En "långzoomkamera" kan vara ett alternativ? Det är som ett mellanting mellan systemkamera och kompaktkamera. Jag hade en Olympus z...någonting..810? som var jättebra. Man kan ta allt från makrobilder (jättenära, på blommor och sådant) och zooma väldigt nära. Men det är ett enda fast objektiv, man behöver inte köpa några tillbehör alls. Jag hade en sådan när jag tröttnade på vanlig kompaktkamera. Idag har jag en systemkamera men saknar ibland min gamla långzoomare som bara var att hala upp och fota med utan att behöva krångla med olika objektiv och sådant. De är heller inte så dyra som en systemkamera. Om man inte är jätteintresserad är det lätt att man ändå bara kör på auto-läget på en systemkamera och inte utnyttjar alla manuella inställningar man kan göra. Och man behöver ju ha åtminstone ett vidvinkelobjektiv och ett teleobjektiv för att ha nytta av den fullt ut, gärna fler tillbehör. Och den är större vilket gör att den kanske ligger kvar hemma i byrålådan när man är ute....Långzoomkameran är mindre och får rum i en inte allt för liten handväska. Så jag skulle rekommendera er att titta på en sådan. Sedan kanske fotointresset växer och ni vill lära er mer om fotografering och leka med egna inställningar o s v, då är det bara att gå vidare