda huvudrollsinnehavarna i en ståltunna och sänka dem i Marinanergraven. "Oh my", "Holy shit" skulle nog Ana säga då. Det finns inga som helst försonande drag i karaktärerna. En gagball är nog definitivt en förutsättning att ha sex med Ana.

    Fast nu har jag inte kommit till något kinky sex ännu. Få se om det kan ändra min uppfattning men det betvivlar jag. Enda intressanta beskrivning hittills var av Greys "playroom". Inte för att det gav mig några tankar som jag inte redan hade men i alla fall.


    Is sex dirty? Only if it's done right
  • Äldre 23 Sep 10:56
    #48
    Nice Girl Wrong Place skrev 2012-09-23 10:44:33 följande:
    Tack för den reflektionen PM!

    Håller såklart med.
    Andra boken i trilogin blir heller inte bättre.
    Jag får (fast jag verkligen inte vill) fördomar om människor som läser den här boken och älskar den. 

    "Säg mig vad du läser och jag säger vem du är" typ. Ja lite så. Fast jag skulle gärna höra vad det är i boken som folk som tycker om den uppskattar. Utan att jag är sarkastisk. Det kan ju finnas något som tilltalar även om jag har svårt att se vad  .

    Jag har en väldigt skiftande litteratursmak och kan både uppskatta vad som allmänt ses som god litteratur men samtidigt gillar jag science fiction (helst av den mer absurda slaget och inte så mycket rymdkrig etc).
    Is sex dirty? Only if it's done right
  • Äldre 23 Sep 14:12
    #57
    Nice Girl Wrong Place skrev 2012-09-23 13:42:27 följande:
    Fast jag gillar ärligt talat inte all recensioner där man främst har ett problem med att han skulle vara "abusive" och inte respektera henne.
    För jag tycker varken han är abusive eller vidare respektlös.

    Boken är helt fel av helt andra anledningar. 

    Så långt i handlingen har jag inte kommit att jag kan uttala mig om han är det. Upplever honom mer som en fjant hittils.
    Is sex dirty? Only if it's done right
  • Äldre 23 Sep 14:13
    #58
    Nice Girl Wrong Place skrev 2012-09-23 13:57:43 följande:
    Men eftersom jag känner mig själv och vill veta vad sjutton som händer i slutändan, kommer även jag bidra till fortsatta försäljningsrekord.
    Så ja - antagligen. 

    Jag laddade ned boken istället.
    Is sex dirty? Only if it's done right
  • Äldre 3 Nov 21:57
    SweetNilam skrev 2012-11-03 20:34:23 följande:
    Jag har vänt ut och in på mina tankar och jag tycker verkligen det. På alla de komplexa sätt förstås. Ju mer jag läser om hora/madonnakomplexet, ju mer känns det som E L James baserat en trilogi på fenomenet. Det är ju en strategi i komplexet, att tilldela kvinnan mer makt= Madonna, men se henne som en sexuell njutningsvaelse= hora
    Det är kanske tvärtom. Att det är horan som har makt. Som är den fria kvinnan med makt över mannens njutning. Snarare madonnan som är reducerad till att vara ett föremål för männens fantasier. Den rena fina kvinnan satt på en pidestal.
    Is sex dirty? Only if it's done right
  • Äldre 8 Nov 11:56

    En sak jag funderar på är ifall boken/böckerna leder till ökat intresse (el iaf nyfikenhet) för BDSM eller om det snarast avskräcker.


    En fördel med boken är att den kan ge upphov till en del intressanta diskussioner. Kan ju outa lite sexuella preferenser i bekantskapskretsen (el sina egna). Jag bara väntar att få sätta tänderna i argument typ "det är att män gillar att förtrycka kvinnor och inget som någon kvinna själv vill" och liknande.


    Is sex dirty? Only if it's done right
Svar på tråden Fifty Shades Of Grey - Reflektioner?