Inlägg från: petsod |Visa alla inlägg
  • petsod

Hur reagera på att dottern skickas till speciallärare?

Har en dotter på 7 år som går i ettan. Vid inskolningen berättade läraren att hon skulle kontakta oss föräldrar innan om det var så att hon ansåg att våra barn behövde extra stöd.
    Igår kom samtalet!! Fröken har inte observerat att vår dotter har direkt problem med något speciellt men att hon inte hinner med uppgifterna alla gånger. Hon är ibland ensam men en klass på ca 30 elever och hinner inte alltid hjälpa alla.
    Vi anser att vår dotter är normalbegåvad och hon förstår mycket väl vad läxorna går ut på hemma men det är som att det låser sig i skolmiljön.
    Vet innerst inne att det är kanon att skolan har resurser och att de har uppmärksammat vår dotter men känner samtidigt oro för att hon har det tufft i skolan och inte hänger med.
    Har mailat till läraren nu på morgonen och frågat om hon inte kan skicka med dottern uppgifter hon inte hinner med så kan vi jobba med dem hemma.

Hur ska jag känna/tänka kring detta.

• Svar på tråden Hur reagera på att dottern skickas till speciallärare?
  • petsod

Absolut!! Är som sagt var positivt inställd men samtidigt känns det tugnt att veta att hon inte klarar av det på egen hand som många av de andra barnen verkar göra.
    Det var 3 st tjejer till från klassen som skulle gå samtidigt så hon är inte ensam men ändå.

• petsod
    miljarden skrev 2012-09-21 09:45:46 följande:
    Det verkar softare att hon får göra uppgifterna i skolan än att hon ska sitta och traggla med dem på fritiden?
    Det låter ju som att det bara handlar om att hon ska få möjligheten att jobba i lite lugn och ro och det låter som en bra grej. Handlar det om att jobba ikapp kunskapsmässigt i något speciellt ämne kan du fråga hur deras plan ser ut, för jag skulle akta mig för att fastna i specialundervisningsspåret liksom.

Visst önskar man att hon ska hinna med det hon ska i skolan men gör hon inte det vill vi hjälpa till hemma så att hon inte kommer efter eller att arbeten samlas på hög.
    Hon ÄR en smart tjej men hård emot sig själv så jag misstänker att hon tvivlar på sin egen kapasitet och vill därför få bekräftelse av fröken att hon tänker rätt innan hon sätter igång och då fröken är upptagen med andra barn kommer hon efter redan från början, moment 22.
  • petsod
    seandra82 skrev 2012-09-21 09:49:30 följande:
    tycker det är lite onödigt att skicka din dotter till en spec.lärare när hon inte har ngn inlärningsproblem det är att slösa med resurserna ,hon kanske inte trivs i skolan ?klassen ? är det arb.ro i klassrummet ?rörigt o pratigt på lektionerna ? hon kanske upplever det som jobbigt o tappat intresse ..

Hon är ganska tystlåten om vad det gäller skolan men hon protesterar inte när vi ska dit, hon är glad när jag hämtar, har kompisar osv. Det är 30 st i klassen så arbetsron är det väl siså där med. Hon gick på montessori-fsk med små grupper, många fröknar, harmonisk arbetsmilj osv + att hon är ensambarn så det kanske är andra faktorer som spelar in.
  • petsod
    Rani skrev 2012-09-21 09:58:33 följande:
    Jag jobbar i skolan och önskade
    att alla skolor hade resurser att göra på det sättet. Att barn som halkat lite efter (kan vara p g a sjukfrånvaro eller vad som) kunde få sitta själv eller i en mindre grupp och jobba igen. När jag gick i skolan hade vi det så och alla i klassen ville gå till specialläraren. Där var det lugnt och skönt och blev det tid över så läste hon en bok. Alla fick gå dit någon gång (oftast för att man varit sjuk) och därför blev det inget skämmigt eller utpekande att gå dit. Idag har det flesta skolor bara resurser till specialpedagoger som jobbar med att ge stöd till läraren i klassrummet när det gäller elever med svårigheter. Men dessa har oftast bara tid för barn med diagnos och/eller riktigt stora besvär. Så de barn som bara behöver en liten extra knuff faller emellan eller förväntas jobba ikapp hemma. Detta klarar många p g a stöttande föräldrar, men tyvärr inte alla.

