• Anonym (Orolig!)

Hjälp mig, min son vill inte till sin pappa!

Jag har ensam vårdnad och nu vill min son bara till sin pappa 1 gång i månaden i stället. Innan har han åkt dit varannan helg. Det finns belägg på varför han inte vill åka och han ska fylla 14 år. Pappan säger att sonen inte har någon talan. Kan jag bara låta sonen åka det varannan helg?

• Svar på tråden Hjälp mig, min son vill inte till sin pappa!
  • sextiotalist

Jag tycker nog att en 14-åring har en talan. Det var vid den åldern sambons barn fick påverka umgänget mycket mer. 
    Vad kan pappan göra, ingenting mer än att acceptera. Vid en tvist så skulle sonens åsikter väga rätt starkt. Han vill ju fortfarande träffa sin pappa, men inte lika ofta. 

• Anonym (Orolig!)
    sextiotalist skrev 2012-09-20 16:04:50 följande:
    Jag tycker nog att en 14-åring har en talan. Det var vid den åldern sambons barn fick påverka umgänget mycket mer. 
    Vad kan pappan göra, ingenting mer än att acceptera. Vid en tvist så skulle sonens åsikter väga rätt starkt. Han vill ju fortfarande träffa sin pappa, men inte lika ofta. 
    Nä precis så tänker jag med. Det är inte så att jag hindrar honom utan lyssnar på vad han vill.
  • Jojile

Är man fjorton borde man få ta det beslutet själv. Ring fr och rådfråga.

• Anonym (Orolig!)
    Jojile skrev 2012-09-20 16:31:41 följande:
    Är man fjorton borde man få ta det beslutet själv. Ring fr och rådfråga.
    Ja det kanske man borde göra bra tips.....
  • Litet My

Eftersom pappan och du inte kommer överens så ring inte FR, utan boka en tid tillsammans där både hör samma info.

Förövrigt bör en 14 åring välja själv, ser jag till vänner osv så brukar deras barn pga vänner och annat sluta prioritera sina föräldrar varannan helg till förmån för vännerna och annat.  

• FrökenKanSjälv

En 14-åring kan vägra umgänge även om det finns en dom. Enligt Föräldrabalken 21 kap 5 paragrafen: "Har barnet nått en sådan ålder och mognad att dess vilja bör beaktas, får verkställighet inte ske mot barnets vilja utom då rätten finner det nödvändigt av hänsyn till barnets bästa."

Dvs det krävs något riktigt extremt för att ens domstolen ska tvinga en tonåring till umgänge.

• lillam82

barn har rätt att välja själva från det året dem fyller 12år.

mamma till wilma 2001 & bf 27/11
Svar på tråden Hjälp mig, min son vill inte till sin pappa!