• TJ9

13-14mm blåsor efter pergotime, någon mer??!

Hej

Igår tog jag sista pergotime tabletten (på första omgången) och idag var jag inne på ultraljud. Läkaren hittade två blåsor som var ca 13-14mm stora vilket var helt ok tyckte hon. Blåsorna ska bli 18-20mm sa hon. Ska börja testa med ägglossningsstickor imorgon och hon sa att jag kanske får testa i 14 dagar eller mer...

Är det någon annan som haft lite mindre blåsor? Hur har det gått för er, har det blivit någon bebis? =)

// TJ9

• Svar på tråden 13-14mm blåsor efter pergotime, någon mer??!
  • KattenH81

Vilken dag i cykeln gjorde du VUL på?

Jag har gjort på dag 11 båda ggr:na och då haft mellan 16-20 mm. Kan tilläggas att jag normalt har rätt kort cykel så d är väl därför mina e hyfsat stora så pass tidigt i cykeln...

• TJ9
    KattenH81 skrev 2012-09-26 12:12:15 följande:
    Vilken dag i cykeln gjorde du VUL på?

Jag har gjort på dag 11 båda ggr:na och då haft mellan 16-20 mm. Kan tilläggas att jag normalt har rätt kort cykel så d är väl därför mina e hyfsat stora så pass tidigt i cykeln...
    Jag gjorde VUL på dag 10. Brukar ha en cykel på 33-35dagar. Har testat med ägglossningsstickor i en vecka nu men har hela tiden fått negativa resultat. Vet inte vad jag ska tro. Det känns som att det inte kommer hända något...
  • KattenH81

Mina cykler är mellan 20-26 dar... Men min gyn sa att i regel får man mens 14 dar efter ÄL - då borde väl ÄL-stickorna kunna ge utslag från imorn och nåra dar fram?

Undra om äggblåsor växer långsammare om man har längre cykel? Vad jag har hört växer de mellan 1,6-2mm per dag och släpper kring 20-26 mm

Men testa ett tag till - din gyn sa väl att det kunde ta två v?! Lycka till!

• Hjärtefröjd
    TJ9 skrev 2012-09-20 10:54:44 följande:
    Hej

Igår tog jag sista pergotime tabletten (på första omgången) och idag var jag inne på ultraljud. Läkaren hittade två blåsor som var ca 13-14mm stora vilket var helt ok tyckte hon. Blåsorna ska bli 18-20mm sa hon. Ska börja testa med ägglossningsstickor imorgon och hon sa att jag kanske får testa i 14 dagar eller mer...

Är det någon annan som haft lite mindre blåsor? Hur har det gått för er, har det blivit någon bebis? =)

// TJ9
    Om äggblåsorna var 13-14 mm den 20 september så borde du få ägglossning 4-5 dagar senare (typ idag), inte två veckor senare. 

När på dagen har du ÄL-testat? ska du inte göra fler VUL för att se om äggblåsorna utvecklats? S
  • TJ9
    KattenH81 skrev 2012-09-26 13:54:30 följande:
    Mina cykler är mellan 20-26 dar... Men min gyn sa att i regel får man mens 14 dar efter ÄL - då borde väl ÄL-stickorna kunna ge utslag från imorn och nåra dar fram?

Undra om äggblåsor växer långsammare om man har längre cykel? Vad jag har hört växer de mellan 1,6-2mm per dag och släpper kring 20-26 mm

Men testa ett tag till - din gyn sa väl att det kunde ta två v?! Lycka till!
    Min läkare sa att äggen oftast växer runt 1-2mm per dag. Jag vet inte om blåsorna växer långsammare om man har PCO som mig. Du kanske har rätt att det kanske händer något under de närmsta dagarna, jag hoppas iaf det.
    Hjärtefröjd skrev 2012-09-26 14:40:27 följande:
    Om äggblåsorna var 13-14 mm den 20 september så borde du få ägglossning 4-5 dagar senare (typ idag), inte två veckor senare. 

När på dagen har du ÄL-testat? ska du inte göra fler VUL för att se om äggblåsorna utvecklats? S
    Vet inte varför hon sa att jag kanske skulle behöva testa i 14 dagar, kan blåsorna växa långsammare för vissa? En del blåsor kanske blir extra stora innan de släpper?

Jag testar med stickor det första jag gör på morgonen när jag vaknar. Hon sa inget om något mer VUL. Jag frågade läkaren vad jag skulle göra om inget test visar positivt men hon trodde inte jag behövde oroa mig för det för blåsorna såg fina ut... Borde jag testa någon annan tidpunkt på dagen? Tror det står på testen (CB) att man ska testa med morgonurin + att läkaren sa det.

Dessutom sa läkaren att jag ska ta pregnyl-sprutan på förmiddagen då stickan visar positivt medan en tidigare läkare pratade om att jag skulle ta den på kvällen. Vad är det för skillnad? Någon som vet vilket som stämmer?

• KattenH81

Jag fick min spruta på kliniken (kl 9) o min läkare sa att ÄL skulle ske inom 24h.. Googlade lite på det och då läste jag att snarare 24-40h var d som gällde.

Har för mig att jag läste något om tidpunkt när jag sökte info - ska se om jag kan hitta d igen!

Jag har testat m ÄL- stickor (alltid CB) på morgonen men vet att vissa är rådda till att ta runt kl 10 elr rent av på kväll så man inte "missar" stegringen. Men - den skulle ju ändå (förhoppningsvis) ge utslag även morronen efter). Två ggr har jag testat i cykler utan att gå utslag. Ena ggn fick jag mens redan efter 17 dar, andra ggn efter 20 dar (hade antagligen ingen ÄL då!) Annars har de alltid funkat morgontid för mig.

Men med tanke på din långa cykel låter d ju som du borde ha ÄL nån gång mellan dag 19-21 (utifr att tesen att då är d 14 dar till BIM). Slår vad om du får utslag ngn gång närmsta tre dagarna.

Sen kan ju cyklerna bli längre m pergo så de där 14 dagarna din gyn pratade om kanske inte är så dumt tänkt!

Men viktigt är väl att ni börjar mysa på så att det finns ett bra gäng där tills efter du tagit sprutan!

• TJ9

Katten H81: Vad skönt att du fick din spruta av en läkare. Jag måste ta den själv och spruträdd som jag är ser jag inte fram emot det. Fick dock gå igenom steg för steg hur man gör och även provsticka mig själv i samband med VUL så jag ska känna mig säkrare när det väl är dags att ta sprutan på riktigt.

Har du genomgått två pergotime-kurer och är inne på en tredje?

Tack för dina uppmuntrande ord. Hoppas verkligen att du har rätt. Jag vill helst inte testa flera gånger om dagen. Känner att det är påfrestande att hela tiden få negativa resultat.

• KattenH81

Är inne på andra kuren nu - blir d inget denna gång så blir det spolning av äggledare och sen ett tredje försök pergo, sen blir det nog ngt annat!

• elith

Jag hade ägg som var 13 mm på cd15, så fick jag ägglossning sen på cd18 :) dom gångerna jag fått utslag på äl test har varit på em/kväll och sen morgonen efter.

Svar på tråden 13-14mm blåsor efter pergotime, någon mer??!