• Anonym (Nyfiken)

Lärare! Hur reagerar ni på elever som kontaktar er?

Jag vill endast att ni som är lärare svarar. 

1. Hur reagerar du på elever som skickar mail bara för att prata/föra en konversation? 
    2. Hur reagerar du på elever som bedömer ditt arbete och säger att du är en superbra lärare?
    3. Hur reagerar du på elever som ger dig hemmagjorda presenter vid jullov/examen eller dyl.? 
    4. Hur reagerar du på elever som addar dig på facebook?

Specificera vilken åldersgrupp du undervisar!!
  • Svar på tråden Lärare! Hur reagerar ni på elever som kontaktar er?
  • Anonym (kl)
    Anonym (Nyfiken) skrev 2012-09-21 12:01:06 följande:

1. Hur reagerar du på elever som skickar mail bara för att prata/föra en konversation? 
    2. Hur reagerar du på elever som bedömer ditt arbete och säger att du är en superbra lärare?
    3. Hur reagerar du på elever som ger dig hemmagjorda presenter vid jullov/examen eller dyl.? 

1. Har aldrig varit med om det. Däremot har jag suttit och pratat med elever, som har sökt upp mig efter skoldagens slut, på mitt arbetsrum.

2. Ärilgt talat så tar jag det med en nypa salt till en början, eftersom det finns elever som tror att de kan fjäska sig till ett högre betyg. Efter ett tag brukar det visa sig om eleven menar det hen säger.

3. Jag tackar och blir glad.

4. Jag accepterar inte deras vänförfrågan så länge jag är deras undervisande lärare eller så länge de är elever på den skola där jag arbetar.

/Gymnasielärare    
  • Anonym (Nyfiken)

Tack för ditt svar  
    Fler? 

• Rani
    Anonym (kl) skrev 2012-09-21 12:17:48 följande:

1. Har aldrig varit med om det. Däremot har jag suttit och pratat med elever, som har sökt upp mig efter skoldagens slut, på mitt arbetsrum.

2. Ärilgt talat så tar jag det med en nypa salt till en början, eftersom det finns elever som tror att de kan fjäska sig till ett högre betyg. Efter ett tag brukar det visa sig om eleven menar det hen säger.

3. Jag tackar och blir glad.

4. Jag accepterar inte deras vänförfrågan så länge jag är deras undervisande lärare eller så länge de är elever på den skola där jag arbetar.

/Gymnasielärare    

Skriver under på detta. Också gymnasielärare.
  • Archandra

Det har aldrig hänt. Däremot har jag fört arbetsrelaterade diskussioner över mail på udda tider, exempelvis under omröstningsfasen av Eurovision song contest.

Det är alltid trevligt att någon uppskattar ens arbete, men jag tar det med en stor nypa salt. Jag har nästan alltid en misstanke om att eleven smörar för att få större chans till ett högre betyg. När man lär känna eleverna lär man sig dock vilka som menar vad de säger och vilka som smörar.

Har aldrig hänt, då mina elever går på gymnasiet. Däremot har det hänt att man får köpta presenter från klassen, exempelvis vid studenten. Då blir jag glad och tackar för omtanken.

Jag blir aldrig vän med elever på Facebook eftersom det skulle kunna innebära juridiska problem i min yrkesroll. Jag brukar förklara för dessa elever att de är välkomna att söka upp mig när de tagit studenten.

• Foxy79
    Jag vill endast att ni som är lärare svarar.  1. Hur reagerar du på elever som skickar mail bara för att prata/föra en konversation?  2. Hur reagerar du på elever som bedömer ditt arbete och säger att du är en superbra lärare? 3. Hur reagerar du på elever som ger dig hemmagjorda presenter vid jullov/examen eller dyl.?  4. Hur reagerar du på elever som addar dig på facebook? Specificera vilken åldersgrupp du undervisar!!

1 Har aldrig hänt med de elever jag undervisar, däremot har jag kontakt med några fd elever via mejl. I de fallen är det elever som sett mig som deras trygga punkt i livet då de av olika anledningar har det jobbigt hemma. 2 Tackar men vet att många bara säger så för att fjäska, man vet vilka som menar det. 3 Med glädje, betyder mycket mer än sånt som deras föräldrar köpt. 4 Ignorerar. Mellanstadielärare.
  • Anonym (Musiklärare)

Har elever i allt från tredje klass till trean på gymnasiet.

1. Har inte fått mejl men sms. Svarar trevligt men avslutande. Vill inte förstöra en god relation, de ska kunna komma till mig, men det får inte bli en privat relation liksom.

