• MammaMR

Kub/nupp ung men hög risk?!

Jag är 25 år gammal och väntar mitt första barn med andra ord är allting väldigt nytt, spännande, skrämmande... Jag är i vecka 12 nu och gjorde i veckan kub testet som visade låg risk (1:349) men får min ålder och att jag i övrigt är frisk tycker jag att detta inte känns alls som några bra siffror?!
    Borde förmodligen inte oroa mig, finns få mycket andra saker som är mycket värre som kan hända den lilla. Men är trots detta nyfiken om någon har liknande erfarenheter?

• Svar på tråden Kub/nupp ung men hög risk?!
  • Annie 269

Jag fick resultatet 1:501 igår och jag är 26. Jag är inte alls nöjd även om emmakliniken hävdar att risken inte är förhöjd. Jag ska boka in en tid med min bm idag och diskutera provsvaret. Funderar på fvp men känner mig så kluven med tanke på missfallsrisken :( vet du vad i ditt test som drog ner resultatet? Stor kram!

• Isbit

Men det är väl räknat som ög risk om det är under 250.
    FVP rekommenderas över under 250 annars inte

• Isbit
    Isbit skrev 2012-09-19 07:49:57 följande:
    Men det är väl räknat som ög risk om det är under 250.
    FVP rekommenderas över under 250 annars inte
    Under 250 inte över
  • Momalicious

Det är därför jag aldrig vill göra kub/nupp. Då gör jag hellre fvp direkt så får man ett riktigt resultat direkt och slipper att gå och oroa mig över några siffror.

• MammaMR

Eftersom allt är väldigt nytt pch jag då inte visste vad som var "normalt" så gick jag därifrån nöjd utan följdfrågor då risken räknades som låg. Nu med facit i hand ångrar jag att jag skulle söka vidare på vad andra fått, nu går jag och oroar mig hela tiden varför jag fick så "dåliga" siffror. Jag tänker inte ta något fvp, eller borde jag det?

• Annie 269

Jag ringde min bm och förklarade min oro. Hade hoppats att vi kunde ha ett samtal där hon lugnade mig, men hon sa direkt att hon skulle skicka en remiss om fvp direkt, utan att fråga om jag ville, jag vet ju inte ens?! Jag ska ringa till UL på fredag och fråga om remissen kommit. Sen får de avgöra, inte säkert att de tar emot mig. Bm sa att min risk inte var förhöjd men att jag visserligen fått siffror som var sämre för min ålder än väntat.. :/ förvirrande bara. Jag hoppas på att kunna ha ett bra samtal med en UL-läkare..

• MammaMR

Ungefär samma förhoppning hade jag med denna tråd, lugnande ord... Får väl ringa mim bm och se vad hon säger.. Håll mig gärna uppdaterad hur det går för dig, lycka till!

• Annie 269

Jag har insett att kub är som ett lotteri, det finns folk som fått 1:20000 och ändå fått ett barn med ds. Med facit i hand skulle jag nog inte gjort testet, alternativt bett om att inte få veta risksiffran, bara få veta om jag var över gränsen eller ej. Vissa landsting gör ju så. Men prata med din bm, hoppas hon är bättre än min! Och håll mig gärna uppdaterad också! Heja oss!

• MammaMR

Pratade med min bm och de ger ju väldigt diplomatiska svar, "jag kan inte garantera något men du ligger i låg risk därför behöver du inte oroa dig..."

Ska försöka glömma dessa siffror och njuta av graviditeten nu istället. Tycker eg att de inte bör ge ut några exakta siffror utan bara ge svar om det är hög eller låg risk så slipper man tänka och grubbla mer på det...

• Annie 269

Skönt ändå att höra bm säga att man inte behöver oroa sig. Min tog sig ingen tid alls att bemöta min oro, utan sa bara att mitt resultat var aningen sämre än vanligt i min ålder. Sådär kul! Men har tyckt att hon varit knepig hela tiden. Hoppas på att få prata med en bra UL-läkare imorron. Ska ställa massa frågor!

Svar på tråden Kub/nupp ung men hög risk?!