• Anonym

Växelvisboende

Fru Anna skrev 2012-09-21 07:37:14 följande:
    Jag har funderingar kring fördelar och nackdelar med växelvis boende. Den gamla publikationen har en del intressanta slutsatser och jag skulle vilja se om de fortfarande gäller eller om de har kommit fram till andra saker.
    Rekommendationerna gäller inte längre utan Socialstyrelsen har dragit tillbaka dem.

Kolla här istället: www.chess.su.se/research/projects/elvis-projektet
  • Anonym
    Fru Anna skrev 2012-09-21 08:31:19 följande:
    Jo, jag har sett Elvis-projektet. Tyvärr verkar de inte har kommit så långt att de kan ge några större slutsatser mer än att generellt sett är växelvis boende bra.
    Det finns ändå en del att läsa: arbetarbladet.se/merlasning/smastora/1.4423835--vaxelvis-boende-ar-den-basta-losningen-i-de-flesta-fallen-

www.chess.su.se/polopoly_fs/1.77013.1329723490!/menu/standard/file/Sm%C3%A5landstidningen%20VP-12-120112-B-01-28-1.pdf

En studie är på gång också!

Vad är du ute efter att hitta för något? Gäller det argument emot växelvis boende? Vilken ålder på barnet? Varför tycker du att boende hos en förälder är bättre?
  • Anonym
    Fru Anna skrev 2012-09-21 09:03:41 följande:
    I den gamla rapporten stod det att ett bra samarbete mellan föräldrarna var en förutsättning för att växelvis boende skulle fungera. Ex:
    Många föräldrar tycks kunna upprätthålla en någorlunda konfliktfri
    zon runt föräldraskapet i samband med separationer. Detta är en förutsättning
    för ett bra växelvis boende. Föräldrarna bör bo så nära varandra 
    att barnen kan ta sig till skolan och behålla samma kamrater. Barn ska
    inte gå på två förskolor eller i två skolor. Lyhördhet inför barnets behov
    och flexibilitet är viktiga egenskaper hos föräldrarna. Det är arbetsamt
    för barnet att flytta; man kan säga att barnet får betala ett pris för att
    kunna ha lika stor tillgång till båda sina föräldrar.
    Stora konflikter mellan föräldrarna, liksom långa avstånd mellan bostäderna
    talar emot ett växelvis boende.

Växelvis boende kräver ömsesidig respekt, omfattande kontakt, flexibilitet
    och gott samarbete mellan föräldrarna. Allvarliga och ihållande
    konflikter mellan föräldrarna kan leda till att de inte samarbetar tillräckligt
    mycket för barnets bästa.
    Jag funderar kring hur viktigt de anser att det är nu. 
    Det skulle alltså innebära att den förälder som motsätter sig växelvis boende kan se till att samarbetet inte är bra, och skapar konflikter, trots att den andra föräldern försöker samarbeta. 

• Anonym
    Anonym skrev 2012-09-21 09:17:04 följande:
    Det skulle alltså innebära att den förälder som motsätter sig växelvis boende kan se till att samarbetet inte är bra, och skapar konflikter, trots att den andra föräldern försöker samarbeta. 

Sker hela tiden. Tyvärr. Det är samma sak med gemensam vårdnad. Man tar sällan vårdnaden eller boendet från boendeföräldern och därför gynnar en konflikt ofta henne eller honom i en vårdnads- eller boendetvist. 
  • Anonym
    Fru Anna skrev 2012-09-21 09:03:41 följande:
    I den gamla rapporten stod det att ett bra samarbete mellan föräldrarna var en förutsättning för att växelvis boende skulle fungera. Ex:
    Många föräldrar tycks kunna upprätthålla en någorlunda konfliktfri
    zon runt föräldraskapet i samband med separationer. Detta är en förutsättning
    för ett bra växelvis boende. Föräldrarna bör bo så nära varandra 
    att barnen kan ta sig till skolan och behålla samma kamrater. Barn ska
    inte gå på två förskolor eller i två skolor. Lyhördhet inför barnets behov
    och flexibilitet är viktiga egenskaper hos föräldrarna. Det är arbetsamt
    för barnet att flytta; man kan säga att barnet får betala ett pris för att
    kunna ha lika stor tillgång till båda sina föräldrar.
    Stora konflikter mellan föräldrarna, liksom långa avstånd mellan bostäderna
    talar emot ett växelvis boende.

