• 1979sandy

fri amning?

Jag vill bara starkt rekommendera SÖS amningsmottagning! Har vart där 2 ggr nu efter att min lilla 4 veckors bara tog amingsnapp från BB. Från första mötet skippade vi den helt. Absolut litre stök och bök fortfarande men ändå, skönt att slippa!

Hur många av er kör med fri aming undrar jag?. De förespråkar de starkt, medans mitt BVC säger att det inte alls får gå mer än 3 tim mellan målen. Ibland är min lilla kille trött och sover 3,5 tim, då har jag blivit otroligt stressad och velat väcka honom medans min sambo ill att lillen ska få sova så länge han vill. Sen läser man överallt hur alla sitter och ammar hela dagarna, medan min lilla inte är speciellt intresserad på dagarna av mat. Det blir absoluit var 3e timme ändå, men inte oftare. Nån som har likadant? 

Sen, hur gör ni på nätterna för att det inte ska bli så stökigt??Min lilla vaknar och säger till, men sen somnar han illa kvickt vid tutten, jag lägger ned honom igen och efter 4 min börjar han gny igen och upp igen. Så kan vi hålla på i 2 tim på natten!!Blöjan ska ju bytas också 2 ggr och rapning på det....Jag får ca  ca 2-3 tim, sen är det upp och ned fram till 5. .. ca 4-5 tim får jag på nätterna. Hur pallar man det i längden? Är det farligt att sova så lite? Jag kan bara sen på dagen få ro i en timme, så kanske 6 tim om dygnet får jag.. Blir det bättre??
    Onatt hade han ont i magen så det bidde bara 3 tim.....  

• Svar på tråden fri amning?
  • Ingridsmamma

Jag ligger alltid på sidan när jag liggammar, tyckte det var lite knepigt i början men det löste sig rätt fort. Ligg på sidan med bäbis mun i höjd med ditt bröst, jag tycker det är lättast att amma ur bröstet som är underst, lägg bäbis ena arm under bröstet så att han liksom kramar om. Jag använder fingrarna för att hitta rätt. Men sen är ju bäbisar väldigt duktiga på att hitta själva. Du får gärna fråga om du undrar något :)

• Mercurialis

Mitt första barn, som jag ammade, ville också äta var tredje timme. Han fick mat så fort han ville med det var ytterst sällan han ville äta oftare än var tredje timme. Å andra sidan tog varje amning 30-45 minuter i anspråk.

Det var inte så stor skillnad på amningarna dagtid och nattetid. Jag bytte hand blöja innan jag satte mig och ammade och då brukade han vakna till. Om han somnade medan han åt, killade jag honom under foten eller i handflatan. Fast att han inte höll sig vaken genom hela matstunden var bara ett "problem" när han var alldeles nyfödd. I början ägnade jag långa, långa stunder åt att försöka rapa honom men det kom aldrig någon rap. Om han ammades och sedan lades att sova direkt så somnade han om genast. Försökte jag rapa honom så tog det evigheter (kändes det som) att få honom att somna om igen. 

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Nyfiken2012

Jag hoppas verkligen alla inom sjukvården rek fri amning. Det är givet för mig o i början gick det def inga tre timmar, utan ammade nog snarare tre ggr i timmen :) Han är en liten tjockis som gått upp i vikt hela tiden. I början snuttades det också en väldans massa på natten. Vi samsover o liggammar. Att liggamma krävde lite övning för oss både men det är verkligen super. Samsovning med. Min plutt ammar 1-5 ggr per natt o jag har sovit i princip lika bra som innan han föddes hela tiden, det beror nog på att jag inte riktigt behöver vakna till när han snuttar. Han sov också väldigt tätt i början, var tvungen o ha hudkontakt. Nu kan han ligga en bit bort. En sak som jag tycker är viktig om man vill amma är att inte lägga nån värdering i varför bebis vill snutta, det kan vara hunger men också tröst, sömnhjälp mm. Lycka till!

• Nyfiken2012

Tillägg, min bebbe kan rapa dagtid efter snutt men behöver inte på kvällen. Byter sällan blöja på natten, bajs givetvis men han har nästan aldrig bajsat nattetid. Kissblöja byter jag i sängen om jag vaknar till ordentligt o tycker den är tung. Jättekul förresten att du fick sån bra hjälp, mer sånt vill man ju höra om!

