Inlägg från: OnlyOne |Visa alla inlägg
  • OnlyOne

nekad pga slöjan?

Arbetslivet ska vara befriad från religiösa och politiska symboler. Det är ganska enkelt egentligen.

Jag skulle helst vilja gå till jobbet i pyjamas och tofflor men det passar sig inte, tyvärr. Så det är bara att klä sig efter klädkoden på jobbet och bita i det sura äpplet. Vem ska annars betala för mitt uppehälle? Inte ska det vara andra hårt arbetande skattebetalare i alla fall.

• OnlyOne

Vad hjälper det att vara högutbildad om din avsikt är att bli försörjd hela livet? Hur kommer din utbildning till sin rätt om du förvägras jobb pga din övertygelse om att religiösa symboler går före allt? Öppna ögonen, snälla och inse att vi måste göra uppoffringar i detta jordelivet.

• OnlyOne

Nej, men du skriver att din plan är att bli försörjd. Varför vill man bli det? Känner du att du har kontroll över ditt eget liv? Dessutom är kunskaper en färskvara. Om du bestämmer dig för att jobba om 20 år är din utbildning inte mycket värd.

Hatten av att du dedikerar dig till dina barn vilket är ett jobb man inte ska förakta.

• OnlyOne

Å ena sidan skriver umma... att det inom islam är förbjudet att leva på staten, å andra sidan är det ok att vägra anpassa sig till arbetslivet som råder i det land man valt att bosätta sig i. Det låter väldigt motsägelsefullt! Håller du inte med? Frågan går även till Ts.

• OnlyOne

Tack för ditt svar Vojne men jag håller inte med om allt. Bara för att det inte är lag på att förbjuda slöja så innebär det inte att det passar i alla jobbsammanhang, än värre om vi talar om niqab och liknande plagg.

Genom att bära plagg, symboler etc som i praktiken omöjliggör en anställning så ställer man sig inte till arbetslivets förfogande och begår alltså ett lagbrott enligt islam. Så tolkar jag det.

• OnlyOne

Absolut finns det många jobb där slöja inte är ett hinder men som du själv säger så passar det inte i alla sammanhang. Då borde man välja att anpassa sig efter jobbet och om det inte är möjligt så borde man även tacka nej till soc som jag har förstått går emot religionen. Varför är inte folk lika stränga på den punkten? Finns många muslimer som lyfter bidrag. Kan man alltså tänja på religionen när det passar en själv?

Att åberopa religionsfriheten, inte vara flexibel och samtidigt ställa krav om acceptans och försörjning blir man inte heller respekterad för.

En person som mig blir provocerad av detta när man läser om folk som är kroniskt sjuka blir utförsäkrade av Fk för de anses ha en bråkdels arbetsförmåga kvar när det samtidigt går en massa folk som är fullt friska men som väljer att ställa sig utanför pga en religiös övertygelse. Det är inte rimligt.

• OnlyOne

Det handlar i grund och botten om att ge och ta. Många upplever det mer som att det tas mer än det ges. Istället för samhällets bästa är det mer individen som ska ha ha och ha och helst gratis.

Svar på tråden nekad pga slöjan?