• che71

upprepade missfall. Hur ska man gå tillväga?

Hej melip!
    Jag är i samma sits..3 missfall (i v 6 o v 11 o v 9)...vi har försökt i över 2 år nu (med ÄL tester varje månad).
    Det har tagits en massa prover på mig (hormoner o koagulation) o kromosomprover på mig o min sambo.
    Allt är inte färdigt än, men de har hittat en APC resistens hos mig som kan göra så att jag bildar proppar.
    Men läkaren tror inte att det spelar så stor roll i mina missfall, men jag hoppas ändå få blodförtunnande vid nästa graviditet. Jag har tyvärr åldern emot mig också.
    Men om några veckor ska jag prata med läkaren igen o få veta svar på kromosomproverna o om jag kan få vara med i en studie om upprepade missfall.

• che71
    melip skrev 2012-09-20 19:59:58 följande:
    Hej Che71!
    Och tack för svar!!

Jag kan inte begripa varför det ska vara så svårt. Eller svårt och svårt, svårt att hålla kvar fostret. Gravid blir jag ganska snabbt, har sett hjärtverksamhet i vecka 6+, men sen dör det. 

Varför skulle inte din APC resistens påverka?
    När det bildas proppar så kan väl detta sätta sig  på moderkakan? 
    Här där jag bor så tror jag att man får antingen piller eller subcutana injektioner, men jag är inte helt hundra.
    Har du några barn sedan innan?

Adoption är inte något du kan tänka dig, eller har du kanske åldern emot dig där oxå?

Dom håller på med en studie här där jag bor (jönköping) ang det du skrev om. Men vad den innebär vet jag faktiskt inte. Vet du vad man gör då? 

Ang kromosomerna, vad händer om det är fel på dom?

Har dina missfall kommit "ut" på "normal väg", eller har du fått skrapas etc? 
    Jag tänker att alla mina skarpningar och "skit" kommer ställa till det för mig i framtiden. Man har väl läst lite för mycket på internet antagligen. 

Spökena finns i hjärnan så att säga! :(
    Oj så mycket frågor. 
    Kram/E

Hej igen!

Nej vi har inga barn sen innan någon av oss.
    (min förra sambo ville inte ha barn)

Jag har också hört om blodproppar i moderkakan o hoppas verkligen att jag kan få blodförtunnande!!

Vi är nog tyvärr för gamla för adoption o det tar flera år dessutom.

Studien är med blodförtunnande om jag nu får vara med ...men jag vill helst ha 100% säkert blodförtunnande, i studien får ju hälften placebo.

Mitt första missfall, det i v 6 var precis efter världens influensa,
    sen tog det 1 år att bli gravid igen o den andra gången hann vi också  se hjärtat slå på VUL för att några veckor senare i v 11 börja blöda först bara lite o dagen efter forsade det ut fullständigt.

Sen nu sist i somras så var vi på VUL i v 7 o de kunde inte riktigt se men ville avvakta (kanske jag bara var kortare gravid än vi trott, trots att jag har stenkoll på ÄL !!) så nytt VUL 1 vecka senare
    under tiden började det blöda lite, mest bruna flytningar, så på det VUL sa läkaren att det var MA sen 2 veckor, men i väntan på KK s hjälp att "sätta igång" missfallet så blödde det ut av sig självt o sen tog det några veckor o några kurer Methergin innan "resterna" kom ut.

• che71
    Buster skrev 2012-09-26 08:56:53 följande:
    Jag hade tre missfall under ett år (v5, v7, v5) och utredningen visade på APC-resistens, vilket
    precis som det beskrivs ovan misstänks kunna ge små proppar i moderkakan som orsakar missfall.
    Behandlades med Fragmin (blodförtunnande, sprutor) och Progesteron vid nästa graviditet,
    och då gick det bra, fick barn maj-11. Är nu gravid igen och har samma behandling, är i v 13
    och har gjort flera ultraljud, senast häromdagen.

Hoppas ni snart får utredning som inte fått det än, och att de hittar något de kan hjälpa er med.
    När fick du börja med sprutorna?
    direkt efter plus eller senare?

Jag fick besked idag att jag inte får vara med i en missfallsstudie pga att de fann just APC resistens heterozygot.
    Men kanske jag kan få blodförtunnande ändå.

3 missfall - försökt i över 2 år nu
    MF v 6 o v 11 o v 9
  • che71

Jag ska få blodförtunnande också!!!!
    en spruta om dagen från ca v 6
    hur långt in i graviditeten visste inte läkaren än
    samma läkemedel som i missfallsstudien- Innohep.

Hur går det för er andra här?