• iffis

Jag har haft en nattlampa, spöket från ikea som låg i sängen och när det skulle ammas så klämde jag till på den så kunde jag se. Jag gjorde en bröstoperation för nått år sedan och vid nått tillfälle så började hon suga på bröstet men på sidan vilket tack vare känselbrist inte märktes förens dagen efter då jag såg ett rejält sugmärke :D

• Ingridsmamma
    iffis skrev 2012-09-18 22:33:59 följande:
    Jag har haft en nattlampa, spöket från ikea som låg i sängen och när det skulle ammas så klämde jag till på den så kunde jag se. Jag gjorde en bröstoperation för nått år sedan och vid nått tillfälle så började hon suga på bröstet men på sidan vilket tack vare känselbrist inte märktes förens dagen efter då jag såg ett rejält sugmärke :D
    Haha jag upptäckte en dag att jag hade ett litet sugmärke på varje bröst, gissar att jag var lite trött den gången och hon bara snuttig :P
  • 1979sandy

Tack för era svar!
    Jag måste upp och byta på honom för han baksar på natten. Vill så gärna ligga och amma också.. Provade precis men denna gång gick det inte. Har så mjölkfyllda bröst på matten så fe blir nästan för story för honom. Ska bli bättre till att mjölka ur lite innan han börjar skriks efter maten och vaknar till!
    Jag kör också fri amning. Tycker bara det är konstigt att han verkar inte vilja amma så ofta, det blir ca 2-3 Tim då han säger till. Men bebbar är väl olika...

• Ingridsmamma

Ett bra sätt innan man lärt sig att liggamma är att ligga på rygg så han börjar äta sen efter ett tag vänder du dig på sidan. Så lärde jag mig. Lycka till

• vargaa

Min dotter ammade ofta, sonen väldigt sällan. Så det är individuellt. Aldrig i livet att jag skulle väcka ett barn för att ge det bröstet. Dom vet själva när dom är hungriga och jag har aldrig ens kollat på klockan med något av mina barn. Dom får mat när dom vill ha, punkt.

Ang natten så rekomenderar jag starkt att samsova med bebisen. Man kan ha ett snugglenest om man är rädd för att barnet ska hamna under en eller så. Det underlättar nattamningen enormt och barnet kanske vaknar mindre när det har mamma nära hela tiden. Jag har haft mina barn vid bröstet hela nätterna, så är det bara att slänga fram det när de vaknar. :)

Sen är det så att vissa barn är stökigare på nätterna än andra. Kvinnor klarar dålig nattsömn bättre än män av en anledning. ;) Försök att ta igen sömnen på dagen om du kan, jag brukar sova med sonen på magen på dan ibland när natten varit bökig. Då brukar även hans tupplur bli längre, kanske för att han känner mitt hjärta och mina andetag hela tiden. Den goda nyheten är iaf att även om du inte får bukt med sömnen nu, så kommer det att bli bättre. Det går upp och ner första åren och det bästa man kan göra är att finnas där för barnets behov och försöka hitta lösningar som gör det så praktiskt enkelt som möjligt. 

Mamma till Elise - www.vargaaa.blogspot.com
  • vargaa
    1979sandy skrev 2012-09-19 01:42:39 följande:
    Tack för era svar!
    Jag måste upp och byta på honom för han baksar på natten. Vill så gärna ligga och amma också.. Provade precis men denna gång gick det inte. Har så mjölkfyllda bröst på matten så fe blir nästan för story för honom. Ska bli bättre till att mjölka ur lite innan han börjar skriks efter maten och vaknar till!
    Jag kör också fri amning. Tycker bara det är konstigt att han verkar inte vilja amma så ofta, det blir ca 2-3 Tim då han säger till. Men bebbar är väl olika...

Min son har nog alltid ammat med ca 3 timmars mellanrum, ibland längre. Så det är inget konstigt. Han bajsade på natten första 1-2 månaderna men sen slutade han och då slapp jag nattbytet.

Ang liggamning så kan du prova att amma från både det övre och nedre bröstet för o se vilket som funkar bäst för dig och ditt barn. Det är olika för mig. Ibland vill han ha nedre och ibland övre. :) Kan dock tycka att det är lättare att amma från det  övre  när man har väldigt mkt mjölk och brösten är lite stora, då kommer barnet litegrann på rygg och får lättare grepp. Men det kanske är olika hur man själv är utfortmad också. Prova dig fram. Alla sätt är bra. :)

Mamma till Elise - www.vargaaa.blogspot.com
Svar på tråden fri amning?