• Fru Anna

Växelvisboende

År 2004 gav Socialstyrelsen ut en publikation som heter "Växelvis boende". Den är markerad som inaktuell nu när jag hittar den på deras hemsida. Är det någon som vet vad som har ersatt den?
  • Svar på tråden Växelvisboende
  • Fru Anna

Den pdf'en är markerad med "INAKTUELL" i grått över hela sidan. Det var den jag hittade själv, innan. Nu letar jag efter vad som kan ha ersatt den.

• Syllen

Åh förlåt missade det. Men jag verkar inte hitta nåt annat heller.

Vad funderar du på?

• Fru Anna

Jag har funderingar kring fördelar och nackdelar med växelvis boende. Den gamla publikationen har en del intressanta slutsatser och jag skulle vilja se om de fortfarande gäller eller om de har kommit fram till andra saker.

• Anonym
    Fru Anna skrev 2012-09-21 07:37:14 följande:
    Jag har funderingar kring fördelar och nackdelar med växelvis boende. Den gamla publikationen har en del intressanta slutsatser och jag skulle vilja se om de fortfarande gäller eller om de har kommit fram till andra saker.
    Rekommendationerna gäller inte längre utan Socialstyrelsen har dragit tillbaka dem.

Kolla här istället: www.chess.su.se/research/projects/elvis-projektet
  • Fru Anna

Jo, jag har sett Elvis-projektet. Tyvärr verkar de inte har kommit så långt att de kan ge några större slutsatser mer än att generellt sett är växelvis boende bra.

• Anonym
    Fru Anna skrev 2012-09-21 08:31:19 följande:
    Jo, jag har sett Elvis-projektet. Tyvärr verkar de inte har kommit så långt att de kan ge några större slutsatser mer än att generellt sett är växelvis boende bra.
    Det finns ändå en del att läsa: arbetarbladet.se/merlasning/smastora/1.4423835--vaxelvis-boende-ar-den-basta-losningen-i-de-flesta-fallen-

www.chess.su.se/polopoly_fs/1.77013.1329723490!/menu/standard/file/Sm%C3%A5landstidningen%20VP-12-120112-B-01-28-1.pdf

En studie är på gång också!

Vad är du ute efter att hitta för något? Gäller det argument emot växelvis boende? Vilken ålder på barnet? Varför tycker du att boende hos en förälder är bättre?
  • Fru Anna

I den gamla rapporten stod det att ett bra samarbete mellan föräldrarna var en förutsättning för att växelvis boende skulle fungera. Ex:

Många föräldrar tycks kunna upprätthålla en någorlunda konfliktfri
    zon runt föräldraskapet i samband med separationer. Detta är en förutsättning
    för ett bra växelvis boende. Föräldrarna bör bo så nära varandra 
    att barnen kan ta sig till skolan och behålla samma kamrater. Barn ska
    inte gå på två förskolor eller i två skolor. Lyhördhet inför barnets behov
    och flexibilitet är viktiga egenskaper hos föräldrarna. Det är arbetsamt
    för barnet att flytta; man kan säga att barnet får betala ett pris för att
    kunna ha lika stor tillgång till båda sina föräldrar.
    Stora konflikter mellan föräldrarna, liksom långa avstånd mellan bostäderna
    talar emot ett växelvis boende.

Växelvis boende kräver ömsesidig respekt, omfattande kontakt, flexibilitet
    och gott samarbete mellan föräldrarna. Allvarliga och ihållande
    konflikter mellan föräldrarna kan leda till att de inte samarbetar tillräckligt
    mycket för barnets bästa.
    Jag funderar kring hur viktigt de anser att det är nu. 
  • Anonym
    Fru Anna skrev 2012-09-21 09:03:41 följande:
    I den gamla rapporten stod det att ett bra samarbete mellan föräldrarna var en förutsättning för att växelvis boende skulle fungera. Ex:
    Många föräldrar tycks kunna upprätthålla en någorlunda konfliktfri
    zon runt föräldraskapet i samband med separationer. Detta är en förutsättning
    för ett bra växelvis boende. Föräldrarna bör bo så nära varandra 
    att barnen kan ta sig till skolan och behålla samma kamrater. Barn ska
    inte gå på två förskolor eller i två skolor. Lyhördhet inför barnets behov
    och flexibilitet är viktiga egenskaper hos föräldrarna. Det är arbetsamt
    för barnet att flytta; man kan säga att barnet får betala ett pris för att
    kunna ha lika stor tillgång till båda sina föräldrar.
    Stora konflikter mellan föräldrarna, liksom långa avstånd mellan bostäderna
    talar emot ett växelvis boende.

Växelvis boende kräver ömsesidig respekt, omfattande kontakt, flexibilitet
    och gott samarbete mellan föräldrarna. Allvarliga och ihållande
    konflikter mellan föräldrarna kan leda till att de inte samarbetar tillräckligt
    mycket för barnets bästa.
    Jag funderar kring hur viktigt de anser att det är nu. 
    Det skulle alltså innebära att den förälder som motsätter sig växelvis boende kan se till att samarbetet inte är bra, och skapar konflikter, trots att den andra föräldern försöker samarbeta. 

• Anonym
    Anonym skrev 2012-09-21 09:17:04 följande:
    Det skulle alltså innebära att den förälder som motsätter sig växelvis boende kan se till att samarbetet inte är bra, och skapar konflikter, trots att den andra föräldern försöker samarbeta. 

Sker hela tiden. Tyvärr. Det är samma sak med gemensam vårdnad. Man tar sällan vårdnaden eller boendet från boendeföräldern och därför gynnar en konflikt ofta henne eller honom i en vårdnads- eller boendetvist. 
Svar på tråden Växelvisboende