• bodimit

Resa utomlands vid sjukskrivning?

Min man är sjukskriven till och med den sista oktober pga av smärtor när han arbetar. Imorse åkte han utomlands en vecka för att hälsa på hos sina släktingar. (Han hittade en sista minuten resa billigt och det var jag som tjatade på honom att han borde åka för att hans syster o hennes man var med i en svår olycka och höll på att dö. nu är hon visserligen på bättringsvägen en vecka efter krocken) Sen så pratade jag precis med min mamma och hon undrade har han tagit semester då? Nej sa jag han är ju sjukskriven. Men då sa hon att han inte får åka utomlands för att han är just sjukskriven. Och att det kan påverka ifall han får sjukersättning eller sparken eller något? Hon var inte helt säker för det har jag aldrig hört förut? Men iofs så har han aldrig gjort det förut heller så min fråga är får man åka utomlands som sjukskriven? Vad händer om man inte får det?

• Svar på tråden Resa utomlands vid sjukskrivning?
  • Lilia

Ja, det får man såvidare det inte påverkar hans tillstånd negativt.

• MajaVira

Han borde kontaktat FK innan han reste:

http://www.forsakringskassan.se/sjukvard/sjukskrivning_och_sjukpenning/sjukskrivning_under_semester_eller_utlandsresa/!ut/p/b1/hZHJkqpAEEW_xQ-wq5hhyYw0lMqgwIZARYSCAgGx4etbe_98ucqbceJGnEiQgAgkJJvKIhvLlmT1Oyd8KtLQVRRKhqIPRbiRLEk3JNq09ww4gsiOF0dr3UKX1fRWbpW1WTlDsr4ZIqqMH1Mw6xtaT_koHKlGuyMTRX1JjmdK3UImLtXHxvIuFVkyfeLCM8TEjvuAe1y772rac6GjqR1xvHvdkDo7nUKiC3y5ZiXKVA0l6OyUM1Cwb5SBT7inq9UGDc2xg7t8PvNUP5yaSrvf8modcfLJN4_sefWSil9S8B8jw_87J3_Ip4ZPHQHNfwY0gQXxCxBShoJQegOmaEK42YWMeZBpgbUYEIAIsqlfzd1mwYtXLf6M9NHxe9uFmLJ9PAUoxBS6qFSgDzQVHGwXs3NQuXOwoI1_2e0uBy9UZBkRMdKBDZIr_hqqB56y_vK3DLgvJ1KSIm3Pt_R96XLyzl95neOxb0k54DGtM5y9XjrOBTjsYixog1tourbDg9GLaA46A-6V0Ds_VeW5ZxwBfTOhEDFh--B734GK3LI_CekbOondx_aqWyeVZgv1ovvIkmKVHqziKF0r1Wl6bkyFJL0etw1NHt4CaborWN60o2sS3deRLRNmDg_djTdsykUbKq7uit98x8Hd25bpc7UCyGqbHHTN5PCetURLLv8CNWoiAg!!/dl4/d5/L2dJQSEvUUt3QS80SmtFL1o2XzgyME1CQjFBMDhTMDgwSTlIOUVGOTJHSkg3/

Sjukskrivning under semester eller utlandsresa

Sjukskrivning under semester

Sjukdom och aktivitetsbegränsningar ska bedömas enligt rehabiliteringskedjan även under en semester. Man ska alltså inte ta särskild hänsyn till hur patienten tänkt tillbringa sin semester.

Deltidssjukskrivning under semester

Den som är halvt sjukskriven kan på grund av avtal tvingas ta ut hela semesterdagar och därför vilja bli helt sjukskriven under semesterperioden. Men sjukskrivningsgraden kan bara höjas om det finns medicinska skäl till detta.

Det finns inget som hindrar att den som är halvt sjukskriven får halv sjukpenning från Försäkringskassan och semesterlön från arbetsgivaren för samma tid.

Sjukskrivning under utlandsresa

Man kan resa utomlands och behålla sin sjukpenning om resan inte hindrar tillfrisknandet eller förvärrar sjukdomen. Detta ska framgå av läkarintyget.

Man måste alltid ansöka hos Försäkringskassan om att få behålla sjukpenningen innan man reser utomlands.

• MajaVira

Äsch, varför blev inlägget så konstigt? Länken verkar dock fungera...

• bodimit
    Lilia skrev 2012-09-19 20:02:55 följande:
    Ja, det får man såvidare det inte påverkar hans tillstånd negativt.
    Åh vad lättad jag blir!  Jag blev ju superorolig när min mamma sa att det får man inte.  Då kan jag pusta ut. Nej det påverkar faktiskt inte hans "sjukdom" speciellt mycket så länge han inte går omkring för mycket eller står upp längre perioder och det gör de inte hos hans släkt iallafall. Där sitter man ju och dricker te och äter mat hela tiden =)
  • hjertat

Fel fel fel. Han måste ansöka i god tid, samt få ett beslut från FK innan han åkte, för att få bibehållen sjukpenning vid utlandsvistelse.

