• Livlig

Är det skämmigt att handla secondhand till dig / ditt barn?

När jag var och handlade kläder på stadsmissionen åt mig / mitt barn upplevde jag det som skämmigt och att jag var fattig. "Hon har inte råd att köpa kläder till sitt barn" Alla tittade på mig och tyckte jag var konstigt. 
    Nu undrar jag är det skämmigt att handla second hand? Brukar du göra det? Till dig eller till ditt barn?

Vi har råd att köpa dyrare kläder, men jag tycker att det är bekvämt och smart med second hand. Flera fördelar:
    1) Billigt (10kr för byxor, även "märkes")
    2) Behöver inte vara oroligt om kläder försvinner på bussen på förskolan
    3) Barn växer ur storlekar fort
    4) Man gör en god gärning till fattiga
    5) Alla gifter / kemikalier är borta ur kläderna

Jag köpte ett par byxor till Lillan för 200kronor på en vanlig affär som har försvunnit och nu har hon ju förståss vuxit ur dem. Hann använda den en gång. Så hedan efter går jag till andrahands. Men bör jag skämmas? 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det skämmigt att handla secondhand till dig / ditt barn?
  • Helle333
    Livlig skrev 2012-09-18 09:59:00 följande:
    När jag var och handlade kläder på stadsmissionen åt mig / mitt barn upplevde jag det som skämmigt och att jag var fattig. "Hon har inte råd att köpa kläder till sitt barn" Alla tittade på mig och tyckte jag var konstigt. 
    Nu undrar jag är det skämmigt att handla second hand? Brukar du göra det? Till dig eller till ditt barn?

Vi har råd att köpa dyrare kläder, men jag tycker att det är bekvämt och smart med second hand. Flera fördelar:
    1) Billigt (10kr för byxor, även "märkes")
    2) Behöver inte vara oroligt om kläder försvinner på bussen på förskolan
    3) Barn växer ur storlekar fort
    4) Man gör en god gärning till fattiga
    5) Alla gifter / kemikalier är borta ur kläderna

Jag köpte ett par byxor till Lillan för 200kronor på en vanlig affär som har försvunnit och nu har hon ju förståss vuxit ur dem. Hann använda den en gång. Så hedan efter går jag till andrahands. Men bör jag skämmas? 

Själv köpte jag i söndags ett antal olika barnVHSer för 5kr styck. De fungerar alldeles utmärkt till min dotter och jag har inte råd att köpa alla de filmerna på DVD för 200kr styck. Jag köpte även en Villervalla i jättefint skick för hela 20kr.
  • LovelyDi

Jag handlar på second hand utan att skämmas, varför skulle man göra det? jag har också fått en massa bebiskläder av familj och vänner(kläder som då också är "second hand")...och ibland köper jag nya kläder till vår kille. Det är väl fantastiskt om kläder kan återanvändas! Tycker det har blivit så hysteriskt att man "måste " ha senaste säsongens PoP osv...

• Englia

Handlar nästan allt till dottern second hand, förutom skor, overaller och trosor. På samma sätt handlar jag uteslutande till mig själv.

Skäms inte en sekund, har det bra ställt och råd att köpa nytt och fint om jag vill, men tycker det är meningslöst att betala 200 för en tröja som man hittar på second hand för 20-40 kr.

Köper naturligtvis nya saker också, älskar att strosa i affärer och hittar jag något extra fint så köper jag.

• splink
    fortsätt paddla skrev 2012-09-18 17:22:27 följande:
    Något som däremot är pinsamt är att handla billigt krafs från hm, cubus och liknande. Kläder som håller tre tvättar och sedan får slängas. Det gör lika ont i mig som att handla dansk gris. Dåligt för miljön och plånbok. Ändå händer det att jag gör det ibland.
    Håller absolut med. Jag gör det också dessutom, men försöker köpa så mycket som möjligt begagnat. 
    Tycker inte det finns något pinsamt med det alls. 
    Dotter född -07, Dotter född -12
  • Grodben

Jag älskar second-hand och handlar så ofta jag kan. Varför betala dyrt och köpa nytt om det går att hitta bra och fina kläder billigare?

• tinis

När jag var mindre så brukade min mamma köpa kläder o så till mig på second hand. Det gick jättebra till jag fattade att det var "äckligt", ni vet hur det kan vara. Så jag kunde inte ens GÅ på samma gata som affärern låg på för att jag skämdes så himla mycket. Var rädd att nån från skolan skulle se mig. Men det var annorlunda då, nu är det med än ok att köpa begagnat o det är också ekonomiskt och miljövänligt i vissa fall.

Jag har inga problem med det nu utan är lite ledsen över att jag aldrig hittar något som passar!

• Aint Your Fairytale
    finskaflikkan skrev 2012-09-18 14:10:38 följande:
    Varför i helskotta ska man skämmas?
    Jag köper ifrån tradera, och secondhand butiker.
    De enda jag inte brukar köpa nytt är väl sånt som är rätt självklart... kallingar, strumpor t.ex.
    Och de enda jag inte köpt begagnat iår är sonens regnställ.

annars är de mesta köpt på secondhand ställen eller saker/kläder vi fått ärva. Perfekt!      

