• Loka01

nekad pga slöjan?

Vet inte om tråden hamnade rätt, hur som helst. 

Som rubriken lyder, bär jag slöja, och är alltså muslim. Jag är 20år, har kämpat hårt med att bygga upp mig själv, tagit studenten, körkortet, jobbat, sparat ihop pengar och påbörjat ett högskoleutildning. Samtidigt som denna högskoleutbildning går jag även en yrkeshögskola, som sagt jag satsar högt.

Nu till dilemmat. Där jag jobbade hade stängt hela sommarn och det är även ganska svårt att få några arbetspass där ibland. Så jag har levt utan lön och CSN hela sommarn. Trodde att det skulle bli bättre efter sommarn då jag får CSN på 2700 vilket inte blev beviljat då det saknades några enstaka poäng. Med obetalda räkningar, inkassobrev, avstängt abonemang, inga pengar till varken skolkort eller böcker kämpade jag igenom med mina inlämningar och tentor för att få dedär poängen som saknades och även aktivt söka jobb på arbetsförmedlingen. En arbetsgivare nappade visst på mitt CV och ringde ganska kort efter ansökan upp mig, och bokade för en intervju redan dagen efter. Sagt och gjort, så träffades vi för en intervju och allt gick bra. Redan på plats sade han att jag verkade vara rätt för jobbet och ville anställa mig och jag skulle börja jobbet om redan två dagar (alltså nu på fredag). Glad som jag blev över att få någon tusing för att betala fakturorna och skolgången tackade jag och gick därifrån. Ca. 3tim. senare, (alltså nu) ringer han tillbaka, och säger att han pratat med sin kollega, som ii sin tur ansåg att det var opassande att bära slöja och att om jag möjligtvis skulle kunna ta av den? vilket jag absolut inte kunde. han bad om ursäkt och hoppades på att jag var förstående. Jag tackade för samtalet och lade på.

Jag kände mig oerhört kränkt och kände hur gråtklumpen växte sig större. Jag har alltid sökt mig till telefontjänster, bakom dator och i kontor då jag vetat att slöjan kan vara till besvär för vissa arbetsgivare, kunderna, etc. Visst är jag förstående för det och har blivit nekad tusentals gånger med "Vi har valt att gå vidare ii rektyreringen" och aldrig fått ett bokstavligt NEJ pga att jag bär slöjan. Jag tänkte nu är det ju dax att söka ett jobb där man kan träffa människor face2face. Jag är annars en jätte trevlig, glad, sprallig tjej som älskar att träffa nya människor, skämta, vara allmänt social, är itne blyg osv. Visst har islamofobin växt med åren men samtidigt så är det ju 2012 och företagen har haft breda vyer och anställt fler folk med slöja (eller annat) och haft med accepstans för det har ex. sett folk med slöja på IKEA, busschafförer, McDonalds. etc.

ville mest bara skriva av mig.. kändes faktiskt ganska jobbigt      

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-19 18:25
    Först och främst tycker jag att det är oerhört barnsligt av er som skall sitta och jämföra religion med piercing, hårfärg, val av kläder etc. ni är FULLT medvetna om att det inte är en religion och att det inte finns någon lagstiftning om det. Visst kan man känna sig kränkt på alla sätt och vis och inte enbart när det handlar om religion. Respekterar allas åsikter även om de är emot mina åsikter och värderingar. Men låt oss hålla detta på en vuxen nivå.

För det andra, jag är fullt medveten om att arbetsgivaren själv bestämmer vem han vill anställa. Och jag är fullt medveten om att mitt val att bära slöja kan innebära konsekvenser = Inget jobb. MEN, läs om, läs rätt. Jag blev ledsen över att, han FÖRST anställde mig och SEDAN NEKA mig. Han satt ju framför mig och SÅG att jag bar slöja och kunde säga "vi hör av oss när vi genomfört alla intervjuer" eller liknande? MAn anställer ju inte någon man inte vill ha för att sedan ångrar sig?

Och, för det tredje. Många undrar vad det är för jobb. Det var som eventpersonal vilket innebar att jag skulle dela ut flygblad, och göra reklam för olika företag som hade i sin tur hyrt in dehär företaget att göra arbetet.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-19 23:06

Tack t er alla som stått vid min sida, peppat mig, gett mig massvis med olika hemsidor, källor, lagar, vägledning, och bett mig att göra en anmälan till DO. Tack vare er har jag nu gjort det och det allra första jag gör imorgon bitta, är att skicka in den!

till er vett och etiket moraltanter, känn er fria att mala på med skitsnack =)

• Svar på tråden nekad pga slöjan?
  • KristenTjej84

Usch vad jobbigt! jag förstår att du måste vara väldigt ledsen.
    Jag har jobbat med tjejer som har haft slöjor, även på dagis, dock i Rinkeby där detta är mer accepterat.
    De var jättetrevliga och jag älskade att arbeta med dem. Tycker det är taskigt att bete sig så mot folk, vi har religions frihet i landet.

Bara genom att läsa den här tråden så ser man hur olika folk tycker.
    Men jag tycker du ska fortsätta kämpa, ge inte upp! det rätta jobbet finns där för dig, och säkert finns
    det nån företagschef som kan tänka sig att anställa dig trots slöjan. Jag ser tjejer i kassor & som personliga assistenter och dylikt med slöjor ofta,inte så många som reagerar på det.
    Jag lärde mig se bakom slöjan, de fina människorna som fanns där.
    Lycka till! och en stor styrkekram skickar jag till dig.

