• Anonym (självförtroende)

självförtroende

Hej Camilla!

Jag  är 21 år och har varit tillsammans med min partner i 2 år nu. Egentligen skulle man väl kunna säga att det är ett stabilt förhållande men jag har sådana besvär med min svartsjuka och låga självförtroende. Jag blir avundsjuk så fort han festar utan mig eller pratar med andra tjejer. Till saken hör att han han väldigt många tjejkompisar. Jag känner att jag aldrig kan lita på att han verkligen tycker om mig tillräckligt mycket för att vara trogen (vad jag vet och vad han säger har han aldrig varit otrogen). När jag jämför mig med alla tjejer han känner. känner jag mig så himla liten och ful. Detta påverkar också vårt sexliv eftersom jag inte känner att jag kan slappna av, jag tänker hela tiden på att han inte tycker att jag är attraktiv. Jag har haft problem med mitt självförtroende/självkänsla i flera år och vet inte hur den ska kunna bli bättre - hur kan jag gå tillväga för att stärka det?

Vänliga hälsningar
    jag med det kassa självförtroendet.

• Svar på tråden självförtroende
  • Sexolog Camilla

Hej.

Om du upplever att du har haft problem med låg självkänsla och dåligt självförtroende i flera år, kan det ta lång tid att stärka din känsla om dig själv och bygga upp självförtroendet igen. Hur du skulle kunna gå tillväga är att ta kontakt med psykolog för samtalstid. Terapi är det som vanligtvis förändrar självkänslan, på sikt. I terapin kan du också bjuda in din partner. Det finns olika psykologer och terapi former som exempelvis kognitiv terapi, psykodynamisk psykoterapi och sexterapi. Frågan är vart man kan vända sig? Vårdcentralen erbjuder samtalsterapi. Ett förslag är att du tar kontakt med din vårdcentral för att boka tid med psykolog. 

Hälsningar
    Camilla 

Svar på tråden självförtroende