Växelvis boende kräver ömsesidig respekt, omfattande kontakt, flexibilitet
    och gott samarbete mellan föräldrarna. Allvarliga och ihållande
    konflikter mellan föräldrarna kan leda till att de inte samarbetar tillräckligt
    mycket för barnets bästa.
    Jag funderar kring hur viktigt de anser att det är nu. 
    Det gäller vad jag förstår, fortfarande. Men, vad som är en tillräckligt svår konflikt för att inte ha växelvis boende, är sällan vad föräldrar anser är en svår konflikt.

Vardaglig samsyn behövs inte utan det räcker med att man kan nå överenskommelse om hälsa, utbildning osv.
  • Anonym
    Fru Anna skrev 2012-09-21 09:32:04 följande:
    Tja I mitt fall har jag ett ex som ställer sig upp och skriker och hotar när han inte får som han vill. Vad det än gäller. Jag känner inte riktigt att det är en bra bas för växelvisboende.
    Umgås ni? Man kan sköta kontakten mellan föräldrarna via mail till exempel Sen kan man ha avtal på när barnet ska vara hos mamma resp. pappa, tider osv så man slipper bråka.

Vad är det han inte får bestämma om som du tycker att du kan bestämma själv?
  • Anonym
    Fru Anna skrev 2012-09-21 09:43:39 följande:
    Vi träffas bara när vi ska lägga nytt schema framöver. Han vill inte lägga för långt schema för han kan inte planera så långt. Så våra scheman sträcker sig max 6 månader, fast oftast runt 4 månader.
    I övrigt försöker jag att vi ska sköta kontakten via mail, dvs ett mail i samband med byte och mail om det är något speciellt, vilket inte händer så ofta. Han skriver oftast ett mail i samband med byte. Någon rad långt på dålig svenska. Så det ger inte så mycket men det är ju bättre än inget.
    De stora konflikterna rör alla ekonomiska frågor och allt som inkluderar att papper ska skrivas på.  Så nu när vi har haft varannan helg och han har betalat underhåll så har det varit relativt problemfritt. Det har inte heller varit några papper att skriva på den sista tiden. (Jag kan leva utan pass och bankkonto till min son.)

Nu däremot kräver han att vi ska ha varannan vecka och han har deklarerat att han aldrig kommer att skriva på för förskoleklass. Diskussionen kom upp i samband med att en ny skola bjöd in till informationsmöte så det är därför det kom upp nästan ett år innan skolstart.

Om vi skulle ha varannan vecka skulle jag fortfarande vara tvungen att betala allt, dvs dagis, kläder, försäkring, aktiviteter (som vi har kommit överens om) etc. Fast jag skulle inte längre få underhåll och jag skulle ge halva barnbidraget till honom. Dessutom skulle vår son bli informationsbärare mellan oss. Så jag funderar på vad socialstyrelsen tycker om växelvist boende i ett förhållande som vårt. 
    Har ni växelvis boende ska var och en försörja barnet under sin tid med barnet så det är inget man behöver bråka om. Har du boendet i dagsläget så har du väl underhåll och då finns heller inget ekonomiskt att diskutera utan han har fullgjort sin försörjningsplikt i och med det plus att han står för dagliga kostnader under umgänget.

Du har rätt att besluta om vardagliga saker hemma hos dig och han får göra detsamma. Vilket betyder att du får låta barnet gå i förskoleklass på din tid.

Barnbidraget kan du inte tvingas dela än så länge men det är på tapeten. Har han tillräcklig inkomst för att kunna betala saker för barnet utan barnbidraget?