Själv är jag på ÄL+10...så nyfiken på om Pergotime ger oss ett plus denna gång också.Drömmer

• che71

Jag är gravid !!!Glad
    v4+5
    har börjat ta sprutor Fragmin varje kväll

• che71
    Goa frun skrev 2012-10-21 16:11:05 följande:
    Jag har "bara" haft två ma i v16! Fick göra en utredning som inget visade! Vid 3e grav fick jag både Trombyl och Fragmin, och många ul! Då gick det vägen, blev sen gravid igen och fick samma behandling!
    Va skönt att det gick vägen för er!
    v 16 är ju så långt, fy så jobbigt!!
  • che71
    303 skrev 2012-10-21 16:38:27 följande:
    Hej allihopa! Jag hoppar in här jag med. Först av allt vill jag säga att jag verkligen beklagar era missfall och jag hoppas att du, che71, får behålla pyret i magen den här gången. Har du ringt gyn? Får du komma på vul? Usch, du borde inte behöva gå igenom det här fler gånger :( Jag har haft 3 missfall i år (v. 6, v. 5, v. 10) och jag har fått remiss till provtagningen, men jag ska dit först när gravhormonerna har gått ur kroppen efter senaste missfallet. Jag är så nervös över att jag inte kommer få tillräckligt med hjälp, att dom kommer säga att det bara är att försöka igen...
    Nej jag har inte ringt. Det är ju "bara" 2 trosskydd (ej genomblödda heller) sen igår kväll.
    Nu är det ingenting alls igen. Det är skumt.
    Hoppas det bara är känsliga slemhinnor eller vad det nu kan vara, Fragmin gör väl så att det lättare blöder.
    Har inte ont o vet att de inte bryr sig på KK förrän det forsar ut, o då säger de bara ta 2 Panodil.
  • che71
    EMAS skrev 2012-10-21 16:40:42 följande:
    che71, jag håller alla tummar för dig!
    Tack snälla!!
  • che71
    303 skrev 2012-10-22 19:54:49 följande:

Hur går det?
    Det blöder mer sen i em, o rejäl mensvärk också.Gråter
    Fick tid för VUL imorgon em.
  • che71
    303 skrev 2012-10-23 06:07:53 följande:

Fy, jag vet inte vad jag ska säga... Så orättvist att vissa av oss måste gå igenom det här :( Hoppas du blir väl omhändertagen när du kommer dit. Fick du bara fragmin eller tog du progesteron m.m. samtidigt?
    Bara Fragmin, läkaren tror inte på progesteron sa hon bara så det ville hon inte skriva ut.
    Men jag är glad att jag åtminstone fick Fragmin.
    I somras provade jag på eget bevåg 1/4 tal barnalbyl(det blir som trombyl) o det blev ju ändå missfall.
    Har blött en hel del inatt o haft ont som mensvärk, så som jag hade när jag var yngre, jättejobbigt.
    vågar ju inte ta mer än Alvedon heller, mirakel kan ske...kanske en tvilling som blivit missfall, det hände min väninna....hoppas att det är en liten kvar...
  • che71

Missfall Gråter
    Var på VUL o där syntes inget men han sa att det är tidigt o att jag fick ta ett blodprov hcg så att de ser att
    grav. hormonet gått ner så inget växer i äggledare ifall det är för tidigt att se.
    Men med tanke på hur mycket jag har blött sen igår o mensvärken så borde det vara missfall.
    Han sa att APC resistens o sämre ägg pga ålder är ingen bra kombination, men att vi skulle fortsätta försöka om vi orkar.
    Är så ledsen o tom.
    4 missfall på 2 år, hur mycket otur kan man ha, hur många besvikelser orkar man?

• che71

Är detta sant?
    risken för missfall efter redan 3 missfall (alltså på den 4:e grav) är 45%
    o efter 5 missfall är det 75% risk !!!!!
    usch va trista siffror
    googlade o hittade en läkare från CURA som svarade på frågor om missfall
    Lägg till min ålder o chansen är väl ännu lägre!!??!Obestämd

• che71
    303 skrev 2012-10-24 15:13:04 följande:

Det där har jag också läst (och deppat ihop över), men sen tänkte jag att om man får hjälp med progesteron/fragmin/trombyl etc, då borde ju risken minska att det blir missfall igen. För de där siffrorna måste väl vara räknade på obehandlade kvinnor? Det är vad jag tror iaf, men jag är ju ingen expert direkt så... ;)
    Hoppas det!!
    Fy va trist detta är...missfall efter missfall...o ingen vet ju varför heller...
Svar på tråden upprepade missfall. Hur ska man gå tillväga?