• Anonym (Orolig mamma)

    Mår min son som han ska?

    Hej jag är en mamma på 25 år har en liten kille på 1½ vi har varit synade sen han föddes sattes på hem jag och han hans första två månader i livet. Min son och jag har gått hos en person som hjälpt mig med vad dom tycker jag behöver hjälp med som t.ex samspelet mellan mig och min son, kunna sätta ord på allt jag gör, han gör mm. Han började när han var ca 7-8 månader att dunka sitt huvud i barnstolen, vagnen när han satt i den varför vet jag inte är orolig att det kan vara allvarligt. Han slutade efter ett tag med det och nu när han börjat dagis har han börjat med det igen men utvecklat så nu sitter han även och dunkar huvudet i golvet inte hela tiden kanske bara när man säger till honom tillrättavisar honom när han gör saker han inte får.

    Vad ska jag göra? Har varit utan stöd nu från kommunen i 6 månader det ska snart vara uppföljningssamtal med alla i vårat nätverk samt oss föräldrar då vill att detta ska ha försvunnit tills dess så att dom inte tar honom ifrån oss.

    Jag har drag av viss problematik, adhd, autism.

  • Svar på tråden Mår min son som han ska?
  • barnpsykologen margit

    Hej!
    Det låter som om du har förstått att din sons huvuddunkande verkligen är något att ta på allvar. Hans beteende är ett sätt för honom att tala om att han inte mår så bra.
    Det du kan göra är att vara mycket med honom och hela tiden hindra honom när han börjar dunka huvudet. Prata med honom, krama honom och lek med honom för att avleda honom.
    Dessutom tycker jag att du ska kontakta socialtjänsten redan innan ert uppföljningstillfälle och be om hjälp med detta. Att be om hjälp är att visa att du tar ansvar för din son och det är inte ett skäl för socialtjänsten att placera honom. Om du däremot inte hör av dig när han visar symtom är risken större att de tycker att du inte bryr dig.
    De har skyldighet att ställa upp och hjälpa dig så ring till din kontaktperson så fort som möjligt.
    Lycka till!
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden Mår min son som han ska?