Vid växelvis boende kan var och en av er söka underhållsstöd vid växelvis boende, dvs som mest kan var och en av er få ett halvt underhållsbidrag per månad, beroende på den inkomst den sökande har. Barnomsorgen har ni rätt att få delad faktura på.

Varför skulle ett litet barn kunna bli informationsbärare menar du?
  • Anonym
    Fru Anna skrev 2012-09-21 10:01:47 följande:
    Just nu med vh är de ekonomiska frågorna inget problem.

Med vv följer att han bör betala för halva dagisplatsen (kräver att han skriver på papper vilket han inte gör). Halva försäkringen, halva simskoleavgiften, ev hälften av ytterkläderna. Inget av detta tänker han ens diskutera.

Förskoleklass kräver att båda föräldrarna skriver på. Förskola bestämmer själv om, men det är en annan sak. Men den frågan handlar mest om vårdnadsaspekten och det är inte den jag är ute efter just nu. Jag tog mest upp det som ett exempel på saker vi kan tänkas bråka om.

När vi provade vv vid ett tidigare tillfälle blev sonen väldigt otrygg. Det behöver naturligtvis inte bli så igen eftersom han är äldre, men eftersom jag och pappan inte kan diskutera något och han inte verkar ha sonens bästa i fokus så känner jag att det är vanskligt att prova vv igen när jag vet att vh fungerar och han mår bra.

Så jag funderar på var forskningen säger om hur barn mår vid växelvis boende när föräldrarna inte pratar med varandra. Om den visar att det för det mesta är en bra lösning är jag beredd att ge med mig och prova det, om inte så vill jag helst inte laborera med min sons välmående för att hans pappa inte vill betala underhåll. (Det är nämligen det som har dragit igång hela diskussionen med vv.)  Det är därför jag är intresserad av socialstyrelsens rapport. Sen vet man ju aldrig med säkerhet vad som är det bästa för varje enskilt barn. Ibland känns det som ett tungt ansvar att vara förälder och försöka förutspå vad som är bäst.
    Ska du dela barnbidraget eller varför ska han betala halva försäkringen? Barnomsorgsfakturan kan du få delad även mot hans vilja. Är ni överens om simskola? Varför ska han betala hälften av ytterkläderna? Vad tänker du använda barnbidraget till? Blir kläderna dubbelt så dyra för att ni har växelvis boende eller? Jag förstår inte.Varför inte utöka umgänget och succesivt arbeta för växelvis boende?

• Anonym
    Fru Anna skrev 2012-09-21 10:37:15 följande:
    Just nu vill han ha vv eller inget så sedan en dryg månad har han inget umgänge alls med sin son. Upptrappning finns inte på hans karta.

Barnomsorgsfakturan går inte att dela mot hans vilja. Det har jag reda försökt när vi provade vv förra gången.
    Om vi har vv anser jag att han ska ha halva barnbidraget eftersom vi då rimligtvis ska dela på alla kostnader. 
    Vi är överens om simskola, men han tänker inte betala. Vid vh spelar det inget roll eftersom han då betalar underhåll.
    Eftersom ett barn för det mest inte har dubbelt av alla ytterkläder så är det rimligt att man delar på den kostnaden vid vv. Vid vh spelar det inget roll eftersom han då betalar underhåll.

Men det går ju naturligtvis att ha ett  vv även om han inte betalar något. Det kan jag ha råd med om det är det bästa för min son. För mig handlar det inte om pengarna. Jag vill det bästa för min son. Det jag är ute efter är vad undersökningar visar. Är det bra med vv när föräldrarna inte kan samarbeta? I socialstyrelsens rapport från 2004 så anser de inte det. Men den är inaktuell. Så frågan är vad de anser nu?
    JO har beslutat att man har rätt till delad faktura vis växelvis boende så kolla med dem.

Han kommer att stå för barnets kostnader på sin tid.

