• Anonym (Statusbrydd?)

Är du image-fixerad? Vilka statusprylar är viktiga för dig?

Hur resonerar ni andra runt statusprylar? Är det viktigt att ha ett stort dyrt hur i rätt område, platt-tv, fin bil, märkesväska, märkessmycken, märkesklocka, märkeskläder etc? Bryr ni er inte alls eller har ni någon form av prioriterig?

Jag vill inte bo i ett ghetto, men jag vill inte heller lägga en förmögenhet på mitt boende så en mindre villa i ett hyggligt område duger bra.

Har en platt-tv och en tjockis-tv, men stör mig på att tjockis-tv:n överlag har bättre bild eftersom det finns få sändningar med tillräckligt hög upplösning. Inte tv:ns fel, men det stör mig ändå.

Skulle vilja ha en fin bil, men har i dagsläget två begagnade bilar. Dom ser inte ut som skrot och funkar och är helt avbetalda. Kan inte tänka mig att lägga flera tusenlappar i månaden på en dyr bil då en sån förlorar i värde tämligen snabbt.

Gillar vissa märkessmycken men stör mig på oäkta krimskrams som man ska betala hutlöst för pga det står ett visst märke på det.      

Har en begagnad märkesklocka som jag planerar att ha läääääänge. 

Summerat är jag personligen till viss del brydd om statusprylar, men inte överdrivet. Enligt mig själv alltså. Skrattande    Hur resonerar ni andra?

• Svar på tråden Är du image-fixerad? Vilka statusprylar är viktiga för dig?
  • Anonym
    PolyPond skrev 2012-09-20 20:20:06 följande:
    ha, ha, nä. Men det är status för mig att ha konst man själv gjort och är tillräckligt bra i hemmet. Det innebär inte att jag har sådant själv.
    Varför är det viktigt med status?
  • PolyPond
    Anonym skrev 2012-09-20 20:32:01 följande:
    Varför är det viktigt med status?
    Det är nog viktigt för de flesta, bara det att vi har olika grupper som vi väljer status inför. Merparten skulle nog inte ens tänka på detta i termer av status.

Människan har behov av att känna sig bra och att omgivningen ger henne bekräftelse.
  • SillyJokes

Hmm, jag vet inte. Finns inget jag anser är direkt status. Jag vill mest ha saker endast för att jag gillar dem, inte för att jag vill visa upp dem. Skryt är inte min grej.
    Om man verkligen köper saken för att den är snygg, FINE! Men jag HATAR människor som skryter. Det är så jävla lågt och tyder bara på dålig självkänsla och bekräftelsebehov. 

• sötäpplet

Hm... svårt det där.

Jag gillar välsydda kläder, som sitter bra och i bra kvalité. Betalar lite extra för det när jag unnar mig något. Det spelar inte så stor roll om det är en äkta XX eller om det är sömmerskegrannen som sytt efter min design. Huvudsaken är på något sätt kvalitéen och att det sitter perfekt. 

På samma sätt som jag gillar kläder med kvalité gillar jag äkta pärlor och jag gillar äkta läder i skor, skinnajackor och väskor. Betalar gärna för det med men det behöver inte vara märken... hm... tudelat. Lite svag för några märkesväskor och skor... men har bara någon enstaka som används vid speciella tillfällen.         

Får väl erkänna att jag inte gillar IKEA tavlor eftersom de är så "vanligt och intetsägnde" jag tycker det är fantasilöst att sätta upp något sånt på väggarna (skäms när jag säger det). Skulle däremot själv kunna sätta upp ett IKEA liknande foto bara jag tagit det själv och tycker det är snyggt. Gillar hem där familjen har sina egna foton, hemmagjord konst etc. på väggarna. Jag gillar inte hem där alla möbler kommer från IKEA. Gillar hem som liksom mitt har några IKEA möbler, några ärvda, ett par från andra möbelkedjor och några hemmagjorda. Gillar inte heller hem där allt är design elller vitt, eller vad man nu än väljer " bara för att". De få vänner jag har som har ett aktivt designintresse förstår jag att de jagar och letar vissa möbler, t.ex. längtar efter en dansk designlampa. Men samtidigt har jag en vän som har ett hem fullt med fula miss-matchade designprylar bara för att hon har råd men hon kunde inte bry sig mindre om 12 000kr plast-lampan över köksön... urk!

• Lindsey Egot the only one

Det ända är min IPhone om det nu är en statuspryl då t.o.m kidsen i 1:a klass äger en men den ligger väldigt skönt i handen. Sedan är det IPad:en men det äger ju snart varenda 2åring en så om det är status eller bara en smart pedagogisk pryl vet jag inte men IPad:en har iaf lärt min son på 2år en del krångliga ord via pekboken och engelska då han spelar Bob the builder!

Sedan stort hus är otroligt korkat att ha! Vi har 400kvm och tänkte inte när vi köpte det att allt ska ju städas också. Möbler ska ju ha en funktion, vara snygga och prisvärda. Designemöbler som Carl Malmsten, Jacob Jensen och Bruno Mattson inhandlades när mamma hade möbelbutik och man fick en fet rabatt men Ikea har mycket snyggt och designen har blivit bättre med åren så vi har mycket ikea också för att fylla ut de 400 ostädade kvm. Och Ikea design konkurrerar bra med Mio och Svenska hem!
    Och mattor! Man ska ha mattor!

Jag älskar foton som man förstorat på canvasdukar! Vi har gjort det med sommarfotografierna från 2011 på barnen och det blir speciellt.

