• Anonym

Blod i bebis avföring

Min 4 månaders bebis har ganska ofta blod i avföringen (ett par gånger i veckan). Jag har inte haft anledning att tro att hon mår dåligt av det på nåt sätt.

Jag kommer ta upp det med bvc imorgon då hon har tid. Men jag är ändå nyfiken på era erfarenheter. Skulle du be om en utredning? Jag tror att det oftast är färskt blod, nån gång har det varit lite mörkare och jag har blivit osäker. Annars är det strimmor eller små prickar av blod.

• Svar på tråden Blod i bebis avföring
  • Anonym (ting)

när min son var 5 månader och hade blod i avföringen blev vi skickade till akuten på engång! de undersökte, röntgade och gjorde ultraljud, kunde tydligen vara så att tarmen "gått hål" någonstans och då är det brottom. Som tur var hade den inte det och vi fick veta att han hade komjölksprotein allergi, vilket gjorde att tarmen tog stor skada och därför börjat blöda. behöver inte vara det för dig men lite fundersam varför de tog det så allvarligt med min son men inte med ditt barn...

• Anonym (K)
    Anonym (TS) skrev 2012-09-20 19:04:06 följande:
    Är det akut om det skulle vara så?

Blodet är ljust. 
    Är det ljust är det oftast att det spruckit lite i ändtarmsöppningen när bebisen bajsat. Behöver inte ens bli av förstoppning, utan kan bli så ändå. Vad jag fått höra av sjukvården är det fullkomligt normalt och absolut ingen ovanligt.

• Clotilda

Inte akut som skillnad mellan idag och i morgon, men jag skulle nog propsa på att få besöka en ordentlig barnläkare.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-09-20 19:00:45 följande:
    Barnet helammas ju? Då blir de inte förstoppade utom i extremfall. 
    Kan de visst bli! Mjölkallergi kan göra en ammande bebis stenhård i magen. Färskt blod är tecken på att något brustit just när bebisen bajsat!
  • Anonym
    Anonym (K) skrev 2012-09-20 19:08:33 följande:
    Är det ljust är det oftast att det spruckit lite i ändtarmsöppningen när bebisen bajsat. Behöver inte ens bli av förstoppning, utan kan bli så ändå. Vad jag fått höra av sjukvården är det fullkomligt normalt och absolut ingen ovanligt.

Ja, men det bör ju konstateras av kunnig läkare!
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-09-20 19:11:08 följande:
    Kan de visst bli! Mjölkallergi kan göra en ammande bebis stenhård i magen. Färskt blod är tecken på att något brustit just när bebisen bajsat!
    Ja, men mjölkallergi är väl extremfall?
  • Anonym (TS)

Åh. Jag fick en klump i magen av era svar. 

Ringde sjukvårdsupplysningen igen. Förklarade exakt som det var. De tyckte att jag gjorde rätt i att ta upp det med BVC imorgon så får de ta ställning. Men eftersom blodet är strimmor, ljust och väller inte fram så kan det räcka med att ta upp det med BVC.

ting: Jag vet inte varför de tog dig mer på allvar. Kanske beror på hur man beskriver läget?

• Anonym (ting)
    Anonym (TS) skrev 2012-09-20 19:51:59 följande:
    Åh. Jag fick en klump i magen av era svar. 

Ringde sjukvårdsupplysningen igen. Förklarade exakt som det var. De tyckte att jag gjorde rätt i att ta upp det med BVC imorgon så får de ta ställning. Men eftersom blodet är strimmor, ljust och väller inte fram så kan det räcka med att ta upp det med BVC.

ting: Jag vet inte varför de tog dig mer på allvar. Kanske beror på hur man beskriver läget?

nej jag vet inte....såg att det var blod i bajset och fick svaret att åka in, vi tog med blöjan och visade den, det var då vi fick åka direkt till astrid lindgrens i solna. Hur har det gått nu då?
  • GeRDiS

Mjölkallergi är inte extremfall, utan faktiskt ganska vanligt bland små barn, mina töser har haft det bägge två men som tur är så har det vuxit bort!!! Mp-allergi pratar ja nu,

• Anonym (TS)

Hon har haft blod i avföringen två gånger till sen dess. Tog kort på det och visade sköterskan som efter inrådan med läkare tyckte vi kunde avvakta. Ingen aning vad det kan vara men eftersom hon mår bra så slutade jag oroa mig. Vi får väl se hur det fortsätter..

Svar på tråden Blod i bebis avföring