Kanske läger för samarbetssamtal kring hur växelvis boende ska fungera praktiskt och ekonomiskt? Tror det skulle vara ett steg i rätt riktning.
  • Anonym
    Fru Anna skrev 2012-09-21 10:47:32 följande:
    Vi har provat samarbetssamtal. Två familjerättssekreterare har gett upp på oss och sagt att de inte kan hjälpa oss mera.

Jag förstår att i de flesta skilda familjer är varannan vecka en bra lösning. Nu är vi inte som de flesta. Så jag undrar vad erfarenheterna säger om vad som är bra när det är väldigt konfliktfyllt? 2004 rekommenderade socialstyrelsen inte vv i de fallen. Frågan är hur man ser på saken idag.
    Så låt honom stämma dig då?!

De "flesta" som hamnar i samarbetssamtal och tingsrätten är ungefär som ni och många kan lösa problemen och komma överens när de inser riskerna med att en utomstående ska bedöma deras barns bästa. Av vad du beskriver så tycker jag inte att ert samarbete låter mer konfliktfyllt än många andras där det ändå fungerar bra med växelvis boende.
  • Anonym
    Fru Anna skrev 2012-09-21 11:00:16 följande:
    Han har hotat att stämma mig fler gånger än jag kan räkna till, men inget händer. Eftersom jag är boförälder kan jag inte stämma honom på umgänge, bara vårdnad.

Så jag känner att jag ska försöka vara den bättre föräldern och genuint försöka tänka på vad som är bäst för mitt barn.  Det kanske är så att varannan vecka är bättre för vår son trots hans föräldrars problematiska förhållande. Det är undersökningar kring det som jag letar efter.

Jag har inte berättat alla detaljer här om hur vårt förhållande är. Men tro mig om jag säger att det är mer konfliktfyllt än de flesta.
    Du kan stämma för att få ett schemalagt umgänge....

Man håller på med undersökningar nu för att få färska uppgifter.

Visst, många tror det.
  • Anonym
    Fru Anna skrev 2012-09-21 10:47:32 följande:
    Vi har provat samarbetssamtal. Två familjerättssekreterare har gett upp på oss och sagt att de inte kan hjälpa oss mera.

Jag förstår att i de flesta skilda familjer är varannan vecka en bra lösning. Nu är vi inte som de flesta. Så jag undrar vad erfarenheterna säger om vad som är bra när det är väldigt konfliktfyllt? 2004 rekommenderade socialstyrelsen inte vv i de fallen. Frågan är hur man ser på saken idag.
    Säger Familjerättens personal att de inte kan hjälpa er längre så har du god chans att det inte blir
    växelvis boende mot din vilja. De har märkt att era samarbetssvårigheter är så svåra att de t om
    har gett upp hoppet om er kan man säga! Tingsrätten kan döma till växelvis boende mot en förälders vilja men tror inte de kommer göra det i detta fallet. Om han drar det till rätten vill säga. Det är familjerättens personal som gör utredning som avgör domen i mångt o mycket o er historik kommer då komma upp.

Konstig pappa som ni inte träffat sin son på en månad. Då kan han ju inte plötsligt ha växelvis sedan. om han nu inte träffar honom på länge. Det blir en för stor omställning för barnet också. Så om det ska vara aktuellt får barnet börja vara hos pappa helger eller kortare tider först innan hela veckor, eftersom de inte ses alls nu. o hur lång tid kommer denna perioden utan umgänge vara?! vet ju ingen. Hade absolut inte gått med på växelvis med en sådan person som verkar ha så svårt för samarbete, inte vill betala för grejer osv. Det låter inte som att han vill barnets bästa utan är så inne i er konflikt att han tänker annorlund på grund av det kanske?
    Nej, gå inte med på det så länge inte samarbtet är bättre. När barnet är äldre kan det själv välja att var mer hos pappa i så fall. Om växelvis ska fungera krävs omfattande kontakt er emellan och att ni kan respektera varandra och hålla konflikter borta/under matten i alla fall.
Svar på tråden Växelvisboende