• Susanna 302

    2 åring med sömnproblem!

    Hej! Min 2 åriga kille har haft problem med sömn sedan han var 8-10 månader. Sedan dess har vi ställt till det för oss o honom med att prova diverse metoder så nu vet varken han eller vi ut och in... Han sover i egen stor säng, vaknar i snitt 3 ggr per natt och är alltid ledsen o gråter efter mamma, nalle, pappa... Ibland hittar han på att han bajsat o då måste man ju kolla vilket han såklart vet om.. Vid läggningen funkar det bäst för pappan. I dags läget sitter han på en stol utanför o han somnar då på ngn kvart utan gråt eller skrik. När jag däremot försöker sitta på stolen går det åt skogen. Han fråter tillgjort från en början o säger att han har bajsat, att han är törstig, att han är rädd, ja tusen grejer!!!! Om jag ignorerar så trissar han upp sig själv tills han blir hysterisk o ledsen på riktigt. En gång höll han på i 4 timmar tills han däckade av utmattning!! Efter en kämpig läggning vaknar han dessutom ännu fler gånger på natten. Om jag ligger bredvid honom gråter han aldrig o d tar ngn kvart även för mig att lägga honom. Nattuppvaken kvarstår dock. Min önskan är att göra det som är bäst för honom och självklart vill vi att han ska känna sig trygg att kunna sova hela nätter utan att vakna samt kunna somna in lugnt. Jag skulle i övrigt beskriva honom som en mycket känslig kille men ändå trygg i sig själv(d säger dagis också), envis, gillar fart o fläkt men också stunder av lugn o ro då han går undan och sitter o gör ngt lugnt för sig själv o samlar sig en stund. Han är också rädd för "fartiga" " högljudda barn i samma ålder. Dock inte större barn av samma kaliber. Omgivningen beskriver honom främst som en lugn, känslig kille. Snälla ge mig lite goda råd angående sömnen! (Han har även en lillebror på 6 månader.)Med vänlig hälsning, susanna

  • Svar på tråden 2 åring med sömnproblem!
  • barnpsykologen margit

    Hej!
    Jag tycker att ni ska använda er av de metoder som faktiskt fungerat hittills. Pappa lägger honom på en kvart genom att sitta utanför dörren och du ligger bredvid en kvart. Det är inte ovanligt att barn gör olika med olika föräldrar och det far de dessutom på intet sätt illa av.
    I stället för att lyda en massa regler som inte passar hos er så försök att skapa era egna vanor så att framförallt ni föräldrar får det någorlunda lugnt.
    Barn brukar se till att de får den sömn de behöver medan småbarnsföräldrar sällan får det.
    Dessutom är det så att barn som vaknar på natten inte gör det för att de är otrygga utan för att de vant sig vid att göra det och som er lille kille se till att de då får lite extra uppmärksamhet.  Försök att ge så lite belöning som möjligt på natten så kommer hans uppvaknande snart att avta. 
    Med vänlig hälsning.
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden 2 åring med sömnproblem!