• VojneVojne

@ ummabdillah du betonad med stora bokstäver att inte lika mycket, va menar du? Menar du att du blir förföljd av män även när du har nikab med? Verkligen var bor du, är inte det muslimskt land som du nämner? Är inte muslimska mäns plikt att sänka deras blick när de ser främmande kvinna? För i Sverige blir du knappt förföljd av män om inte ute på en lördag natt och befinner dig i konstiga ställena...

• OnlyOne

Å ena sidan skriver umma... att det inom islam är förbjudet att leva på staten, å andra sidan är det ok att vägra anpassa sig till arbetslivet som råder i det land man valt att bosätta sig i. Det låter väldigt motsägelsefullt! Håller du inte med? Frågan går även till Ts.

• modesto
    ummabdilleh skrev 2012-09-21 20:54:43 följande:
    jag kommer lara mina barn att de med kan bli vad som helst..de maste absolut ha en utbildning..det ar ett maste..jag valjer inget skymt liv..du later som att jag sitter inlast hemma hela dagarna?? verkligen inte !!!!
    jag blir inte frestad av andra..jag har valt att ha niqab eftersom jag tycker att det ar obligatoriskt i islam och for att jag foljer profetens fruar och alla foljeslagarnas fruar..dessa hade tackta ansikten..jag ar ingen tyst, fortryckt kvinna bara for jag har niqab..jag star upp for vad jag tror pa och har valdigt bra sjalvfortoende..jag har aven pa mig niqab for att nar jag inte hade det blev jag manga ggr forfoljd av man mitt pa dagen..nu blir jag inte det LIKA MKT
    Jag använder inte niqab men ingen förföljer mig heller. Jag undrar varför de förföljde dig
  • modesto
    OnlyOne skrev 2012-09-22 00:19:26 följande:
    Å ena sidan skriver umma... att det inom islam är förbjudet att leva på staten, å andra sidan är det ok att vägra anpassa sig till arbetslivet som råder i det land man valt att bosätta sig i. Det låter väldigt motsägelsefullt! Håller du inte med? Frågan går även till Ts.
    många muslimer vet inte att det är förbjudet, jag känner flera som lever på staten och skaffar nya barn varje år
  • VojneVojne

@Onlyone, tog äran att svara men säkert ts kommer att svara det med, naturligtvis vi ska anpassa det landet man lever i så länge ett fantastiskt land som Sverige faktiskt som har religionsfrihet, man får enligt landets lagar får ha slöja pga religionsfrihet men naturligtvis har arbetsgivaren har också rätt att anställa religionfri person med..men han kan inte kräva från henne att hon ska ta av slöjan om hon vill behålla jobbet, det är fult! Han såg väl att hon hade slöja så han kunde säga nej enda början! Man anpassar sig till lagar och regler även i arbetslivet och det finns ingen arbetslag som förbjuder slöjan så långt jag vet så det väl ts har inte gjort något fel och anpassat sig till arbetslivet...därimot jag håller inte med ummabdillahs alla idéer...

• chrissandra
    modesto skrev 2012-09-22 00:30:22 följande:
    många muslimer vet inte att det är förbjudet, jag känner flera som lever på staten och skaffar nya barn varje år
    Ja, de är enormt produktiva på barnalstringsplanet.
  • OnlyOne

Tack för ditt svar Vojne men jag håller inte med om allt. Bara för att det inte är lag på att förbjuda slöja så innebär det inte att det passar i alla jobbsammanhang, än värre om vi talar om niqab och liknande plagg.

Genom att bära plagg, symboler etc som i praktiken omöjliggör en anställning så ställer man sig inte till arbetslivets förfogande och begår alltså ett lagbrott enligt islam. Så tolkar jag det.

• VojneVojne

Onlyone, om man tror på något även väljer att inte tro så måste man ju vara ärlig mot sig själv och omgivningen med sin utövandet. Man kan inte bara strunta i saker och ting bara för att behålla jobb då förlorar man respekten för sig själv eftersom finns alltid alternativ, något annat jobb för alla,dock alla är inte lämpa för vilket jobb som helst även dom vore vara utan slöja, inte sant? Man ska inte ge upp från ts sida och arbetsgivaren bör vara ärlig början... Det som är fint i Sverige att alla (även arbetsgivare) kan utöva sin tro eller icke-tro även i arbetsplatserna , bara man måste hitta rätt ställe... Jag har massa vänner med slöja som jobbar på olika arbetsplatser utan problem, tom på jätte stora företagen!

• OnlyOne

Absolut finns det många jobb där slöja inte är ett hinder men som du själv säger så passar det inte i alla sammanhang. Då borde man välja att anpassa sig efter jobbet och om det inte är möjligt så borde man även tacka nej till soc som jag har förstått går emot religionen. Varför är inte folk lika stränga på den punkten? Finns många muslimer som lyfter bidrag. Kan man alltså tänja på religionen när det passar en själv?

Att åberopa religionsfriheten, inte vara flexibel och samtidigt ställa krav om acceptans och försörjning blir man inte heller respekterad för.

En person som mig blir provocerad av detta när man läser om folk som är kroniskt sjuka blir utförsäkrade av Fk för de anses ha en bråkdels arbetsförmåga kvar när det samtidigt går en massa folk som är fullt friska men som väljer att ställa sig utanför pga en religiös övertygelse. Det är inte rimligt.

Svar på tråden nekad pga slöjan?