Anonym (Nyfiken) skrev 2012-09-21 12:01:06 följande:
Jag vill endast att ni som är lärare svarar.
1. Hur reagerar du på elever som skickar mail bara för att prata/föra en konversation?
2. Hur reagerar du på elever som bedömer ditt arbete och säger att du är en superbra lärare?
3. Hur reagerar du på elever som ger dig hemmagjorda presenter vid jullov/examen eller dyl.?
4. Hur reagerar du på elever som addar dig på facebook?
Specificera vilken åldersgrupp du undervisar!!
gymnasielärare.
1.
mail har nog sällan hänt, men visst finns det de som skickar meddelanden på facebook (man kan ju skicka även om man inte har varandra som vänner -se #4).
jag brukar hålla det kort, vänligt men kort.
däremot är det ofta eleverna stannar efter lektionen/kommer till arbetsrummet och vill prata av olika anledningar. det tycker jag är lättare, det är så mycket som kan misstolkas i skrift.
2.
jag tackar men tänker inte så mycket på det. tror mer på det om de säger det när kursen är avslutad och betygen satta.
3.
blir glad.
4.
accepterar aldrig vänförfrågningar medan de går kvar. vill de fortfarande när de gått ut är det en annan sak. har flera gamla elever som jag "pratar" ganska mycket med, kul.
(jag tycker inte det hjälper att ha 2 konton som lärare;
eleverna har ju inte det, och jag tycker det finns för mycket saker man som lärare inte ska veta...)