• Livlig

Är det skämmigt att handla secondhand till dig / ditt barn?

När jag var och handlade kläder på stadsmissionen åt mig / mitt barn upplevde jag det som skämmigt och att jag var fattig. "Hon har inte råd att köpa kläder till sitt barn" Alla tittade på mig och tyckte jag var konstigt. 
    Nu undrar jag är det skämmigt att handla second hand? Brukar du göra det? Till dig eller till ditt barn?

Vi har råd att köpa dyrare kläder, men jag tycker att det är bekvämt och smart med second hand. Flera fördelar:
    1) Billigt (10kr för byxor, även "märkes")
    2) Behöver inte vara oroligt om kläder försvinner på bussen på förskolan
    3) Barn växer ur storlekar fort
    4) Man gör en god gärning till fattiga
    5) Alla gifter / kemikalier är borta ur kläderna

Jag köpte ett par byxor till Lillan för 200kronor på en vanlig affär som har försvunnit och nu har hon ju förståss vuxit ur dem. Hann använda den en gång. Så hedan efter går jag till andrahands. Men bör jag skämmas? 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det skämmigt att handla secondhand till dig / ditt barn?
  • FlitigaLis

Min lillkille, åtta månader har nästan bara begagnat. Ärvt, köpt på nätet och i secondhandrummet på öppna förskolan.

Jag skryter om mina klipp, är så nöjd när jag hittar kläder för en tia som ser helt nya ut.

Vi har också råd att köpa nya kläder men använder hellre de pengarna till nått annat eller spår.

Det finns ingen anledning att skämmas!

• Mercurialis

Det är inget att skämmas för.

Jag köper själv inte begagnade kläder till mig eller barnen men jag tycker inte att det är något underligt att andra gör det och jag tänker inte att de gör det för att de är fattiga.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Trialanderror

Skulle jag inte handla second hand till mig så skulle jag inte hitta den sortens kläder jag trivs i. Avskyr dagens "mode" så för mig är second hand lösningen.

• Tramsa

Nej, varför skulle du skämmas. 

Jag bor i en stad där det är i det närmaste en sport att handla second hand.  Man får närmast skämmas om man köper nytt. Fast nu ljuger jag. Om man köper nytt från lågpriskedjor är det lite pinsamt. Om man köper nytt från dyrare ställen är det ok. Så en blandning av dyrt nytt och billiga secondhand fynd är allra bäst där jag bor. Märkligt värre. Men ingen, absolut ingen skulle få för sig att tycka att någon skulle skämmas för att handla begagnat.

Jag följer trenden såtillvida att jag gärna handlar second hand och är regelbunden besökare på loppisar där jag handlar till mig själv och de mindre barnen. De större barnen har lite olika inställning till second hand och eftersom vi har råd ser jag inget självändamål med att köpa begagnat till de som inte vill ha begagnat. En av de större följer gärna med och fyndar på second hand. De övriga klär sig i stort sett enbart i kläder från Shock och det finns sällan sånt på loppis eller second hand. Maken köper sina kläder själv och jag lägger mig inte i var han handlar. 

• Sisisisi

Men de som tittade på dig och tyckte du va konstig och fattig, var inte de oxå på stadsmissionen för att handla second hand?

Mina barn har mycket begagnat, både ärvda kläder och inhandlat på klädloppisar. Jag köpte begagnade amningströjor till mig själv, men annars köper jag nya kläder till mig själv.

• Aint Your Fairytale

Nej, det är som du säger både ekonomiskt och bra för miljön.

Jag köper oftast nya kläder till mig men till den lilla så köper jag ibland nya kläder, men lika ofta begagnat på t.ex. Tradera eller loppis. Aldrig någon som verkat bry sig om det. Och gör folk det, ja då är det deras problem!

~ Alice 5/2-2011 ~
  • Silvera

Har aldrig gillat begagnade kläder, men har köpt ganska mycket begagnat på Blocket till min son, nu 13 mån. Tycker att de begagnade kläderna är mjuktvättade och skönare än nya kläder. Har dessutom snöat in på POP-kläder, och de är ju inte billiga direkt... Så jag letar POPkläder till min son. Fast nu i vinter ska han få en ny overall från POP, då det blir hans första vinter som han kan röra sig utomhus själv. Overallen sett jag har sett ut kostar 1600:- men vill ha den då den är grön, sonens favoritfärg. Har råd att köpa nya kläder till sonen, men man får ju så mycket mer kläder att välja på om man köper begagnat för samma pengar. Däremot skulle jag inte köpa skor och stövlar begagnat, efter goda råd från en dagmamma.

• Run to the hills

Köper sällan begagnat till mig själv eftersom jag har mina kläder tills de är trasiga och urtvättade. Till barnen köper jag i princip aldrig nytt utan på loppis. Får däremot nytt av mor- och farföräldrar. Skäms inte ett dugg. Jag gör ju ett urval på loppisen och köper bara sånt som är fräscht, färgglatt och funktionellt.

Svar på tråden Är det skämmigt att handla secondhand till dig / ditt barn?