Det är jättebra att du vill hjälpa din dotter hemma och att du ber läraren skicka med uppgifter. Men se detta som ett komplement till skolans insatser. Du säger själv att dottern jobbar bra och förstår hemma så kanske är det just lugn och ro och individuell uppmärksamhet hon behöver. Och barn behöver som sagt inte alls uppleva det som utpekande eller jobbigt att gå till speciallärare.
    Det är toppen att denna hjälp finns men eftersom jag har svårt att förstå vad det är dottern inte klarar av så känner jag en viss frustration. Har bett att få en återkoppling efter dagens "lektion" hos specialläraren för att få reda på vad det kan bero på och vad vi kan göra för att underlätta för dottern.
  • petsod
    miljarden skrev 2012-09-21 10:00:25 följande:
    Har ni och läraren testat att prata med henne själv och höra hur hon vill lösa problemet?

Det kanske går att anpassa uppgiftsmängden också, om hon nu kan fast det går långsamt. Låter inte som något jätteproblem faktiskt och jag skulle akta mig för att få henne att känna att det är det också.

Jag har pratat med henne men enligt henne själv har hon inga direkta svårigheter mer än med tempot och brist på hjälp från fröken.
    För mig är det viktigt att dottern får en bra start i skolan och att hon inte halkar efter för då kan allt plötsligt kännas övermäktigt och man tappar lusten att lära.
  • petsod
    Flickan och kråkan skrev 2012-09-21 10:14:24 följande:
    Är det en speciallärare eller specialpedagog din dotter går till? Jag jobbar i skolan och märker jag som lärare att en elev har svårigheter så ser jag till att vår specialpedagog får utreda var det specifika problemet beror på och sedan jobbar vi utifrån det. Det är ju vad jag som förälder självklart också vill veta = vari ligger svårigheten. Har mitt barn svårigheter att förstå det han/hon läser? Och i så fall vad mer exakt - fonem, hastighet, avkodning. Har mitt barn svårigheter med viss typ av taluppfattaning etc etc? Att få speciallärarhjälp är ju suveränt. Jag jobbar på högstadiet och där har i praktiken alla sådana resurser tagits bort i besparingssyfte. 

Det är en speciallärare som ska hjälpa dottern att komma ikapp då fröken uppmärksammat att dottern hade några oavslutade uppgifter i sitt fack. Vår dotter är otroligt verbal så jag tror inte att det är ngt direkt med språket. Hon har väl inte riktigt knäckt läskoden än men kan stava sig egenom texter osv.
    Ska bli intressant och se vad de har kommit fram till för jag har som sagt svårt att förstå exakt vad problemet är.
  • petsod
    Punkster skrev 2012-09-21 10:17:59 följande:
    Alla barn borde för möjlighet att träffa en speciallärare vid jämna mellanrum. Inte nödvändigtvis för att de inte hänger med eller har inlärningssvårigheter, utan för att specialläraren ofta har kunskap kring och möjligheter till att individanpassa undervisningen än vad en vanlig lärare i ett vanligt klassrum har. Att träffa en speciallärare borde vara en speciell möjlighet till lärande, inte ett tecken på att barnet som går dit har inlärningsproblem av något slag.

Om jag ser tillbaka till min egen skolgång önskar jag att jag hade fått den möjligheten lite då och då... 

Min logiska sida tänker som du men när det gäller ens barn så säger hjärtat sitt och det smärtar lite att höra att ens barn behöver lite extra hjälp, vill ju att hon ska klara av samma saker som sina klasskompisar.
  • petsod
    Flickan och kråkan skrev 2012-09-21 10:30:41 följande:
    Men det intressanta är ju varför hon har oavslutade uppgifter i sitt fack inte enbart att hon har det och att dessa ska göras färdigt. I mina öron låter det lite märkligt att skicka en elev till speciallärare för att ett par uppgifter inte är färdiga. Vad anser läraren att problemet består i? Har jag en elev som arbetar långsamt, men har god förståelse för det vi arbetar med och når kunskapskraven för åldern så är ju antalet räknade tal, eller antalet lästa sidor helt irrelevant. 
    Det var så fröken uttryckte sig i går och hon känner nog själv att hon inte riktigt hinner med men jag väntar med stort intresse på att få veta vad problemet egentligen är. Är ju lite svårt för en 7 åring att beskriva och jag vill inte gå på för hårt så att hon tror att det är något "fel" på henne.
  • petsod
    Rani skrev 2012-09-21 10:38:11 följande:

