• Annaïck

När lärde sig ditt barn att åka skridskor?

Mina barn är 4 och 6 år kan ännu inte åka skridskor. Är nyfiken på när era barn började.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-19 19:44
    Texten blev helt fel ville säga att jag är nyfiken på när era barn lärde sig

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden När lärde sig ditt barn att åka skridskor?
  • Mrs Green

Både vid 4,5, 5,5 och 6,5 har jag tyckt att hon har lärt sig åka hyfsat precis i slutet av säsongen. Men varje gång har det varit som att börja om från börja igen nästa säsong Ska bli intressant att se hur det blir i vinter.

• CeeJay

Äldsta dottern lärde sig runt 5 år, nu är hon 8,5 och åker snabbt och väldigt bra (ramlar ibland ) Yngsta tjejen är fortfarande lite skakig, åker sakta och vill gärna hålla i handen - hon fyller 7 år i december. Röstade på 6 år som nått form av "snitt"

• ZuMa

Båda barnen har lärt sig att åka, när de ha varit ganska så precis 3 år.

• Annaïck

Det är alltsa OK att försöka lära 4aringen? Har han tillräcklig koordination i den  aldern?

• myskatt

Dottern var fyra. Nu blir hon sju i december och spelar hockey och åker även inlines.

• Tilda78

Sonen var tre när han klarade av att åka riktigt bra :) Klart en 4-åring kan klara av det om barnet har en hyfsad kroppskontroll :)

• CeeJay
    Annaïck skrev 2012-09-19 21:36:59 följande:
    Det är alltsa OK att försöka lära 4aringen? Har han tillräcklig koordination i den  aldern?

Du kan ju alltid testa, alla kan inte lära sig när dom är 4 - oftast för att dom inte själva är intresserade. Men finns intresset så går det ju lättare att lära sig
  • CallGirl

Här har de skridskogrupper på förskolan för barnen som är 3 år och äldre

• Madeleine Louise

Florian är 11 år och han kan inte åka skridskor. Han har aldrig försökt!

Njuter av livet i Spanien med sonen Florian!
  • Ineedanick

Min mammas dotter är (jag) är 29, och har fortfarande inte lärt sig :P

• jeamon

Vi har tagit dottern till skridskobanan åtminstone någon gång varje vinter sedan hon var 4 år, men jag röstade 7 år, för då var föst då hon tog sig runt själv och tyckte det var kul. Tidigare år hängde hon mest på oss föräldrar och tröttnade rätt snabbt

• cosinus

Min äldsta var 5 (eller nästan 5) det året hon började åka riktigt bra, året innan hade hon bara "gått" på isen med skridskorna på men även det tyckte hon var kul.

MIn näst äldsta var nästan 6 när han började åka bra, året innan hade han vägrat åka skridskor med motivationen att det var halkigt på isen och varför skulle han åka skridskor när man kunde ha skor vid sidan om och slippa ramla.

Min trea ägnade förra vinters skridskobesök åt att försöka åka ikapp syskonen (han var då inte fullt fyllda 4), ramla när han försökte springa på skridskorna och sen ligga i 20 min på isen och vråla "dumma skridskor". Om han däremot tog det lungt kunde han utan problem hålla balansen och han är den som varit tidigast balansmässigt och motoriskt men skridskorna var hans första riktiga motgång, där han inte bara kunde direkt så hade han bara varit lite argare hade han haft nog med ilska för att smälta isen runt om sig :)

Så det handlar förutom balans även en hel del om tålamod och vilja :)

• MammaSandra01

Sonen åkte första gången för ett år sen, då va han 5,5. Lärde sej snabbt och runt jul fick han va med i hockeyskolan istället för skridskoskolan. Gick alltså på skridskoskola och åkte 1h/ vecka.

Svar på tråden När lärde sig ditt barn att åka skridskor?