-
-
Svar på tråden Växelvisboende
-
-
Den pdf'en är markerad med "INAKTUELL" i grått över hela sidan. Det var den jag hittade själv, innan. Nu letar jag efter vad som kan ha ersatt den.
-
Åh förlåt missade det. Men jag verkar inte hitta nåt annat heller.
Vad funderar du på?
-
Jag har funderingar kring fördelar och nackdelar med växelvis boende. Den gamla publikationen har en del intressanta slutsatser och jag skulle vilja se om de fortfarande gäller eller om de har kommit fram till andra saker.
-
Rekommendationerna gäller inte längre utan Socialstyrelsen har dragit tillbaka dem.Fru Anna skrev 2012-09-21 07:37:14 följande:Jag har funderingar kring fördelar och nackdelar med växelvis boende. Den gamla publikationen har en del intressanta slutsatser och jag skulle vilja se om de fortfarande gäller eller om de har kommit fram till andra saker.
Kolla här istället: www.chess.su.se/research/projects/elvis-projektet -
Jo, jag har sett Elvis-projektet. Tyvärr verkar de inte har kommit så långt att de kan ge några större slutsatser mer än att generellt sett är växelvis boende bra.
-
Det finns ändå en del att läsa: arbetarbladet.se/merlasning/smastora/1.4423835--vaxelvis-boende-ar-den-basta-losningen-i-de-flesta-fallen-Fru Anna skrev 2012-09-21 08:31:19 följande:Jo, jag har sett Elvis-projektet. Tyvärr verkar de inte har kommit så långt att de kan ge några större slutsatser mer än att generellt sett är växelvis boende bra.
www.chess.su.se/polopoly_fs/1.77013.1329723490!/menu/standard/file/Sm%C3%A5landstidningen%20VP-12-120112-B-01-28-1.pdf
En studie är på gång också!
Vad är du ute efter att hitta för något? Gäller det argument emot växelvis boende? Vilken ålder på barnet? Varför tycker du att boende hos en förälder är bättre? -
I den gamla rapporten stod det att ett bra samarbete mellan föräldrarna var en förutsättning för att växelvis boende skulle fungera. Ex:
Många föräldrar tycks kunna upprätthålla en någorlunda konfliktfrizon runt föräldraskapet i samband med separationer. Detta är en förutsättningför ett bra växelvis boende. Föräldrarna bör bo så nära varandraatt barnen kan ta sig till skolan och behålla samma kamrater. Barn skainte gå på två förskolor eller i två skolor. Lyhördhet inför barnets behovoch flexibilitet är viktiga egenskaper hos föräldrarna. Det är arbetsamtför barnet att flytta; man kan säga att barnet får betala ett pris för attkunna ha lika stor tillgång till båda sina föräldrar.Stora konflikter mellan föräldrarna, liksom långa avstånd mellan bostädernatalar emot ett växelvis boende.
Växelvis boende kräver ömsesidig respekt, omfattande kontakt, flexibilitetoch gott samarbete mellan föräldrarna. Allvarliga och ihållandekonflikter mellan föräldrarna kan leda till att de inte samarbetar tillräckligtmycket för barnets bästa.Jag funderar kring hur viktigt de anser att det är nu. -
Det skulle alltså innebära att den förälder som motsätter sig växelvis boende kan se till att samarbetet inte är bra, och skapar konflikter, trots att den andra föräldern försöker samarbeta.Fru Anna skrev 2012-09-21 09:03:41 följande:I den gamla rapporten stod det att ett bra samarbete mellan föräldrarna var en förutsättning för att växelvis boende skulle fungera. Ex:Många föräldrar tycks kunna upprätthålla en någorlunda konfliktfrizon runt föräldraskapet i samband med separationer. Detta är en förutsättningför ett bra växelvis boende. Föräldrarna bör bo så nära varandraatt barnen kan ta sig till skolan och behålla samma kamrater. Barn skainte gå på två förskolor eller i två skolor. Lyhördhet inför barnets behovoch flexibilitet är viktiga egenskaper hos föräldrarna. Det är arbetsamtför barnet att flytta; man kan säga att barnet får betala ett pris för attkunna ha lika stor tillgång till båda sina föräldrar.Stora konflikter mellan föräldrarna, liksom långa avstånd mellan bostädernatalar emot ett växelvis boende.
Växelvis boende kräver ömsesidig respekt, omfattande kontakt, flexibilitetoch gott samarbete mellan föräldrarna. Allvarliga och ihållandekonflikter mellan föräldrarna kan leda till att de inte samarbetar tillräckligtmycket för barnets bästa.Jag funderar kring hur viktigt de anser att det är nu.
-
Anonym skrev 2012-09-21 09:17:04 följande:Det skulle alltså innebära att den förälder som motsätter sig växelvis boende kan se till att samarbetet inte är bra, och skapar konflikter, trots att den andra föräldern försöker samarbeta.
Sker hela tiden. Tyvärr. Det är samma sak med gemensam vårdnad. Man tar sällan vårdnaden eller boendet från boendeföräldern och därför gynnar en konflikt ofta henne eller honom i en vårdnads- eller boendetvist.