• Edalia

Finns någon optiker här?

Igår var min treåriga son till barnläkaren pga att vi tyckt att han skelar ibland. Ingen skelning konstaterades men däremot synfel. hon drog av lite på siffrorna tydligen eftersom vi tyckt att han skelar ibland.

Jag själv var inte med på kontrollen och min sambo är kass på att återberätta vad dom sagt . Det enda jag vet nu typ är att han behöver glasögon iaf och är översynt om jag fattat rätt. Tänkte om någon kunde ge mig lite info om hur det ligger till? 

Hans "recept" ser ut såhär iaf :

Visus Avstånd : Höger - sf + 5,0, cyl -0,75, ax 20.    Vänster - sf + 5,5, cyl -0,75, ax 180

Någon som kan läsa av? 

Tack på förhand

• Svar på tråden Finns någon optiker här?
  • bulankulan

Hej hej Din son är ganska kraftigt översynt samt har lite brytningfel. Han behöver absolut glasögon så fort som möjligt :) detta är sånt som kan växa bort om han använder sina glasögon alltid,som han bör. Givetvis ska han fortsätta gå på kontroller hos ögonläkaren en gång per år för att se ghur det ligger till. Mitt råd är att du går till en seriös duktig optiker som kan hjälpa er :) lycka till

• Edalia
    bulankulan skrev 2012-09-18 19:08:41 följande:
    Hej hej Din son är ganska kraftigt översynt samt har lite brytningfel. Han behöver absolut glasögon så fort som möjligt :) detta är sånt som kan växa bort om han använder sina glasögon alltid,som han bör. Givetvis ska han fortsätta gå på kontroller hos ögonläkaren en gång per år för att se ghur det ligger till. Mitt råd är att du går till en seriös duktig optiker som kan hjälpa er :) lycka till"
    Tack för svaret!
    okej då hade jag fattat det rätt alltså med att han var kraftigt översynt och brytningsfel, jo vi ska bli kallad till kontroll om ett litet tag bara igen. antar för att se hur det går med glasögonen och så.

Hon hade sagt att han ser dåligt både på långt och nära håll? Trodde översynt bara var att man såg dåligt på nära håll.

Vi ska åka till optiker imorgon.
  • bulankulan

Bra att ni ska dit imorgon :) att han ser dåligt på nära håll beror troligtvis på hans brytningfel. Hoppas ni hittar några fräsiga bågar och att sonen är villig att prova ut :)

• Edalia

Blev ett besök på specsavers idag. Två bågar, ett par musse pigg och ett par svarta och turkosa ville han ha. Han tyckte det var roligt att prova runt och vart lite besviken att han måste vänta två veckor innan dom kommer

Hoppas att det kommer bli bra det här och inte allt för jobbig omställning för honom. Men om han ser så dåligt får man ju hoppas att han märker det bra med att ha dom på sig.

• alima

Två veckor tog fem dagar när vi beställde dotterns glasögon . Hoppas det går snabbt och att sonen acceptera glasögonen.

Svar på tråden Finns någon optiker här?