• Lillflisen

Systemkamera för nybörjare

Jag och sambon har pratat lite om att införskaffa en bättre kamera (vi har idag en vanlig kompaktkamera) tills vi blir föräldrar. Vi är inga fotoentusiaster, men vi tycker om fina foton och vi är inte helt hopplösa när det kommer till att fota. Vi ser heller inte att vi är tillräckligt intresserade för att ruinera oss vad gäller objektiv och andra tillbehör som man behöver för att det ska vara något att ha.

Vi är inne på att skaffa en systemkamera - men vilken?! Några förslag? Vad ska man tänka på när man köper?

Tacksam för guidning Glad

• Svar på tråden Systemkamera för nybörjare
  • Lillflisen

Ingen som har en som ni är nöjd med? Rynkar på näsan

• Rocket Mania

Det är svårt att svara när man inte vet alls hur mycket ni vill lägga ner. Och vad är ni ute efter? Kommer ni använda många manuella inställningar? En systemkamera tar inte bättre bilder än en bra kompaktkamera per automatik, man bör vara lite intresserad av att använda och förstå de olika funktionerna också.

Gå till en riktig fotoaffär och be att få känna på tex Canon och Nikon. Vilken ligger bäst i handen, vilken känns bäst?

Pixlar o dyl kan ni strunta i helt, det är såpass bra kameror att ni inte kommer märka någon skillnad alls. Det som spelar roll är vilka objektiv ni köper och i ert fall skulle jag satna på ett kit. Dvs kamera + 1-2 objektiv.

• Ash

Har ni några kompisar som har en Canon eller Nikon så testa deras kamera.

Contrast. Makes it or breaks it.
  • Lillflisen

Tack så mycket för era tips & råd! Det blir bra hjälp upp ur startgroparna för en som inte kan så mycket Glad

• Geelda

En "långzoomkamera" kan vara ett alternativ? Det är som ett mellanting mellan systemkamera och kompaktkamera. Jag hade en Olympus z...någonting..810? som var jättebra. Man kan ta allt från makrobilder (jättenära, på blommor och sådant) och zooma väldigt nära. Men det är ett enda fast objektiv, man behöver inte köpa några tillbehör alls. Jag hade en sådan när jag tröttnade på vanlig kompaktkamera. Idag har jag en systemkamera men saknar ibland min gamla långzoomare som bara var att hala upp och fota med utan att behöva krångla med olika objektiv och sådant. De är heller inte så dyra som en systemkamera. Om man inte är jätteintresserad är det lätt att man ändå bara kör på auto-läget på en systemkamera och inte utnyttjar alla manuella inställningar man kan göra. Och man behöver ju ha åtminstone ett vidvinkelobjektiv och ett teleobjektiv för att ha nytta av den fullt ut, gärna fler tillbehör. Och den är större vilket gör att den kanske ligger kvar hemma i byrålådan när man är ute....Långzoomkameran är mindre och får rum i en inte allt för liten handväska. Så jag skulle rekommendera er att titta på en sådan. Sedan kanske fotointresset växer och ni vill lära er mer om fotografering och leka med egna inställningar o s v, då är det bara att gå vidare

• Lillflisen

Långzoomskamera kan absolut var något för oss! Tack för tipset, det får vi kolla upp lite närmre :)

Svar på tråden Systemkamera för nybörjare