2. Blir naturligtvis glad! Sätter inte betyg på mina elever då jag arbetar på en kulturskola, så ingen risk att de försöker fjäska till sig högre betyg.

3. Blir glad över omtanken så klart! Händer ofta runt julavslutningar och så, brukar ställa presenter eller kort o liknande på mitt undervisningsrum och städar bort innan lov.

4. Jag blir inte vän med elever på Facebook, där vill jag ha folk jag känner och umgås med. Kollegor, familj och vänner typ. Jag vill känna mig fri att kunna skriva vad jag vill.

• Anonym

De lärare jag känner har ett separat fb-konto där de är vän med elever. Precis som ni skriver här vill de vara "fria" på sina privata konton men det är ganska bra att kunna se vad ungarna pratar om på fb. Om barnen vill förstås, det är ju de som friend requestar. Detta gäller högstadiet.

• Anonym

Jag brevväxlar med en fd elev och det är så kul när man får skriva med papper och penna som förr i tiden

Jag tycker det är bra med respons på hur jag är som lärare och tar emot såväl bra respons som mindre bra respons. Skriver logg med mina där jag ibland ber dem att utvärdera en lektion eller ett prov mm.

Saker som jag får spar jag alltid i ett skåp hemma men lägger inte till elever på facebook. Min sida tillhör inte min lärarroll men skulle kunna tänka mig att öppna ett till konto för att hjälpa elever. Om det efterfrågas!

• Anonym

Arbetar med en sexa just nu kanske jag ska tillägga...

• Anonym (7-9)

1 Svarar, men blir aldrig för privat

2 Har alltid lite svårt att ta beröm faktiskt, oavsett vem som kommer med den, så vanligen tackar jag lite kort och byter samtalsämne... 

3 Har hänt ngn gång (är 7-9-lärare). Tackar förstås! Glömmer inte bort det, men pratar inte mer om det (har t ex fått personliga brev)

4 Tackade fr början bara ja till de elever som gått ut från oss, men så en dag så råkade jag svara ja på en request från en av mina nya sjuor då hon hade samma namn som en kollega.. och sen fick jag ju svara ja på resten också. Tänker på vad jag skriver på FB, är aldrig för privat. De flesta av mina kollegor har faktiskt elever som FB-vänner.

• Anonym

En kollega till mig har löst fb genom att ha två konton. Ett privat och ett där det framgår tydligt att han är lärare och är där i det syftet.

• Anonym (Gymnasieelev)

Oj, vad få som tackar ja till vänförfrågnigar. Jag är vän med alla mina fd högstadielärare (och var vän med dem under högstadietiden). Några av dem har två konton (ett för sin privata och en för lärarroll) och då är jag vän med båda... Min klass var iofs extremt nära våra lärare.

• Fiona M

gymnasielärare.

1.
    mail har nog sällan hänt, men visst finns det de som skickar meddelanden på facebook (man kan ju skicka även om man inte har varandra som vänner -se #4).
    jag brukar hålla det kort, vänligt men kort.
    däremot är det ofta eleverna stannar efter lektionen/kommer till arbetsrummet och vill prata av olika anledningar. det tycker jag är lättare, det är så mycket som kan misstolkas i skrift.

2.
    jag tackar men tänker inte så mycket på det. tror mer på det om de säger det när kursen är avslutad och betygen  satta.

3.
    blir glad.

4.
    accepterar aldrig vänförfrågningar medan de går kvar. vill de fortfarande när de gått ut är det en annan sak. har flera gamla elever som jag "pratar" ganska mycket med, kul.
    (jag tycker inte det hjälper att ha 2 konton som lärare; eleverna har ju inte det, och jag tycker det finns för mycket saker man som lärare inte ska veta...)

• Anonym (gymnasiet)

jag jobbar på gymnasiet.
    1. om någon skulle skicka mail bara för att prata så skulle jag inte svara (har aldrig hänt mig)
    2. våra elever utvärderar oss och vårt arbete varje termin och vi utvärderar ofta på lektionerna efter kortare avsnitt så de är vana att säga vad de tycker, det ska de göra. Ingen brukar göra det utanför dessa former
    3. Jag har aldrig fått det
    4. Vi har grupper för våra elever på FB, klassgrupper där de lärare som har elevgruppen också kan vara med och där pratar vi om sånt som de behöver veta, info osv. Jag lägger inte till elever privat utan vill jag dem nåt skriver jag i deras klassgrupper. Jag har några f.d elever som vänner på fb men de är ju vuxna efter gymnasiet

Svar på tråden Lärare! Hur reagerar ni på elever som kontaktar er?