• Leeroy

Cysta i äggstocken

Hej!
    Idag fick jag ett ganska tungt besked. Jag har en cysta i ena äggstocken som är ca 5cm stor och den här kommer hindra mig från att bli gravid så länge den sitter där. Jag ska på återbesök hos gyn om ca 3 månader för att se om den gått tillbaka eller inte. Har den minskat i stl ska vi avvakta ytterligare, är den konstant eller större ska den opereras bort. Min andra äggstock var helt perfekt, sa han. Då har jag lite frågor.

- Ni som haft cysta i äggstocken. Dela med er av allt! Det här är så nytt för mig så jag vill veta allt.

- Min andra äggstock var bra, men ändå ska cystan hindra mig från att bli gravid, för den stör ägglossningen. Men den friska äggstocken borde väl ändå ägglossa och jag bör kunna bli gravid, eller?

- Är det farligt om jag skulle bli gravid nu när jag har en cysta?

- Hur vet jag om den är ofarlig?

- Vad gör jag om jag får akut ont? Det har huggt & nypit på den sidan av magen i många månader, men jag har ju trott att det berodde på mens, grav eller ägglossning, men så var inte fallet.

Dela med er av allt & alla erfarenheter ni har! Jag är så ledsen så ledsen..

• Svar på tråden Cysta i äggstocken
  • Anonym (Maria)

Jag har haft cystor på äggstockarna flera gånger, och de har varit helt ofarliga. Det är inte alls ovanligt att ha cystor på äggstockarna, och de brukar försvinna av sig själv. Hur upptäcktes din cysta och vilken variant är det eftersom de har konstaterat att den påverkar din fertilitet? Mina har inte varit en sån sort som påverkar nåt. 

Det kan hända att man får akut ont för att äggstocken liksom snor sig runt sig själv eller cystan spricker, då kan man behöva åka in akut och få smärtlindring. Om den inte försvinner så kan man behöva göra ett ingrepp för att de ska försvinna. Mina har varit ca 5-6 cm och de har försvunnit av sig själva. Så jag har aldrig behövt nåt ingrepp. 

Här kan du läsa mer:
    http://www.1177.se/Orebrolan/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Cystor-pa-aggstockarna-/

Svar på tråden Cysta i äggstocken