Återkoppling tycker jag låter strålande. Specialläraren kommer troligen uppmärksamma just de saker som du funderar på. Alltså, varför din dotter kommer efter. Kanske är det så enkelt att hon behöver lite extra tid och bekräftelse. I så fall kan ni hjälpas åt att ge henne detta. Kanske kan det i sin tur leda till att hon blir lite självsäkrare och självständigare. I värsta fall kanske det är något annat hon behöver stöd med såsom lästräning eller liknande. Jättebra att du har en kommunikation med skolan angående detta.
    Det är exakt vad jag hoppas på, mer konkret info om vart det felar och vad vi kan göra för att stötta A, just nu känns det lite diffust.
  • petsod
    Nanni skrev 2012-09-21 10:43:38 följande:
    TS, det är inget "fel" på henne! Jag jobbar som skolledare och det är vanligt att eleven och läraren behöver veta vilken lärmetod som fungerar bäst. Hon kanske behöver få en annan inlärningsmetodik? Problemet i skolan idag är att alla ska lära sig lika fort och på samma sätt. Det är ju som du skrev fler barn som ska gå? Dessa barn behöver sannolikt bara en annan metodik och det är viktigt för läraren och få stöd i detta och kunna anpassa undervisningen till sina olika elever. Ta det lungt. Detta är inget problem. Så fort man uppmärksammat hennes sätt att lära så är hon ikapp. Det har ingenting med "smarthet" att göra.

Tack, det värmer och låter logiskt när du beskriver det. Känner att jag är "ny i gemet", vet inte riktigt hur upplägget i skolan ser ut nu för tiden och vilka möjligheter det finns.
    Så enligt dig är det alltså positivt att de har uppmärksammat min dotter att att de utifrån vad specielläraren kommer fram till kan underlätta för A och ge henne bättre verktyg att följa med i undervisningen på det sätt som passar henne bäst?????
  • petsod
    Mumu skrev 2012-09-21 10:52:49 följande:
    Speciallärare är något BRA, det är inget kvitto på att man är dålig. Det är just hos specialläraren man kan få lite mer grepp om varför ett barn hamnar på efterkälken i något område och även tips om hur man ska anpassa undervisningen för att barnet ska klara sina mål. Det blir ett stöda både för pedagogen i klassrummet och för barnet, en win-win-situation. Så sluta se det som ett nederlag och se det som en hjälp istället. Det handlar (antar jag) om ett par tillfällen i veckan och ju tidigare en insats sätts in, desto större chans att din dotter och hennes lärare hittar ett sätt som fungerar i klassrummet snabbt.

Det är det som är det fina med speciallärare, de har utbildning och erfarenhet att analysera vari problem ligger och hur man kan lösa dem! Jag och min speciallärare har ett fantastiskt samarbete och "mina" föräldrar utrrycker ofta tacksamhet för att vi uppmärksammat problem så tidigt och tagit tag i dem. Och att alla som behöver får hjälp, inte bara de som riskerar att inte nå målen. 

Jag är tacksam och förstår att A vinner på detta men som förälder blir man självklart orolig och då vi inte ser dessa tecken hemma är det något av en överraskning.
  • petsod
    Rani skrev 2012-09-21 10:54:20 följande:

Det tror jag det gör för din dotters lärare också. Troligen därför hon föreslår detta. Jag tror det kommer gå jättebra! Det gör det oftast när det finns en god kommunikation. Lägg inte för stor fokus på detta när du pratar med din dotter utan kom bara med glada tillrop och ta resten med personalen i skolan (diskussion kting varför/hur man går vidare etc). Kommer gå finfint!

Tack för kloka tankar, behövs när det snurrar i huvudet på en själv. Ska fortsätta peppa dottern och ta det "tråkiga" med de vuxna :)
  • petsod
    Mumu skrev 2012-09-21 10:56:00 följande:
    Ja! Precis så är det!

Och att ni vill att hon ska ta hem uppgifter och hjälpa henne att jobba ikapp hemma är i och för sig underbart (tänk om alla hade så engagerade föräldrar!), men det löser ju inte själva kärnproblemet. Hon behöver få hjälp att klara av skolarbetet i skolan. Annars är risken stor att hon tycker att det blir hemskt med skolarbete. Hur hon än kämpar och gör sitt bästa i skolan så måste hon ändå sitta hemma och jobba en massa. Sånt får ofta barn att tappa lusten totalt.
    Du har helt rätt och det känns inte riktigt tillfredsställande för mig heller men jag vill att fröken ska veta att viljan finns från vår sida men självklart vill jag veta VARFÖR och hur de kan jobba vidare med det i skolan.
  • petsod
    Mumu skrev 2012-09-21 11:02:16 följande:
    Det är klart. Och som förälder vill man att allt ska flyta på, man vill att ens barn ska hålla sig inom mallen och fixa det "alla andra" fixar. Men... det gör ju inte "alla andra" egentligen. Det är många barn som behöver stöd på olika sätt i skolan, synligt för andra eller inte så synligt.

