Fru Anna skrev 2012-09-21 09:43:39 följande:
Vi träffas bara när vi ska lägga nytt schema framöver. Han vill inte lägga för långt schema för han kan inte planera så långt. Så våra scheman sträcker sig max 6 månader, fast oftast runt 4 månader.
I övrigt försöker jag att vi ska sköta kontakten via mail, dvs ett mail i samband med byte och mail om det är något speciellt, vilket inte händer så ofta. Han skriver oftast ett mail i samband med byte. Någon rad långt på dålig svenska. Så det ger inte så mycket men det är ju bättre än inget.
De stora konflikterna rör alla ekonomiska frågor och allt som inkluderar att papper ska skrivas på. Så nu när vi har haft varannan helg och han har betalat underhåll så har det varit relativt problemfritt. Det har inte heller varit några papper att skriva på den sista tiden. (Jag kan leva utan pass och bankkonto till min son.)
Nu däremot kräver han att vi ska ha varannan vecka och han har deklarerat att han aldrig kommer att skriva på för förskoleklass. Diskussionen kom upp i samband med att en ny skola bjöd in till informationsmöte så det är därför det kom upp nästan ett år innan skolstart.
Om vi skulle ha varannan vecka skulle jag fortfarande vara tvungen att betala allt, dvs dagis, kläder, försäkring, aktiviteter (som vi har kommit överens om) etc. Fast jag skulle inte längre få underhåll och jag skulle ge halva barnbidraget till honom. Dessutom skulle vår son bli informationsbärare mellan oss. Så jag funderar på vad socialstyrelsen tycker om växelvist boende i ett förhållande som vårt.
Har ni växelvis boende ska var och en försörja barnet under sin tid med barnet så det är inget man behöver bråka om. Har du boendet i dagsläget så har du väl underhåll och då finns heller inget ekonomiskt att diskutera utan han har fullgjort sin försörjningsplikt i och med det plus att han står för dagliga kostnader under umgänget.
Du har rätt att besluta om vardagliga saker hemma hos dig och han får göra detsamma. Vilket betyder att du får låta barnet gå i förskoleklass på din tid.
Barnbidraget kan du inte tvingas dela än så länge men det är på tapeten. Har han tillräcklig inkomst för att kunna betala saker för barnet utan barnbidraget?
Vid växelvis boende kan var och en av er söka underhållsstöd vid växelvis boende, dvs som mest kan var och en av er få ett halvt underhållsbidrag per månad, beroende på den inkomst den sökande har. Barnomsorgen har ni rätt att få delad faktura på.
Varför skulle ett litet barn kunna bli informationsbärare menar du?