• Anonym (Frågande)

Jurist eller annan kunnig ang barn i familjehem ang vårdnad och umgänge

Jag har barn boende i familjehem och jag som mamma är fortfarande vårdnadshavare och undrar nu om man som vårdnadshavare inte har rätt att bestämma något ang sitt barn och barnets umgänge med sin pappa?

Pappan har inte varit involverad under barnets första 8,5 månader i livet utan bad mig göra abort när jag berättade att jag var gravid.

Nu har han fått träffa vårt barn 3 ggr 1 timme per gång på soc och dom har ingen som helst samspel eller etablerad kontakt och pappan har inlämnat en stämningsansökan i tingsrätten att få intermestisk umgänge för att få hem barnet till sig då han anser att hans barn inte ska bo i familjehem utan hos han.

Nu har soc gått helt emot mina önslemål hur umgänget ska skötas, nu får pappan träffa barnet 1 dag i veckan hemma hos barnet i familjehemmet med bara familjemamman och barnet, medans jag har sagt att barnet bara får träffa sitt barn 1 timme varannan vecka på soc.

Jag har inget att säga till om gällande detta enligt soc trots att jag är vårdnadshavare. Pappan och jag har ingen gemensam vårdnad. Stämmer detta som soc säger att de bara kan köra över mig på detta sätt?

Detta kommer ju gynna pappan i den kommande rättegången att pappan träffar barnet mer än vad jag gör.

Snälla bara några som kan det här kan väl svara och jag vill ha svar på mina frågor inga diskussioner OT varför barnet bor i familjehem eller varför pappan bla bla bla.

• Svar på tråden Jurist eller annan kunnig ang barn i familjehem ang vårdnad och umgänge
  • Anonym (Frågande)

Snälla ingen som kan ge mig svar?

• spirituality

Jag känner varken dig eller pappan, vet inte vad som har hänt mellan er i övrigt eller varför barnet är familjehemsplacerat. Jag pratar väldigt generellt nu.
    Det är förstås tråkigt att pappan inte har funnits med i bilden tidigare. Men nu verkar han, utifrån det du har skrivit här, vara genuint intresserad av att umgås med sitt barn. Socialtjänsten arbetar för barnets bästa, och om de anser att han har möjligheten att vara en bra pappa, så ja, då kommer de att uppmuntra en kontakt dem emellan. Finns det någon annan anledning till att han, i ditt tycke, inte ska få ha dottern boende hos sig? Att han ville att du skulle göra abort och att han inte har funnits med i bilden de första åtta månaderna är som sagt tråkigt, men det räcker inte riktigt heller - om han verkligen har ångrat sig, mognat och vill vara pappa, så är det bara bra.
    Jag tror att anledningen till att han får träffa dottern mer är just för att kunna bygga upp en relation och för att hon ska kunna anknyta till honom. I familjehemmet tillsammans med familjehemsmamman är hon nog mer trygg än på socialtjänstens kontor.
    Jag vet som sagt inte alls vad som har hänt, men det viktigaste här är ändå din dotter, inte eventuella känslor du har gentemot pappan.
    Men för att svara på din fråga så ja, de har rätt att göra så, då de anses att det uppmuntrar barnets relation med pappan.

• Anonym (Frågande)

Tack för ditt svar.

Tycker bara en sak är konstig att jag får bara träffa mitt barn 1 gång varannan vecka i 1 timme på soc övervakat och pappan minst 1 gång i veckan oövervakat i hemmet där barnet bor. Pappan har som sagt bara träffat barnet 4 timmar hittils och jag har haft umgänge i 27 timmar sammanlagt sedan barnet omhändertogs.

Varför gynnar soc umgänget mellan barn och pappa mer än umgänget mellan mamma och barn? Är inte både föräldrarna viktiga för barnet?

Sedan vet jag att om barnet bor hos pappan så kommer jag aldrig få veta nåt om mitt barn då pappan inte vill ha nån kommunaikation eller samarbete med mig som mamma.

• Anonym (insatt)

Soc mandat att bestämma över umgängets utformning är beroende av om barnet är placerat enligt socialtjänstlagen eller LVU:
    Är barnet frivilligt placerat, enligt Socialtjänstagen är det fortfarande ni föräldrar som har att enas om umgänget. Är barnet placerat enligt LVU så har soc rätt att styra upp det hela ....

• plastkotte

Det är som ovanstående personer skriver. Det verkar som att soc anser att pappans relation till barnet gynnar mer än din relation gör. Beror ju som sagt helt på varför barnet är placerat i familjehem från början? Som någon skrev så är det lvu och du inte anses som lämplig förälder så är det inte jätte konstigt att man uppmuntrar pappans relation till barnet, om det enda fel han gjort är att han inte fanns där första tiden men nu ändrat sig så ser man ju såklart helst att barnet bor med sin biologiska förälder som kan och vill ta hand om barnet på bästa vis istället för att ha barnet placerat i ett familjehem..

• spirituality

Självklart är både föräldrarna viktiga för barnet. Men sen beror det helt på varför barnet är familjehemsplacerat och hur er respektive situation ser ut i övrigt. Är det så att du inte har möjlighet att ta hand om din dotter just nu men pappan har det, då kommer socialtjänsten göra vad de kan för att uppmuntra det.
    Dock tycker jag även att socialtjänsten ska se till att, om nu dottern på sikt får bo hos sin pappa, att du får vårdnad och/eller umgänge och att han inte undanhåller er dotter från dig. Det är inte bra det heller. Ett fungerande samarbete är viktigt det med.

Svar på tråden Jurist eller annan kunnig ang barn i familjehem ang vårdnad och umgänge