Hjälp med transparent bakgrund, jag blir tokig! Snälla... ;-)
Oj vilken gammal tråd.
För 20 år sedan då kunde man gratis testa hela Adobserien med PS en månad vilket jag gjorde, men PS kändes mest bökig så den övergav jag.
Sedan testade jag Gimp och den var enklare att bildredigera med, men jag ville animera och det kunde man om man laddade ner Gimp Gap men den fanns inte då för iMacdatorer, så jag köpte Affinity Photo/Designer för 1000:- som jag anser är det proffsigaste bildredigeringsprogrammet av dem alla. Den och 3D-Animeringsprogrammet Blender 3.0 som är gratis gör att jag har allt jag behöver.
Du pratar om bild med transparant bakgrund, det kan du göra i samtliga med lassoverktyget och dubbla lager.
Sen finns en häftigare metod och den gör du i Affinity Photo.
Du hämtar en bild från google som min Julkattsbild exempelvis, med ram och allt, ramen fick den färg som fanns runt fotot när kameran tog bilden, alltså inte nödvändigtvis vit. Nu öppnar du en blank mejlsida som är det mest defaultvita färg som finns. Sedan markerar du mejlsidan och öppnar färgcodshanteraren Hex som ger dig ett sexsiffrigt codnummer. Sedan aktiverar du markeringsverktyget , alltså ramen kring bilden fram till kattkonturen och sedan skriver in färkodens siffror. Då får ramen exakt samma färg som mejlsidan utan fula ramen. Rätt häftig metod. Se bilden Ramen finns alltså kvar men trollas bort genom att den fått samma färgcode som mejlsidan