Sedan ska ett hem vara personligt! Allt i vitt är snyggt, kan bli personligt men känns som ett sterilt bårhus!

• Anonym

Jag ser nog inte på image som ts gör. Jag har en bättre finare bil eftersom den är bättre säkerhetsmässigt för mig. Jag bor i ett "fint" område för att det är lugnare och tryggare här för mig. Snygga kläder i bra kvalitet eller dåligt skit som går sönder direkt finns i alla butiker, dyrt som billigt. Därför går jag efter det jag gillar. Jag har hellre en snygg kavaj eller klänning från billiga kedjan än en sladdrig t-shirt och trasiga jeans av dyrt märke. Samma med möbler, ser jag något fint med bra kvalitet på Ikea köper jag hellre det än betalar mycket mer på en dyr möbelaffär. Nu vet så klart även jag att det finns klassiker bland möbler, klockor osv  så visst kan jag köpa sånt, men mitt tänk är inte att jag har grejer för andras skull. Däremot vill jag se bra ut ändå, så image är viktigt.

• PolyPond

Jag vet inte om det hör hit, men jag är en sådan där motvallskärring som till och med kan sluta tycka om saker för att det blir för modernt. Eller slutar använda det/pyssla med det i alla fall.

Ta den här shabby-trenden i inredning till exempel: Många år innan några inredningstidningar kommit på tanken, så släpade jag som ung tonåring in rostiga burkar och konstigheter (i dåtidens mått mätt) i mitt rum. Jag gillade tidigt det patinerade, det ruffa och avskavda. Idag när var och varannan inredningspryl är fejk-patinerad är det inte alls lika roligt längre. Shabby har blivit Svensson och då kikar jag åt ett annat håll.

Jag antar att det också är någon form av status.

• Anonym (Statusbrydd?)
    PolyPond skrev 2012-09-21 08:14:45 följande:
    Jag vet inte om det hör hit, men jag är en sådan där motvallskärring som till och med kan sluta tycka om saker för att det blir för modernt. Eller slutar använda det/pyssla med det i alla fall.

Ta den här shabby-trenden i inredning till exempel: Många år innan några inredningstidningar kommit på tanken, så släpade jag som ung tonåring in rostiga burkar och konstigheter (i dåtidens mått mätt) i mitt rum. Jag gillade tidigt det patinerade, det ruffa och avskavda. Idag när var och varannan inredningspryl är fejk-patinerad är det inte alls lika roligt längre. Shabby har blivit Svensson och då kikar jag åt ett annat håll.

Jag antar att det också är någon form av status.

Jag som har trillat dit på shabby chic-trenden kan inte låta bli att fråga åt vilket håll du tittar numera. Det strikt avskalade och moderna eller nåt helt annat kanske?
  • PolyPond
    Anonym (Statusbrydd?) skrev 2012-09-21 08:16:25 följande:

Jag som har trillat dit på shabby chic-trenden kan inte låta bli att fråga åt vilket håll du tittar numera. Det strikt avskalade och moderna eller nåt helt annat kanske?
    Det är lite olika. Det strikt avskalade passerade jag när det var hype (för tio år sedan?), så det tilltalar mig inte så mycket. Däremot kan jag fastna för exempelvis "bohemiskt 30-tal i Berlin", om du förstår vad jag menar? Eller "supermycket och galet mycket färg". Främst är jag dock inne på "rätt stil på rätt plats" just nu, och där befarar jag att jag kommer att stanna. Det innebär att jag vurmar starkt för funkis i funkishus till exempel och att jag i det egna huset satsar på målade trägolv, pärlspont, sekelskiftestapeter och är väldigt förtjust i ställen som Gysinge centrum för byggnadsvård och hantverk.

Jag är lite ledsen över att industrilooken börjar bli så populär också...
  • Anonym (Statusbrydd?)
    PolyPond skrev 2012-09-21 08:26:49 följande:
    Det är lite olika. Det strikt avskalade passerade jag när det var hype (för tio år sedan?), så det tilltalar mig inte så mycket. Däremot kan jag fastna för exempelvis "bohemiskt 30-tal i Berlin", om du förstår vad jag menar? Eller "supermycket och galet mycket färg". Främst är jag dock inne på "rätt stil på rätt plats" just nu, och där befarar jag att jag kommer att stanna. Det innebär att jag vurmar starkt för funkis i funkishus till exempel och att jag i det egna huset satsar på målade trägolv, pärlspont, sekelskiftestapeter och är väldigt förtjust i ställen som Gysinge centrum för byggnadsvård och hantverk.

Jag är lite ledsen över att industrilooken börjar bli så populär också...

Nu hamnade diskussionen lite OT, men jag tycker ändå det är intressant med just inredning. Glad Vad ÄR egentligen trendigt just nu? Shabby chic har var och varannan och annars tycker jag man vanligtvis ser det väldigt raka avskalade strikta. Vitt vitt vitt gäller i båda dom fallen vanligtvis. Väldigt ovanligt att jag ser nåt annat än just dom två stilarna tycker jag. Så din stil lät onekligen uppfriskande, men har du nån koll på vad som anses vara "inne" just nu? 

För att bryta av i mitt eget chabby chic  hus har jag ett rum som är "engelsk bibliotekstil". Mörka tapeter, mörka bokhyllor och mörka chesterfield-möbler. Det är jättekul och alla älskar utseendet på det rummet. 
Svar på tråden Är du image-fixerad? Vilka statusprylar är viktiga för dig?