Det kommer säkert att gå jättebra för din tjej. Om ni inte har märkt något speciellt hemma så kanske hon bara behöver få bort en osäkerhet och ett bekräftelsebehov, som du skrev innan så kanske hon blir sittande och inte "vågar" börja jobba innan fröken gett klartecken på att hon gör rätt. Hon kanske är en sån tjej som jobbar bäst med en vuxen bredvid sig som hela tiden bekräftar (och så är det ju ofta när man jobbar hemma, en förälder sitter bredvid och uppmuntrar). Det är ofta en övningssak att ta steget och börja jobba mer på egen hand. 

Du har så rätt, kunde inte ha beskrivit det bättre själv. Nu känns det lite bättre, tack!!!
  • petsod
    Nanni skrev 2012-09-21 11:09:55 följande:
    Precis, det är det som jag och mumu försöker säga. Vi alla lär oss olika, det är bara ta reda på hur! =)

Men är skolan medveten om detta och är det öppna för att anpassa undervisningen?? Känns som att alla ska passa in i samma mall och gör man inte det så blir skolåren tuffa!
  • petsod
    mollusqa skrev 2012-09-21 14:22:32 följande:
    Jag tycker nästan det låter som om du skäms lite för att din dotter skulle behöva extra hjälp - är det så?

I sönernas klasser har det varit många - runt hälften - som fått gå till specialläraren under perioder. Inte för att alla har så svårt för sig, men för att de kan behöva lite extra stöd från tid till annan. Om nu din dotter har höga krav på sig själv, tror jag det är jättebra för henne att få sitta i lugn och ro med en lärare som har tid med henne.

Antingen behöver hon bara stöd nu inledningsvis - och då är det väl jättebra att hon får en chans att hänga med från början.

Eller så har hon behov av lite extra stöd och stöttning i ett längre perspektiv - och då är det ju ännu bättre att hon får det! Ju förr dess bättre, dessutom!

Jag ser det som en win/win situation för din dotter, och kan absolut inte förstå din oro. Låt personalen få jobba med din dotter i lugn och ro ett tag innan du blir orolig. Och låt framför allt inte din oro märkas för dottern, det kan bara göra saken värre för henne - flickor med höga krav på sig själva har det väldigt jobbigt idag.
    Skäms gör jag absolut inte men det så klart att man undrar varför hon blir såhär i skolmiljö, vad som fattas henne och hur man kan hjälpa henne.
    Som jag har skrivit genomgående i tråden så att jag tacksam att skolan har uppmärksammat henne och att stödet finns.
    Tror inte att jag är ensam om att bli orolig att ens barn tas ifrån klassen och tilldelas specialhjälp?? Skönt för dig att vara mer hårdhudad som förälder.
    Jag vet att dagens tjejer även i ung ålder har höga krav på sig själva så därför är jag extra noga med att påpeka att hon duger som hon är osv.
  • petsod
    Lavish skrev 2012-09-21 19:47:41 följande:
    Det är väl fantastiskt att din dotter ska få hjälp av en speciallärare? Varför i hela friden inte utnyttja en så bra möjlighet när chansen ges? Varför ta möjligheten från din dotter? Ni kan ju jobba extra hemma också med uppgifterna.

Vart har jag skrivit att jag inte vill eller tillåter detta???? Undrar bara hur man ska reagera, om man ska bli orolig eller om det är vanligt osv. Om jag inte ville mitt barns bästa hade jag väl inte startat denna tråd???
  • petsod
    Hannah76 skrev 2012-09-27 20:28:58 följande:

Jag reagerade på att det låter som om ni hellre fixar detta hemma, att ni inte vill att hon går dit? Och det kan jag inte förstå.

Det är jättebra att de fixar det i skolan, det är ju där hon ska hinna med allt, var där även igår. Vill mer bara att skolan ska veta att vi är positivt inställda till det hemma och beredda på att göra vad vi kan på hemmaplan.
Svar på tråden Hur reagera på att dottern skickas till speciallärare?