• niky40

ok att värma ersättning flera timmar innan?

Nej jag skulle inte blanda så långt i förväg. Ättemperaturen är en perfekt grogrund för bakterier. Bättre med en termos hett vatten, en flaska kallt och en vällingdoserare. Då går det på ett kick!

• niky40
    Skit i det du skrev 2012-09-20 06:54:05 följande:
    Men hur var det nu, kunde man inte blanda den kall och sen värma?

Vet att man inte ska värma ersättning igen, det misstaget gjorde vi och det blev inge bra för bebisen :/

Det står på förpackningen att man kan blanda den ett tag i förväg men då måste den ju förvaras kallt, i kylskåp eller kylväska.
  • niky40
    Maho81 skrev 2012-09-20 07:12:05 följande:
    Kokar ni vattnet innan ni blandar till och ställer i kylen?

Nej inte här hemma där vi har kommunalt vatten. Dock på landet med egen brunn.
  • niky40
    lillasysterfia skrev 2012-09-20 07:19:04 följande:
    Vi hade alltid med varmt vatten i termos och en flaska kallt vatten. Blandade till ättemp och i med pulver. Fungerade kanon. Då reste vi en del med första sonen.

Ja det går förvånansvärt fort!
  • niky40
    cloudberry79 skrev 2012-09-20 07:23:05 följande:
    Sätt färdigt pulver i flera flaskor och häll på vatten från termosen när det är matdags.

Eller en vällingdosererare så behöver man bara ha med en flaska

Jag tycker dessutom att det är så svårt att få rätt mängd vatten när det redan är pulver i som tar plats. Men det kanske bara är jag..:-P
  • niky40
    Maho81 skrev 2012-09-20 07:36:10 följande:
    Jag framstår nog som dum i huvudet nu men när jag har kokat vatten, haft i pulvret och det är alldeles för hett, kan jag hälla i kallt kranvatten så? Jag har inte vågat göra det utan har sköljt flaskan i kallt vatten till det är lagom temperatur.

Jag gör det när jag har kommunalt. Men har man en nyfödd prematurbebis eller ett barn som är infektionskänsligt kanske man hellre använder kokt vatten.
  • niky40
    cloudberry79 skrev 2012-09-20 09:10:59 följande:
    Ettan var exprematur, vi blandade på kallt kranvatten och värmde flaskan. Så länge man har normal handhygien behöver man inte blanda med 70 gradigt vatten (det är för att döda bakterier i pulvret man ska göra det, bakterier som man antas lämna där själv. Tvättar man händerna innan man fixar ersättningen var gång behövs det verkligen inte). Vällingdoserare är sweet, men på så liten mängd är det svårt att misslyckas

Sant, tänkte inte på att det var så lite..
  • niky40
    Höstbebis2010 skrev 2012-09-25 12:26:22 följande:
    Vore smidigt och gjorde ofta så med första barnet, men nu måste vi ha specialflaska som kostar 200 kr styck och har än så länge bara en. Kommer väl införskaffa nån mer men det räcker inte långt om om är borta hela dagen.

Då är en vällingoserare som sagt bra. Då har du tre portioner pulver färdigt och behöver bara en flaska.
Svar på tråden ok att värma ersättning flera timmar innan?