Så du brukar köpa begagnade underkläder?! Flört Hihi... Solig
    ~ Alice 5/2-2011 ~
  • Sunniva

Äh, varför ska det vara skämmigt för? Jag handlar massor ( och säljer ) på Tradera och på den lokala secondhand butiken. Som du skrev kan man hitta fin-bfina märkeskläder nästan gratis! :)

• Lilith Inanna
    Romantica1981 skrev 2012-09-18 15:59:35 följande:
    Du ska absolut inte skämmas! Det kanske rent av är alla människor som köper kläder som de använder en gång som borde skämmas. Snacka om slöseri.

Köper mycket till min son på diverse barnloppisar och slipper därmed allt tjat på min son om att han ska akta sina kläder etc.
    Håller med!!
    Det enda jag personligen inte skulle köpa är underkläder, men de som tycker det är okej ser jag inte ner på!
    Mer second-hand åt folket!!!
  • emzemz

Älskar loppisar! Ser det nästan som em sport att när jag klär på mig så bör åtminstone ett plagg/accessoar komma från en loppis/tradera/kupan osv, brukar för det mesta lyckas med det;)

Har tyvärr fått överge mina converse då de ät bättre lämpade under torrperioder;)

Så mitt svar till dig TS är ett stort klart och tydligt NEJ! Skämmas bör man icke utan istället vara stolt över att man ger miljön en hjälp på traven! :)

• Lilla Morran

Härligt att så många handlar second hand! Var helt otänkbart i min uppväxtfamilj, men själv handlar jag en hel del på tradera och second hand. Får en del nya märkeskläder till barnen från släktingar, och de säljer jag sen på tradera - hur bra som helst! Att ha barn behöver inte vara dyrt... Vid flera tillfällen har släktingar och bekanta berömt barnens kläder och när jag svarar att de kostade några kronor på second hand ser de uppriktigt förvånade ut

• Randi S

Det är verkligen inget att skämmas för!
    Det är snarare status på det nu för tiden.
    Att handla second hand, eller vintage som en del säger,
    har ju många fördelar.
    Fortsätt att handla begagnat du, fast med stolthet istället för skam.

Faktum är att jag önskar att jag handlade mer på tex myrorna.
    Det skulle kännas mycket bättre än att köpa nytt!

• Cecilia Fraan

Skämmigt är det väl absolut inte!? Jag är student och handlar mycket second hand och mixar det med nyare kläder för en härligare och mer personlig stil! Cool

• Rocket Mania

Här där vi bor finns inga fina barnkläder alls på second hand. Stadsmissionen där vi bor har inte ett enda plagg, inte myrorna heller.

Det mesta de två butikerna har till barn (leksaker, dockor osv) är rätt sunkiga och mest "GrönaLunds"-vinster.

TYVÄRR! För jag skulle hemskt gärna handla messor till barnen (och mig) där. Jag tycker inte det är ett dugg skämmigt. Kanske för att vi inte måste?

Vi handlar i alla fall spel, böcker, lite möbler osv på SH 

• MrsQ

Nope! Inget att skämmas för. 

De punkterna som du skrev i TS är precis det jag tänker på.
    + att jag är lite klädtokig och vill ha lite att välja på  Ska jag köpa nytt så minimeras den chansen till garderob.

Jag köper nytt också men då till väldigt reducerade priser ...hehe...

Köper mina kläder mest på Second Hand o loppisar. Har massa märkeskläder och att jag finner lite roligare kläder, som inte finns på H&M.

• MagganS

Alla de andra som tittade på dig och tyckte du var konstig - vad gjorde de själva där.......? Nä, det ligger nog bara i din egen känsla/fundering "är det här verkligen okej, eller är det skämmigt?" Inte tittade de på dig speciellt, inte med den tanken iaf, möjligtvis med tanken "Vad bra att hon handlar här, och dessutom lär hon förhoppningsvis sitt barn att det är helt okej att köpa 2nd hand!"
    2nd hand är bra!!  

• Eisa

Inte alls skämmigt. Vi har rätt många second hand i våran stad och det är nästan lite "status" att ha fyndat något riktigt bra där.

Second hand-ställena är ett sätt att umgås. Det finns ju tillhörande café till alla med billig fika och påtår utan kostnad Och leksakerna får oftast lekas med fast man inte köper dem.

Det är som ett mini-lekland.

Jag lämnar väldigt mycket saker till de här ställena. Tycker om tanken på att främja andra ensamstående mammors liv med fina billiga kläder utan att jag själv tjänar på det. Givmildhet och omtänksamhet i sin finaste form.          

• Babybel

Verkligen inte. Inför vem liksom? Då tycker jag att det är pinsammare att använda ordet skämmigt isf Skrattande

Svar på tråden Är det skämmigt att handla secondhand till dig / ditt barn?