• bodimit
    MajaVira skrev 2012-09-19 20:03:44 följande:
    Han borde kontaktat FK innan han reste:

www.forsakringskassan.se/sjukvard/sjukskrivni.../!ut/p/b1/hZHJkqpAEEW_xQ-wq5hhyYw0lMqgwIZARYSCAgGx 4etbe_98ucqbceJGnEiQgAgkJJvKIhvLlmT1Oyd8KtLQVRRKhq IPRbiRLEk3JNq09ww4gsiOF0dr3UKX1fRWbpW1WTlDsr4ZIqqM H1Mw6xtaT_koHKlGuyMTRX1JjmdK3UImLtXHxvIuFVkyfeLCM8 TEjvuAe1y772rac6GjqR1xvHvdkDo7nUKiC3y5ZiXKVA0l6OyU M1Cwb5SBT7inq9UGDc2xg7t8PvNUP5yaSrvf8modcfLJN4_sef WSil9S8B8jw_87J3_Ip4ZPHQHNfwY0gQXxCxBShoJQegOmaEK4 2YWMeZBpgbUYEIAIsqlfzd1mwYtXLf6M9NHxe9uFmLJ9PAUoxB S6qFSgDzQVHGwXs3NQuXOwoI1_2e0uBy9UZBkRMdKBDZIr_hqq B56y_vK3DLgvJ1KSIm3Pt_R96XLyzl95neOxb0k54DGtM5y9Xj rOBTjsYixog1tourbDg9GLaA46A-6V0Ds_VeW5ZxwBfTOhEDFh --B734GK3LI_CekbOondx_aqWyeVZgv1ovvIkmKVHqziKF0r1W l6bkyFJL0etw1NHt4CaborWN60o2sS3deRLRNmDg_djTdsykUb Kq7uit98x8Hd25bpc7UCyGqbHHTN5PCetURLLv8CNWoiAg!!/d l4/d5/L2dJQSEvUUt3QS80SmtFL1o2XzgyME1CQjFBMDhTMDgw STlIOUVGOTJHSkg3/
    Sjukskrivning under semester eller utlandsresa

Sjukskrivning under semester

Sjukdom och aktivitetsbegränsningar ska bedömas enligt rehabiliteringskedjan även under en semester. Man ska alltså inte ta särskild hänsyn till hur patienten tänkt tillbringa sin semester.

Deltidssjukskrivning under semester

Den som är halvt sjukskriven kan på grund av avtal tvingas ta ut hela semesterdagar och därför vilja bli helt sjukskriven under semesterperioden. Men sjukskrivningsgraden kan bara höjas om det finns medicinska skäl till detta.

Det finns inget som hindrar att den som är halvt sjukskriven får halv sjukpenning från Försäkringskassan och semesterlön från arbetsgivaren för samma tid.

Sjukskrivning under utlandsresa

Man kan resa utomlands och behålla sin sjukpenning om resan inte hindrar tillfrisknandet eller förvärrar sjukdomen. Detta ska framgå av läkarintyget.

Man måste alltid ansöka hos Försäkringskassan om att få behålla sjukpenningen innan man reser utomlands.

oj. Nu blev jag virrig (är trött) måste man alltid ansöka hos försäkringskassan innan?  Hur skall det framgå av läkaren ska han typ skriva att en resa dit inte förvärrar hans tillstånd? måste man ha två olika sjukintyg då? Kommer försäkringskassan stänga av honom från sjukpenning nu på en gång?
  • bodimit
    hjertat skrev 2012-09-19 20:07:50 följande:
    Fel fel fel. Han måste ansöka i god tid, samt få ett beslut från FK innan han åkte, för att få bibehållen sjukpenning vid utlandsvistelse.
    Oh vad segt! Men förlorar han bara för den tiden som han var borta då? Eller kommer de ta bort resten av sjukpenningen efter det också?
  • bodimit

Well det vore ju fult va? Det är så många han känner och nästan alla vet att han åkte nu pga facebook och det är 100% att det kommer fram. Ingen idé att ljuga om det liksom.

• hjertat

Ja, man måste alltid söka innan. Och det som händer är att man kan bli av med ersättningen för de dagar man är borta. Nej visst kan man strunta i att berätta, men det gör honom direkt till bidragsfuskare.

Svar på tråden Resa utomlands vid sjukskrivning?