• eee123

Hur tidigt har ni gjort moderkaksprov?

Är det vanligt att man gör redan i vecka 11?  (har läst att man tidigast kan göra mkp då...?

• Svar på tråden Hur tidigt har ni gjort moderkaksprov?
  • Edda2

Jag var i v 12+ tror jag när jag gjorde mitt.
    Men tror 11 är gränsen

• eee123

Är det vanligt med v 11, eller vill Dr helst vänta längre i grav?

Finns några fördelar med att vänta till längre i grav innan mkp?? 

• eee123

*puff*

Ngn som har erfarenhet av mkp i v 11???

• Helga
    eee123 skrev 2012-09-23 21:23:54 följande:
    *puff*

Ngn som har erfarenhet av mkp i v 11???

Hej!

Jag gjorde MKP i v 11+4 (för 2 veckor sedan).
    Läkaren sa att i 20 % av fallen är det svårt att göra MKP beroende på att moderkakan ligger så att man inte kan nå den (oftast bakvägg). Ibland kan patienten då få vänta tills vecka 15 och göra ett FVP istället.
  • vixtoria

Jag har för mig att jag var i vecka 11+, hursomhelst så kan man göra från 10+.

• Leya
    eee123 skrev 2012-09-19 19:53:09 följande:
    Är det vanligt med v 11, eller vill Dr helst vänta längre i grav?

Finns några fördelar med att vänta till längre i grav innan mkp?? 
    jag har ingen erfarenhet av mkp men då jag sitter i en sits så att jag ska göra fvp (görs inte annat i mitt län) så har jag pratat om en hel del runtomkring. vad jag har förstått så är anledningen till att man inte vill göra varken det ena eller det andra för tidigt att minska risken för missfall. tror att jag läste nånstans att mkp görs tidigast v9, men det har jag bara läst på ett enda ställe. och det låter alldeles för tidigt. många gör väll antingen det ena eller det andra efter ett mindre bra resultat på kub:en. andra gör det såklart utan att göra kub först. kub görs oftast när man är ungefär 13 fullgångna. och då kan man garanterat göra mkp direkt, så mkt vet jag....
  • TiAmo
    vixtoria skrev 2012-09-28 09:57:03 följande:
    Jag har för mig att jag var i vecka 11+, hursomhelst så kan man göra från 10+.
    I västra götaland där jag bor gör de mkp från 12 fulla veckor. jag skall göra det på måndag, då är jag 13 fulla veckor.
Svar på tråden Hur tidigt har ni gjort moderkaksprov?